• isaswe

Bf augusti 2017

Åh, då har vi BF samma dag; 3/8 :)

Har precis som ni andra noll aptit. Illamående och spytt har jag dock gjort hela graviditeten så för mig är just det inget nytt.

Hade dock extrema förvärkar för någon dag sedan och i dag har slemproppen börjat lossna. Det var första tecknet med dottern också och samma dag drog värkarna i gång. Så nu håller jag tummar och tår här :)

Lottis skrev 2017-07-28 11:08:48 följande:

Nu klev jag in i vecka 40 (39+0) jag är mer än redo! Komsi komsi bebis.

• isaswe
    Misscaswell skrev 2017-07-28 12:27:25 följande:

Alltså slemproppen är svår tycker jag. Har den börjat lossna eller var det bara extra slemmiga flytningar? Oklart. Men molvärk trots att jag sitter ner borde väl betyda något?

Åh, jag som lovade mig själv att jag skulle vara mer avspänd den här gången! Men vill verkligen inte gå över så mycket som sist... fast å andra sidan har jag inte bf förrän 16/8 så jag borde väl bara sitta still i båten :)

Tycker också det är svårare denna gång. Med dottern kom hela slemproppen på en gång, lite blodig (ursäkta äcklig info :)), så då var det liksom ingen tvekan.

Hittills i dag har det bara varit blodiga bitar, tror jag i alla fall.

Gick du över mycket sist?

Dottern föddes två dagar innan BF så jag hoppas på liknande även denna gång men är ganska inställd på att även gå över BF :)
  • isaswe
    Misscaswell skrev 2017-07-28 13:04:17 följande:

Gick över 2 veckor. Kvällen innan planerad igångsättning startade det av sig själv. Då hade jag haft lossnande slempropp (med lite blod) och kraftiga förvärkar i typ 3 dygn. Så himla långsamt! Jag räknar väl egentligen med att gå över lite nu med, men 2 veckor var så himla MYCKET.

Fy, vad segt! Tiden går liksom tillräckligt långsamt i slutet. Det är tur att man har en 2-åring som får tiden att gå nu :)
  • isaswe

Jag hoppas verkligen att barn två kommer liknande som första; dottern kom två dagar innan BF. Hon hade dock bråttom ut och jag blev inlagd i v 30 eftersom att förlossningen startade redan då.

Den här ungen verkar mer seg och ligger både högre upp och är fortfarande ganska så rörlig.

Ni som får kollat om ni är mogna; frågar er BM er eller tvärtom? Här är de extremt omotiverade till fler undersökningar än nödvändigt. De senaste två gångerna har de inte ens tagit blod (i fingret då). Inte för att jag har haft behov av det de andra gångerna. Det kanske beror på att det är semestertider? Dottern är också född i augusti -15 så har ingen koll på hur det är övrig tid på året i slutet av graviditeten :)

• isaswe
    Misscaswell skrev 2017-07-28 18:16:49 följande:

Förra gången var jag också höggravid under sommaren och gick på samma mvc, och då blev jag inte gyn-undersökt alls före förlossningen. Bad om hinnsvepning när jag var typ en vecka över bf men fick inte. Den här gången har jag en annan bm dock, så hoppas hon är mer medgörlig.

Aa okej. Man läser så mycket om hinnsvepningar och mognadsgrad hit å dit här så började fundera lite. Å andra sidan är knappast Familjeliv en rättvis bild av hur verkligheten ser ut alltid :)
  • isaswe
    Vet hur det känns skrev 2017-07-28 19:37:12 följande:

Min barnmorska har aldrig kollat min tapp..dom gör inte sånt här.. frågade om hinsvepning med barn nr2 men hon sa nej till det och sa att man inte ska pilla där nere osv.

Denna gång har jag tät kontakt med förlossningen (sedan 2-3 veckor tillbaka) och det är där som läkaren har gjort undersökning av min livmodertapp för att se när jag kan sättas igång (han vill att jag ska vara så öppen att man kan ta hål på hinnorna då jag tidigare har snitt)

Jag tror inte det är så vanligt att barnmorskor ute på vårdcentralen är där och pillar osv.. bebis kommer ju när den är redo :)

Har också fått uppfattningen att det inte är så vanligt, och som sagt kom dottern innan BF sist så har ju inte direkt brytt mig heller. Mer intressant då man läser så många som gjort hinnsvepningar.

Förstår ju dock att det ibland finns skäl till det, som i ditt eller om man gått över tiden.
  • isaswe

Är nog bara jag som är vaken nu, men här har värkarna börjat i alla fall. En flashback till förra förlossningen om hur jäkla ont det gör i latensfasen och då kommer de bara var 8-9 minut än så länge.

Hade hoppats att jag skulle få natten att sova på (tog två Alvedon och en varm dusch tidigare) men nu får jag nog ge upp den tanken och bara försöka vila så gott det går mellan värkarna.

Det verkar bli en julibebis istället för augusti här :)

• isaswe
    Vet hur det känns skrev 2017-07-29 06:07:39 följande:

Åååh så spännande!!! Lycka till nu :)

Det gick undan här och vi fick en till liten flicka nu på morgonen :) Hon hade bråttom ut. Första riktiga värken vid 00.30 och fem timmar senare var hon ute. Är helt utmattad nu.

Är glad att jag inte behövt oroa mig för att bli ivägskickad med tanke på att det är semestertider. Mannen och dottern blev tom erbjudna eget rum.
  • isaswe
    Vet hur det känns skrev 2017-07-29 06:32:19 följande:

Helt fantastiskt!! Stort grattis! Skönt att ha en snabb förlossning :) gick din (dina) andra barn lika snabbt?

Tack! Känns skönt att vara kvitt magen :) Och ha en liten. Har inget minne av att de är så små som nyfödda.

Nä, min första startade på en söndagsmorgon och dottern föddes vid lunch på måndag så den gick inte särskilt fort. Men båda r födda innan BF så de verkar ha bråttom ut i världen haha.
  • isaswe

Tack för alla gratulationer! Vi mår alla bra, men är trött som skam nu haha.

Misscaswell skrev 2017-07-29 11:27:35 följande:

Alltså de här jäkla ljumsk-huggen. En snabb googling tyder på att det är bebis som borrar sig nedåt och trycker på nerver. Kortvarigt men intensivt. Nyss gjorde det så vansinnigt ont att jag skrek och satte mig rakt ned på golvet. Tur att jag var hemma. Den himla bebisen kunde ju ta och komma ut istället när det nu är så trångt där inne...?!

Jag kan trösta dig med att jag också hade typ värk i ljumskarna nu dagarna innan förlossningen drog igång. Och då har ungen legat väldigt högt upp, alltså man hade lätt kunnat vända på henne. Så det stämmer nog ganska väl att det borrar sig nedåt och gör bebisen gör sig startklar :)

Jag håller tummarna för er alla här! :)
  • isaswe
    Misscaswell skrev 2017-07-31 15:43:38 följande:

Ni som är omföderskor, upplever ni att de här sista veckornas/dagarnas väntan är annorlunda mot när ni var förstföderskor?

Jag tycker det, nämligen. Första gången var det lite ångestladdat för mig att vänta på en upplevelse som jag visste skulle vara smärtsam och tuff och förändra mitt liv utan att veta mer specifikt än så vad jag väntade på. Jag var närmast desperat till sist att bara få slippa ovissheten. Den här gången är jag otålig, men på ett mer positivt sätt. Längtar efter bebisen och ser fram emot att få ta mig an förlossningen. Lite besvärad av att det är tungt, men ändå inte lika frustrerad som första gången. Det känns skönt.

För mig var det tvärtom nästan. Förra gången såg jag fram emot förlossningen och verkligen längtade. Den här gången var jag mer neutralt inställd och mer "Ja ja, låt oss få det överstökat."

Jag tyckte det var intressant hur otroligt olika två förlossningar kan vara och hur olika smärtan känns. Första gången var jag knappt vid medvetande då jag hade fått sömntablett. Den här gången hann jag i stort sett bara med lustgasen och EDAn hanns nästan inte med så är osäker på hur mycket den faktiskt påverkade.

Dessutom var jag inte psykiskt inställdnpå hur mycket snabbare förlossning 2 kunde gå. Första krystade jag i ca en timma, medan det bara tog tio minuter den här gången.
  • isaswe
    heffaklumpen89 skrev 2017-07-31 18:27:26 följande:

Måste bara fråga om du fick mer bristningar i underlivet när det gick så fort? För mig tog första och 1 timma och är livrädd för att spricka mycket..

Jag fick faktiskt sy mindre denna gång. Första fick jag sy sju stygn och denna gång bara tre, varav ett var ett "skönhetsstygn" som hon kallade det. Så förmodligen visste kroppen vad den skulle göra. Jag kände även att BM som förlöste mig verkligen hjälpte till och tryckte och höll emot när jag krystade.

Något som var väldigt skönt var att hon tvättade med varmt vatten mellan varje krystning. Det lindrade verkligen och gav en något annat att fokusera på när det var som värst.
Svar på tråden Bf augusti 2017