Misscaswell skrev 2017-08-01 16:08:24 följande:
Men det är som det låter liksom, att tappen ska kännas mjuk och lite vidgad? Jag har inte för vana att känna så långt upp i vanliga fall, men jag vet ju var tappen sitter i alla fall :)
lillajag10 skrev 2017-08-01 17:52:29 följande:
Jag har faktiskt känt lite på min tapp också. Den är väldigt långt upp så jag knappt når den, ska det vara så? :D sen är den liksom lite räfflad inuti. Men jag tror inte jag är öppen något särskilt, för visst kan "hålet" kännas lite större när man fått barn tidigare?
Den brukar vara typ öppen för fingret när man är gravid. Ofta lite mer om man är omföderska. Det betyder inte så mycket när det gäller hur långt det är kvar till förlossningen eftersom det är den inre öppningen som spelar roll, och dit är det ofta svårt att nå själv med en mage i vägen :)
Tappen kan sitta högt både pga att man är långt ifrån att föda för att bebisen ligger högt, eller för att man är nära och tappen är förkortad!
Den brukar bli mjuk i slutet av graviditeten och säger egentligen inte heller så mycket om hur nära det är. Vissa har helt mjuk tapp i v 30, andra inte förrän v 40.
Men känner man att tappen är jättekort (utplånad) och kanske till och med öppen så man känner huvudet så talar det ju för att man är rätt nära att föda :)