• MS12

    Springmask, snälla hjälp!

    Jag är gravid i vecka 36 och upptäckte för en tid sedan att jag fått springmask. Har världens springmask fobi och får spader när syskonbarnen har det, hade det själv för 9 månader sedan och då smittades jag av mitt syskonbarn. Jag har en dotter på 3 år som inte klagat på kli i rumpan tidigare och inte hittat några levande maskar i avföringen (hon har blöja) så uteslöt att hon smittat mig.
    Har mått så fruktansvärt dåligt och detta har verkligen tagit på mitt psyke och i princip det enda jag tänker på under min vakna tid :( Det är nästan så illa att jag inte kan glädjas åt bebben i magen och gråter lite till och från vissa dagar (mycket hormoner också). Jag har följt alla råd, men enbart för min egen del...duschar kroppen varje morgon, städar sovrum, badrum och toa varje dag, byter sängkläder varje dag, städar övriga rum var 3e dag och slänger handduk, kläder och underkläder i tvätten så fort det använts. Sanerade dessutom hela huset då jag upptäckte det...hur noga ska man egentligen vara? Hur hysterisk? Någon som menade att så fort man drar ner brallan så börjar det flyga maskägg och man är i princip körd, innebär inte detta att man har maskägg utanpå kläderna hela tiden? Och om man duschar varje morgon, finns det ändå kvar ägg som eventuellt kan ramla ut under dagen? Förstår inte riktigt hur det funkar så blir extremt frustrerad. Dottern, 8 dagar efter att vi tagit första kuren så sa hon att hon hade ont i rumpan och att hon ville duscha rumpan men sen när jag frågade igen skrattade hon och sa nej...vet inte om det är en grej nu hon fått för sig och driver med mig, tänker att man är nog lite mer gråtfärdig om det kliar eller gör ont....sen klagar hon fortfarande inte nattetid utan detta har hon sagt under dagen. Idag märkte jag däremot något vitt i hennes bajs som var drygt 1 mm men den var kritvit och rörde sig inte....borde väl röra på sig om jag bytte på henne direkt? + att det låg som på bajset och inte i, tänkte att det ser mer ut som ihoprullat papper som kan ha fastnat i rumpan och kommit ut i blöjan? Har verkligen panik, speciellt efter idag...vill inte ha mask när bebis kommer och orkar verkligen inte med den här städningen en omgång till :( Vi tar andra dosen om 3 dagar och tänkte kanske ta en tredje en vecka efter det, vad tror ni om det? Tacksam för svar

  • Svar på tråden Springmask, snälla hjälp!
  • Anonym (Jobbigt)

    Det låter som om du har det riktigt jobbigt med din oro, att det tar upp väldigt stor tid av ditt liv. Kanske du behöver gå och prata med ngn PM hur du ska hantera dessa känslor? Låter spm

    du hakat upp dig vid det här. Vad är det värsta som kan hända? Lite mask är ingen tragedi. Snart är du tvåbarnsmamma och kommer få hantera mask, löss, kräksjuka osv.

    Jag kan till viss del relatera då jag fixerade en hel del kring kräksjuka när min son var bebis och det gick på dotterns förskola. Vet hur det är

    att inte kunna slappna av och städa maniskt osv.

  • Anonym (ta det lugnt)

    De är superäckliga och jag tokstädade! Vi har haft 2 ggr, båda gångerna slapp vi återfall, så de verkar dö snällt av medlet. Jag tror det viktigaste är att tvätta rumpan på alla på morgonen och att ta kuren som det är tänkt.

    Och försök att inte få panik, de är trots allt helt ofarliga och enligt en teori skyddar några omgångar med mask tom mot allergi.

  • Anonym (Pumpafrön)

    Pumpafrön funkade bättre än apotekets medel för oss. Tugga dem väl

  • MS12

    Jo, jag har verkligen hakat upp mig kring detta, i 14 dagar har jag konstant googlat om springmask och i princip tappat livsglädjen känns det soM! Måste eventuellt gå i terapi för detta, men jag vill bara inte får återfall när vi har en liten bebis hemma och då man är trött som det är!

    Hur noga har ni varit med städning och blivit av med eländet? Fastnar även äggen på de vanliga kläderna när man tex går på toa?
    Tacksam för svar!

  • KKarate
    MS12 skrev 2017-06-16 22:28:45 följande:
    Jo, jag har verkligen hakat upp mig kring detta, i 14 dagar har jag konstant googlat om springmask och i princip tappat livsglädjen känns det soM! Måste eventuellt gå i terapi för detta, men jag vill bara inte får återfall när vi har en liten bebis hemma och då man är trött som det är!

    Hur noga har ni varit med städning och blivit av med eländet? Fastnar även äggen på de vanliga kläderna när man tex går på toa?
    Tacksam för svar!

    Ja det fastnar på kläderna men främst då dina underbyxor.

    Det mesta som skrivits på internet kring springmask är rent trams. Där står skit som att probiotika hjälper, att pumpafrön hjälper, att kiselgur hjälper och annan komplett dynga. Pumpafrön innehåller ingenting som dödar maskar. Kiselgur är iofs verksamt mot insekter/lungor men har 0 verkan i uppblött tillstånd.
    Vissa tror att apotekets vanquin hjälper vilket också är trams. Läs på Flashback om det istället.
  • Fennyxx

    Få inte panik! I värsta fall kan man ta en kur till... De är äckliga, men inte Ebola eller cancer...

  • Fennyxx
    KKarate skrev 2017-06-16 22:38:17 följande:

    Ja det fastnar på kläderna men främst då dina underbyxor.

    Det mesta som skrivits på internet kring springmask är rent trams. Där står skit som att probiotika hjälper, att pumpafrön hjälper, att kiselgur hjälper och annan komplett dynga. Pumpafrön innehåller ingenting som dödar maskar. Kiselgur är iofs verksamt mot insekter/lungor men har 0 verkan i uppblött tillstånd.

    Vissa tror att apotekets vanquin hjälper vilket också är trams. Läs på Flashback om det istället.


    Varför skulle inte läkemedel funka?
  • MS12

    alltså åh!!!! Ursäkta för äckligt inlägg!
    Jag är som sagt gravid, så har även hemorrojder men kände ikväll att det kittlades lite men inte alls mycket men bestämde mig för att kolla!!
    Tror jag är väldigt torr efter allt duschande och såg därmed små prickar (såg nästan ut som mjäll) men antar att det kan vara från min torra hud. Hade förstoringssidan på spegeln och såg en tunn tunn trådliknande något som inte syntes med blotta ögat, kunde inte se om det rörde sig för att storleken var så liten, max 1 mm och inte ens trådtunn. Det var dessutom som att den satt fast och inte ville lossna men tillslut så fick jag bort den med lite vatten och papper....Är rädd att jag inte blivit av med maskarna fastän jag tagit dos 2, kan detta ha varit en mask fastän den var så PASS liten? Ska jag ta en tredje kur om 10 dagar för säkerhetsskull och fortsätta städa sovrum och badrum dagligen?

  • MS12

    Det komiska i det hela är att jag inte alls är känslig för löss och magsjuka utan bara springmask....känns som dom är svåra att få bort och man vet inte riktigt var det hamnar.

  • Anonym (Oj)

    Vill bara säga att jag lider med dig!

    Hade spring masks rumban för några år sen, minns att det gick en hel sommar till eländet....

    Är gravid jag med just nu (v. 34) så förstår din oro! Försök tänka positivt och all styrka till er, du klarar detta!!

  • Anonym (...)

    Gör så här: Ta kokosolja och smörj rumpan varje kväll. Då kan inte big mama lägga ägg=stopp på smittspridning. Befintliga ägg som finns i mängder överallt dör efter 2-3 veckor. Meningslöst att tokstäda. Ät rå vitlök typ tzatziki. Drick äppelcidervinäger. Doppa en tampong med 1 del molkosan 2 delar vatten ifall det sprider sig till underlivet. Gör det här så får du kontrollen över paniken..

  • Anonym (Pumpafrön)
    KKarate skrev 2017-06-16 22:38:17 följande:

    Ja det fastnar på kläderna men främst då dina underbyxor.

    Det mesta som skrivits på internet kring springmask är rent trams. Där står skit som att probiotika hjälper, att pumpafrön hjälper, att kiselgur hjälper och annan komplett dynga. Pumpafrön innehåller ingenting som dödar maskar. Kiselgur är iofs verksamt mot insekter/lungor men har 0 verkan i uppblött tillstånd.

    Vissa tror att apotekets vanquin hjälper vilket också är trams. Läs på Flashback om det istället.


    Men snälla. Vår familj testade ALLT.. .vitlök, rödbetor mm men pumpafrön hjälpte. Barnen blev dåliga i vägen av apotekets medicin och masken kom tillbaka gång på gång. Men pumpafrön hjälpte. Vi åt under några dagar och igen efter några veckor och de försvann äntligen. Jag har själv flera ggr upplevt att de hjälper. I boken "Hälsa ur Guds apotek" av Maria Treben står det att pumpafrön t.om dödar större maskar som spolmaskar. Helst ska man ta ricin olja några timmar efter pumpafröna för att hjälpa dem ut. Då jo det finns ämnen i dem som dödar både mask o ägg.

    Att påstå att det inte hjälper när man själv inte provat är löjligt.

    Vill man ha något ännu starkare så kombinera med kryddneklika det dödar också maskar o äggen men är starkt för barn o gravida.
  • MS12

    får köpa hem pumpafrön och ta en tredje dos om 10 dagar, sedan hoppas på att skiten är väck. Det borde vara borta då jag tvättat handdukar och underkläder sekunden efter jag använt dem, De skulle ju kunna vara borta nu och bara jag som inbillar mig...det vet man ju inte! Kan ju tillägga att jag har absolut inget kli under natten och har inte haft det nu ett tag....
    Paniken kommer nog främst för att jag är gravid i v 36, Jag har tusen andra grejer att förbereda inför bebisens ankomst  och det gör ont i hela kroppen av att städa (bor i ett 170 kvm stort hus som jag städar själv). Känns iaf skönt att sköterskan sa att jag kunde utesluta mask på min dotter om det inte fanns maskar när hon bajsade rött, vilket det inte fanns....

    En till fundering, ska man bara sanera första gången tills medicinen har verkat? Då kan väl inte nya ägg bli till och om man duschar på morgonen så duschar man bort eventuella ägg som lagts under natten? Jag tänker riktigt sanering, förstår att man måste rengöra varje dag i badrum och sovrum för säkerhetsskull...

  • MS12

    Puffar tråden lite!!

    Nu har jag total panik!!!! skulle vara så tacksam för svar av kunniga :(
    vi tog andra dosen medicin (hela familjen) för exakt en vecka sedan...allt har varit frid och fröjd sedan dess, men inatt vaknade min dotter (som har blöja) och sa att det kliade i rumpan :(:( kollade snabbt med ficklampa men såg inget, det var däremot lite smutsigt (bajs och rullat toapapper) då pappan i familjen inte torkat noga...hon var lite röd också....
    Kan hon verkligen ha utvecklat maskar efter bara 1 vecka? vi har ju tagit kuren 2 gånger så borde ju ta minst 3-4 veckor iaf....vad tror ni? Kliet höll dessutom inte i sig och det var inte hysteriskt kli...torkade bort bajset med våtservetter sen var det bra...
    Jag går verkligen under snart....och bara tanken att städa och hålla på i 2 veckor till gör mig gråtfärdig, går in i vecka 38 på söndag och känner mig slut som människa :( Snälla hjälp

  • Anonym (Anonym)

    Har samma problem i dagsläget, ingen medicin fungerar, huskur eller annat. Har haft springmask sen jag vart liten och medicin har fungerat tidigare men inte längre. Därför undrar jag om någon annan med liknanden upplevelser lyckat blivit av med springmasken? Ts, har ni än dessa problem eller har ni blivit av med den? Hur gjorde ni isåfall. Jättetacksam för svar.

Svar på tråden Springmask, snälla hjälp!