Inlägg från: Bejje |Visa alla inlägg
  • Bejje

SD fastkört?

Att SD inte tokväxer längre är inte så konstigt. De är uppe i rätt höga siffror och det finns många partier varav S har de högsta siffrorna.

Jag som SD väljare ska inte säga att jag är nöjd, för det är jag inte, självklart vill jag se SD som största parti, men jag är ändå nöjd med den otroliga framgång de haft genom åren. Att vara andra största parti i princip alla opinionsundersökningar förutom ett par stycken där de är störst är inte illa pinkat.

Jag är rätt övertygad om att de åtminstone blir andra största parti i kommande val. Jag utesluter inte att de blir störst, men det beror nog mycket på hur mycket moderaterna minskar innan valet. Att S skulle minska i någon större grad ser jag inte som så troligt. Många oinsatta inom politiken röstar S bara för att deras släktingar gjort det i generationer, så det är svårt att få någon som inte bryr sig om politik att ändra på sig.

• Bejje
    KillBill skrev 2017-10-20 11:55:25 följande:

Jimmie Åkesson har tydligt deklarerat att han helst vill regera med de allianspartier som ligger mest till höger; moderaterna och kristdemokraterna.

SD vill med sin skattepolitik att den tiondel av befolkningen som har högst inkomster ska betala mycket lägre skatt. (SDs skatteförslag innebär att den som tjänar 100 000 kronor i månaden får en skattelättnad på 46 000 kronor om året medan låginkomsttagare bara får en liten skattesänkning)

SD vill inte sätta stopp för att skattepengar går till vinster i privata välfärdsföretag stället för att stärka välfärden. SD vill inte ens ha något vinsttak för de privata välfärdsföretagen

SD vill inte ställa krav på kollektivavtal vid offentliga upphandlingar.

I Stockholms läns landsting så har SD lämnat över all  makt i de viktigaste nämnderna till alliansen.

Det råder alltså ingen tvekan om att SD är ett högerparti.

Sd är inte ett parti som vill lägga sig på höger/vänster-skalan. Varför? Jo för att vissa förslag, troligen de flesta är höger, men ett flertal är också åt vänster. Så varför ens leva kvar i detta höger/vänster-tänk. All högerpolitik är inte bra och all vänsterpolitik är inte bra. Det gäller att plocka russinen ur kakan.
  • Bejje

T.ex. SD röstar nästan mer på Socialdemokraternas förslag än Alliansens.

Kraftiga förbättringar för de fattigaste pensionärerna.

Höjning av arbetsgivaravgifterna.

Höjning/återställning av restaurangmomsen.

• Bejje
    KillBill skrev 2017-10-22 13:57:23 följande:

SD har mest på regeringens förslag oavsett om regeringen är höger eller vänster. När alliansen hade regeringsmakten röstade SD mest på alliansens förslag.

SD vill sänka arbetsavgifterna och säger nej till regeringens planer på att göra det billigare att vara med i facket. SD vill privatisera arbetsförmedlingen. SD driver en tydlig antivänsterpolitik. 

Faktum är att SD är inte ett höger eller vänsterparti. I min personliga åsikt så står SD absolut mer åt höger än vänster, men de både har egna förslag och röstar på andras förslag som är mer vänster än höger ibland.

Tycker den skalan för övrigt säger ganska lite idag.

Svar på tråden SD fastkört?