Misscaswell skrev 2017-07-31 15:43:38 följande:
Ni som är omföderskor, upplever ni att de här sista veckornas/dagarnas väntan är annorlunda mot när ni var förstföderskor?
Jag tycker det, nämligen. Första gången var det lite ångestladdat för mig att vänta på en upplevelse som jag visste skulle vara smärtsam och tuff och förändra mitt liv utan att veta mer specifikt än så vad jag väntade på. Jag var närmast desperat till sist att bara få slippa ovissheten. Den här gången är jag otålig, men på ett mer positivt sätt. Längtar efter bebisen och ser fram emot att få ta mig an förlossningen. Lite besvärad av att det är tungt, men ändå inte lika frustrerad som första gången. Det känns skönt.
För mig var det tvärtom nästan. Förra gången såg jag fram emot förlossningen och verkligen längtade. Den här gången var jag mer neutralt inställd och mer "Ja ja, låt oss få det överstökat."
Jag tyckte det var intressant hur otroligt olika två förlossningar kan vara och hur olika smärtan känns. Första gången var jag knappt vid medvetande då jag hade fått sömntablett. Den här gången hann jag i stort sett bara med lustgasen och EDAn hanns nästan inte med så är osäker på hur mycket den faktiskt påverkade.
Dessutom var jag inte psykiskt inställdnpå hur mycket snabbare förlossning 2 kunde gå. Första krystade jag i ca en timma, medan det bara tog tio minuter den här gången.