• liljah33

Pepp för hålla hoppet uppe

Hej!

Jag miste vår blivande bebis i vecka 10+5, i slutet av mars. Det har sedan dess varit en outhärdlig djup sorg, dag in och dag ut. Slängs mellan ångest, förtvivlan och hopp. Första månaden kom ingen ägglossning, månaden därpå fick jag utslag och tyvärr mens igen och nu är jag på BIM-2.

Jag behöver pepp. Jag har helt slutat "leva" och är bara "vid liv". Jag gör det jag måste om dagarna, men egentligen vill jag ju sjunka ihop till en pöl av sorg. Kan någon ge mig tips på hur jag kanske kan se på saken? Hur motiverade ni er att hålla hoppet uppe? Hur försökte ni motivera er själva till orka fortsätta gång på gång? Hur fick ni vardagen att bli "viktig" och intr bara dagarna något som man överlevde? Alla människor är ju olika och tar olika hårt på en förlust, men för mig blev det här droppen. Jag vill inget hellre än få bli gravid så jag kan bli mitt glada lyckliga jag igen.

• Svar på tråden Pepp för hålla hoppet uppe
  • Anonym (Herregud)

Det var ju inte en bebis i vecka 10...

• Anonym (Tant)

Du måste nog sörja en period.Allt har sin mening.Att du ska bli gravid snart igen är trovärdigt.Låt inte sorgen styra ditt liv.Prata.

• Akira Öken

Om du har en partner, prata. Och lyssna. Din partner bär antagligen också på svåra känslor och sorg. Är ni två om detta, se till att stötta varandra och var där för den andre.

Se till att få samtalsstöd.

Hoppas att du får må bättre snart.

Kram

• Anonym (Sofie)

Vi har två barn och varje gång har det tagit lite drygt ett år att bli gravid, det var ett väldigt långt år första gången men till slut kom det efterlängtade plusset. Andra gången var jag inställd på ett är så det gick mycket lättare.

Vet att det är enormt svårt men jag lovar att när du väl sitter med ett gäng snoriga trotsiga småbarn mitt i vab-träsket, så vill du se tillbaka på hur underbart ni hade det innan, hellre än att det var en period av ren och skär ångest.

Jag vet att det är så svårt men kan du försöka planera in roliga saker för er, små resor, dejter osv? Sysselsätt dig med en hobby eller ett intresse som du kommer få lägga åt sidan sen, jag springer förbi min symaskin som stått och samlat damm i 6 år, och pianot som blivit bortglömt. Att få läsa en bok i många timmar och bara ta dagen som den kommer är en lyx!

Kanske behöver du även prata med något för att hantera förlusten av ert barn (nej inte medicinskt ett barn i V 10 men för en gravid kvinna är det ens barn redan då).

• liljah33
    Anonym (Herregud) skrev 2017-06-10 22:27:48 följande:

Det var ju inte en bebis i vecka 10...

Dum jävla kommentar till någon som sörjer. Blivande står det!
  • liljah33

Jag tror inte att det är sant, men på gravtestet imorse stod det "Gravid. 1-2"

Är bara i total chock! Är lidandet över!? Kommer det kanske gå bra nu?! <3

• molly11
    liljah33 skrev 2017-06-11 06:31:40 följande:

Jag tror inte att det är sant, men på gravtestet imorse stod det "Gravid. 1-2"

Är bara i total chock! Är lidandet över!? Kommer det kanske gå bra nu?! <3

Grattis:)
  • Anonym (Morr)
    Anonym (Tant) skrev 2017-06-10 22:41:47 följande:
    Du måste nog sörja en period.Allt har sin mening.Att du ska bli gravid snart igen är trovärdigt.Låt inte sorgen styra ditt liv.Prata.
    Inget retar mig till vansinne som den meningen "allt har en mening"! I så fall ska all sjukvård läggas ner, brott ska inte vare sig bekämpas eller dömas, svält inte utrotas, sorg inte beklagas, misshandel inte stävjas, krig inte bekämpas för allt är ju meningsfullt! Man ska finna sig i allt som drabbar både en själv och andra för annars går man ju emot meningen! Om missfall vore meningen skulle inte jag haft barn ö.h.t. Jag fick barn p.g.a envishet och mediciner efter flera missfall. Du tycker säkert det är fel eftersom alla mina extremt efterlängtade graviditeteter var meningen enligt dig. Men ser du, det skiter jag i för jag tillhör dom som anser att skit och elände ska bekämpas till fullo!
Svar på tråden Pepp för hålla hoppet uppe