Misscaswell skrev 2017-07-06 10:19:50 följande:
Det jag använde ur bb-väskan vid min första förlossning: mjukiskläder till mig själv, tofflor, hygiengrejer, bärsjal, 1 uppsättning bebiskläder. Hade på mig jätte-nättrosorna man fick på sjukan hela tiden. Sjukhuset körde stenhårt på hud mot hud, så bebisen hade enbart blöja på sig tills vi skulle åka hem. Blöjor, bindor, mat och förlossningssnacks fick vi på sjukan, fast det är nog olika på olika ställen.
Hur mycket bebiskläder du behöver beror väl rätt mycket på om ni har tvättmaskin hemma, men har ni 3-4 ombyten kan ni ju alltid köpa hem efter hand ni upptäcker att ni behöver mer. Ett råd jag skulle ge mig själv som förstföderska: Köp inte så mycket innan, man kan klicka hem grejer man kommer på att man behöver efter att bebben är född! Då blir inköpen mer baserade på faktiska behov :)
Då låter det just nu som att jag kanske köpt lagom med kläder :) har köpt typ 3-4 ombyten i storlek 50 och en del mer i storlek 56. Antar att bebisen växer ur 50 snabbt även om jag själv drunknade i det länge efter att jag föddes :P
Än så länge har jag bara köpt typ basala saker. Några blöjpaket, skötbord med tillbehör, spjälsäng, lite bebiskläder och vagn. Babynest är på gång och skötväska också.
Skönt att det inte är så mycket man behöver packa med i bb-väskan ändå. På den förlossningsavdelningen jag räknar med att få komma till verkar de bistå med det mesta också. Mat, blöjor, bindor, allt som har med bebisens skötsel och sånt så låter lite som att dina tips passade mig super ^^