• Macpau

vem ansvarar för det praktiska vid byte av kassör i samfällighet?

Hej,

Jag avgick för en månad sen, efter att ha varit kassör i vår lilla samfällighet. I samband med detta bad jag att ordföranden skulle ordna med papper så att alla räkningar/ registreringar skulle gå över till den nya kassören. Ordföranden menar på att jag ska göra bytet/ ändringarna på alla ställen där det behövs.

Så jag behöver hjälp av er kunniga inom området- ligger det på mig som avgår, den nya kassören eller ordföranden? Det lilla jag hittade var att företrädaren ( den nya som ska företräda föreningen) ska skriva under alla papper. Någon som kan hjälpa?

Tack på förhand!

• Svar på tråden vem ansvarar för det praktiska vid byte av kassör i samfällighet?
  • Wazp

Fast företrädaren är ju du, alltså ska du fixa allt praktiskt..

• Carambolan

Det är ju utan tvekan den sittande styrelsen som har det fulla ansvaret för att räkningarna blir betalda. Även om det inte är reglerat vem som ska sköta vilken administation så är det absolut deras ansvar att försäkra sig om att det blir gjort. Jag kan väl tycka att du bör vara behjälplig och se till att den nya styrelsen får en god överlämning, men om du vägrar är de ju så illa tvungna att lösa saken på andra sätt.

• Macpau
    Wazp skrev 2017-06-10 22:45:38 följande:

Fast företrädaren är ju du, alltså ska du fixa allt praktiskt..

Så tolkade jag det med först ( och har alltid tolkat det så)- men sen fortsatte meningen nåt i stil med att "företrädaren, den som ska företräda samfälligheten. "Därav förvirringen...
  • Carambolan

Ja företrädare här är inte i betydelsen "föregångare" utan syftar på den som är utsedd firmatecknare.

• Macpau
    Carambolan skrev 2017-06-10 22:46:34 följande:

Det är ju utan tvekan den sittande styrelsen som har det fulla ansvaret för att räkningarna blir betalda. Även om det inte är reglerat vem som ska sköta vilken administation så är det absolut deras ansvar att försäkra sig om att det blir gjort. Jag kan väl tycka att du bör vara behjälplig och se till att den nya styrelsen får en god överlämning, men om du vägrar är de ju så illa tvungna att lösa saken på andra sätt.

Det är inte så mkt vägran som tidsbristen och orken för tillfället- med dödsfall i familjen, beordrad övertid sen ett par månader tillbaka och 2 förskolebarn så hinns det inte med, som jag förklarade för dem. Men de envisas.
  • Macpau
    Carambolan skrev 2017-06-10 22:54:59 följande:

Ja företrädare här är inte i betydelsen "föregångare" utan syftar på den som är utsedd firmatecknare.

Precis, tack- men jag förstår att detta kan misstolkas.
  • Griseknoen35

Men kan du bara sluta precis när du vill då? I vår samfällighet binder man sig i ett år framåt så man kan bara sluta vid brytpunkten varje år där vi även har det årliga årsmötet. Du är säker på att ni inte har samma upplägg och du är tvungen att sköta dina åtaganden tills ert år har gått?

• Macpau
    Griseknoen35 skrev 2017-06-10 23:01:03 följande:

Men kan du bara sluta precis när du vill då? I vår samfällighet binder man sig i ett år framåt så man kan bara sluta vid brytpunkten varje år där vi även har det årliga årsmötet. Du är säker på att ni inte har samma upplägg och du är tvungen att sköta dina åtaganden tills ert år har gått?

Jag flaggade för det en vecka innan årsmötet som hålla på våren, att jag ville ha det som en punkt på agendan och att jag skulle avgå, så det är nog rätt tänker jag...
  • Carambolan

Från den stund du slutade vara föreningens firmatecknare har du inte juridisk rätt att skriva under några papper åt samfälligheten längre. Om jag var du skulle jag bjussa på att ge dem en samlad lista över alla eventuella inloggnignsuppgifter om du hanterat sådant åt samhälligheten samt förstås se till att den nya kassören får tillgång till bokföring, avtal och eventuella andra väsentliga dokument. Att byta kontaktuppgifter på bolagsverket/skatteverket etc. bör däremot den nya firmatecknaren sköta.

• Macpau
    Carambolan skrev 2017-06-10 23:20:41 följande:

Från den stund du slutade vara föreningens firmatecknare har du inte juridisk rätt att skriva under några papper åt samfälligheten längre. Om jag var du skulle jag bjussa på att ge dem en samlad lista över alla eventuella inloggnignsuppgifter om du hanterat sådant åt samhälligheten samt förstås se till att den nya kassören får tillgång till bokföring, avtal och eventuella andra väsentliga dokument. Att byta kontaktuppgifter på bolagsverket/skatteverket etc. bör däremot den nya firmatecknaren sköta.

Det var faktiskt precis det jag skrev i sms:et- att jag nog inte har rätt att göra något när det står i det daterade protokollet att jag avgått- men fick inget svar. Tack, ska göra så. Vill ju inte skapa osämja eller att räkningar förfaller. Tack för input!
Svar på tråden vem ansvarar för det praktiska vid byte av kassör i samfällighet?