• Lottis

Bf augusti 2017

Hej! Jag hoppar gärna in här också :) jag har bf 3/8.

Vi har sedan tidigare en son på drygt 5 1/2 år. Så han är mer än glad att bli storebror! Vi ser väldigt mycket fram emot att bli 4 i familjen efter många års försök att bli gravida. Men tillslut insåg jag att allt antagligen berodde på min övervikt och tog tag i det, tappade totalt 33 kg under förra året och samma dag som jag gick i mål med vikten plussade jag på Stickan ?

Vi har inte tagit reda på könet. Vi har ett pojknamn bestämt men inget flicknamn... tycker det är så svårt! Men Vi alla tre tror att det är en pojke så därför har vi haft lättare med pojknamn ;)

Jag börjar bli en aning nervös inför förlossningen även om den förra gick toppen bra :) just nu har jag en del förvärkar och problem med ryggen. Jobbar 100 procent t o m vecka 27 sedan tar jag 4 veckor semester och hoppas att bebis kommer som beräknat ^^

• Lottis

Idag började jag packa BB-väskan ... alla bebisgrejer är nedpackade men inte mina saker än. Nässeären hänger i badrummet förberedd. Har väldigt mycket värkar så kände att det va dags att packa den. Jag hör så många från höger till vänster som föder sina barn 4 veckor för tidigt så tyckte det va en bra idé :) (32 dagar till bf för mig nu).

Jag började även dricka hallonbladate i måndags! Jag hoppas på att det ska bidra till mindre smärta och smidigare förlossning. Någon annan som har börjat dricka det? :)

• Lottis
    suufiii skrev 2017-07-03 10:54:24 följande:

Vad spännande med så nära till bf! Jag hoppas att mitt barn beslutar sig för att komma tidigt men av min erfarenhet så tar det alltid längre tid än vad man hoppas på... 

Med mitt förra barn packade jag galet mycket i förlossningsväskan, exempelvis babynestet där kommer du inte behöva (om du inte absolut vill ha det såklart) men man får ju en bra plastlåda att rulla runt barnet i och även täcke för lite omhuldning. Har du någon form av ytterplagg för barnet att färdas hem i? 

Sen packade jag alldeles för trånga kläder till mig själv, räknade inte med att få elefantlår från allt vatten de droppade i mig och magen var ju som i 7e månaden, det trodde jag inte riktigt heller den skulle vara ha-ha... 

Detta är mitt andra barn :) och förra gången packade jag alldeles för lite kläder till min son. Han va ett kräkbarn redan från första dagen så allt jag hade med mig kräktes ner efter 1 1/2 dag. Fick låna kläder från sjukhuset och det tyckte jag inte va så kul, så denna gången har jag med mycket mer bodys :) babynestet tänkte jag skulle vara mysigt att ha i baljan denna gången :) kanske är onödigt, men har sytt det själv och vill använda det tidigt ;) har läst på andra ställen att det va mysigt att ha det i baljan.

Kläder till mig själv är endast mysbyxor och linnen som är lätta att amma i. Det kommer jag också ihåg från förra gången, att magen är inte så liten som jag trodde den skulle bli haha ^^

Bra att du sa det om hemfärden, den har jag missat att lägga ner :)
  • Lottis
    suufiii skrev 2017-07-03 10:39:02 följande:

Ja man får hoppas på det bästa tror jag, det kanske inte blir så illa.

När har du bf? Hur tänker ni med barnvakt och så? Jag nojar mig mycket över hur det ska gå att lämna hos barnvakten, gör man det direkt om värkarna kommer mitt i natten och tänk om det bara är förvärkar som försvinner, eller så väntar man för länge och hinner inte.. Sist tog min förlossning jättelång tid så man vill ju inte skynda sig för mycket men man har ju ingen aning hur andra förlossningen kommer bli.. 

Jag har också tänkt mycket på det där med barnvakt. Min son är drygt 5 1/2 så vi pratar väldigt mycket om situationen som kommer ske här hemma så att han är mentalt förberedd. Jag har berättat att om bebisen kommer på dagen så kommer vi lämna honom hos mormor och morfar men om bebisen kommer på natten så kommer mormor eller morfar vara här när han vaknar.

Han är helt med på noterna och fick hjälpa till att förbereda sin väska som han ska ha med sig till mormor och morfar. Men nu är ju vår son rätt stor så det går ju att samtala om dessa grejer. Hur gammal är ditt barn?

Jag kommer även vänta så länge som möjligt hemma och det ger mina föräldrar tid på sig att förbereda att vi kommer med vår son eller att någon av dom behöver komma hit.

Senast tog min förlossning totalt 8 h så det kommer nog gå fortare denna gången , det behöver jag ha med mig. Men jag skötte hela latensfasen hemma innan vi åkte in och det va skönt!
  • Lottis
    suufiii skrev 2017-07-05 21:27:22 följande:

Det måste vara skönt att kunna samtala om vad som kommer att hända :) Vår son är 2 år och 3 månader och han har knappt visat någon reaktion på magen, jag tror dock att han förstår på något sätt men inte gillar det så då låtsas han som att han inte förstår... idag stoppade han en liten pingvin under tröjan och gick runt med, vet inte om det är ett tecken på att han förstår.. 

Det kanske är smart att be farmor komma hit istället om det startar på natten, jag har mest tänkt att vi ska skjutsa dit oavsett men det känns ju lite ologiskt faktiskt.. förutom att jag helst vill ta latensfasen utan gäster hemma.. 

För mig tog det ca 15 h latensfas och 16 h aktiv fas men har ju hört att det kan gå bra mycket snabbare ändå så känns ju inte som man vågar vänta för länge med att fixa barnvakt oavsett.. jag stör mig på att man bara inte kan få veta hur lång tid det ska ta :) 

Hur lång tid tog din latensfas? 

Ja det är väldigt skönt att ha en stor kille som tycker hela denna resan är lika spännande som jag och min sambo :) om farmorn kan komma över till er om det sker sent på kvällen/natten så kanske det hade varit en bra grej? :)

Jag märkte knappt av min latensfas... För mig var inte smärtan mycket mer än molnande mensvärk. Vid kl 14 på förlossningsdagen var jag hemma hos mina föräldrar och fikade. Då började mamma reagera på att jag andades intensivtare under stunder (var då bf +3). Hon bad mig klocka mina värkar (som jag inte trodde va värkar) och det visade sig vara 3 minuter mellan dom ^^ vi ringde hem min sambo och kl 16 blev vi inskrivna på förlossningen med 5 cm öppen. Vår son kom kl 23:55.
  • Lottis
    imaturtle skrev 2017-07-08 15:48:07 följande:

Jag är beräknad den 21/8 med mitt första barn och nu på slutet så börjar det bli riktigt jobbigt då det känns som jag är den mest ensammaste, misslyckande, ledsnaste människan i världen. Hör kanske inte till denna tråd men jag har letat och har inte hittat någon som har varit med om liknande. Jag känner att det här med att vara gravid är häftigt, underbart och fascinerande. Men jag känner mig så otroligt ensam och ledsen, det hör är min första gravidivitet och det här är min sambons tredje barn. Vi har pratat mycket om hur vi önskar förlossningen ska gå till han vill att jag ska göra kejsarsnitt för att behålla fiffin så som hon är nu och jag vill vaginal för det känns som en upplevelse man vill uppleva om man vill och kan. Jag vet att det är jag som bestämmer men jag blir så osäker i mig själv och börjar över tänka att om jag inte gör snitt så kommer han sluta älska mig för det finns en risk att man kan spricka osv. Så just nu känns allt bara jobbigt jag vill ju att sista månaden ska vara bra som allt hittills varit men hur ska jag kunna prata med han om vad jag vill utan att få panikångest och gråtattacker för att jag är så rädd att han ska lämna mig.

Förlåt för långt inlägg och om det inte hör till denna tråd men jag vill gärna höra om ni har tips som kan hjälpa mig som har bf augusti och det är någon som vet hur jag ska kunna få min sista tid som gravid bra igen.

Vilken mansgris!!! Ni väntar på ert gemensamma barn att anlända och han fokuserar på hur din fiffi kommer se ut för hans nöjdhet? Allvarligt talat? Är han helt bakom flötet. Jag hade blivit så fruktansvärt arg och kränkt. Förtjänar han dig ens ? Fy fan!
  • Lottis

Vid 23 började värkarna... klockade dom och det va rätt täta. Tog två alvedon. Försökte somna om och kunde sova till 01 ungefär, vaknade av värkarna och somnade från och till fram till kl 03. Då klockade jag som mer noga och hade detta resultatet (bilden).

Jag väckte min sambo och vi ringde förlossningen. Dom tyckte vi skulle komma på en kontroll. Så vi ringde hit min pappa som skulle passa vår son, men ungefär samtidigt som han kom så avtog värkarna (03:30).

Jag ville minnas att när jag hade värkar med min son så var dom mycket mer kraftfulla. Ringde tillbaka till förlossningen och frågade om dom tyckte jag skulle avvakta och det va lika bra tyckte hon. Jag kände att ett par timmar sömn hade inte varit fel om det drar igång senare liksom :) somnade om till 8:30 och har haft molande värk hela dagen men inte alls värkar som i natt... det är ingen fara om bebis stannar inne lite till men känner mig lite lurad i natt ;)

Undra om detta är Latensfasen, vad tror ni?
  • Lottis
    Vet hur det känns skrev 2017-07-16 08:47:39 följande:

Hur har det gått? Blev det bebis?

Nej! Ingen knodd är kläckt än ha ha.. värkarna är rätt lugna nu... vet inte va det va för knas den natten. Kan hända att sambon och min lilla mysstund samma kväll gav mig massa förvärkar ;)

Men nu ska vi flytta på torsdag/fredag så jag hoppas att bebis håller sig där inne tills efter kommande helg.. annars blir det knöligt känner jag.
  • Lottis
    Vet hur det känns skrev 2017-07-18 20:56:09 följande:

Ringde idag till specmvc efter att ha varit hos kiropraktorn som sa att bebis trycker ut min ryggpelaren och att mitt bäcken är inflammerat samt ischias. Barnet kan inte växa ut pga min bukplastik så den trycks in i ryggen.. detta skulle bara bli värre ju större barnet blir så hon rekommenderade igångsättning.

Att gå med denna smärta är hemskt. Man orkar liksom inte.. så jag ringde till specmvc och hon jag pratade med (bm) ifrågasatte ingenting. Utan förstod mig fullt ut. Läkartid hade dom ingen att ge pga semester/högt tryck på förlossningen så hon sa att dom brukar göra såhär på sommaren, inget konstigt alls att bm bokade in till igångsättning. Så imorgon kl 10 ska jag in men hon sa att det kunde flyttas om det var fullt på förlossningen.

Så vi får se imorgon vad som händer. Är sjukt nervös och helt plötsligt blev allt 1000 gånger verkligare.

Här är en bild på min mage i v 38 (är i 39 nu) kan tyvärr inte stå upp så det är svårt att ta bild.. men som ni ser så är magen extremt liten men barnet är enl ultraljudet 8+ större än snittet.. bebis är intryckt i ryggen och han puttar ut ryggkotorna bak..

Oj vad spännande!!! All lycka till . Det kommer gå bra!
  • Lottis

Här är jag , v 38, 15 dagar kvar till bf.

Min andra graviditet. Är 27 år :) denna graviditeten är precis likadan som förra. Jag har inte speciellt mycket komplikationer och mår väldigt bra. Det ända jag tycker är jobbigt är att jag har ont i ländryggen men försöker hålla mig positiv eftersom det går över när bebis är ute :)
Svar på tråden Bf augusti 2017