• Erla

Bf augusti 2017

Är också beräknad i augusti :) 19/8, med första barnet. Allt är så himla nytt och känns lite overkligt på något vis :P Har börjat fundera på BB-väskan, vad som ska tas med och sådär. Ibland känner jag att jag kanske är lite sent ute med allt och är så osäker på hur mycket man ska ha av allt i klädväg till bebisen.

• Erla
    Misscaswell skrev 2017-07-06 10:19:50 följande:

Det jag använde ur bb-väskan vid min första förlossning: mjukiskläder till mig själv, tofflor, hygiengrejer, bärsjal, 1 uppsättning bebiskläder. Hade på mig jätte-nättrosorna man fick på sjukan hela tiden. Sjukhuset körde stenhårt på hud mot hud, så bebisen hade enbart blöja på sig tills vi skulle åka hem. Blöjor, bindor, mat och förlossningssnacks fick vi på sjukan, fast det är nog olika på olika ställen.

Hur mycket bebiskläder du behöver beror väl rätt mycket på om ni har tvättmaskin hemma, men har ni 3-4 ombyten kan ni ju alltid köpa hem efter hand ni upptäcker att ni behöver mer. Ett råd jag skulle ge mig själv som förstföderska: Köp inte så mycket innan, man kan klicka hem grejer man kommer på att man behöver efter att bebben är född! Då blir inköpen mer baserade på faktiska behov :)

Då låter det just nu som att jag kanske köpt lagom med kläder :) har köpt typ 3-4 ombyten i storlek 50 och en del mer i storlek 56. Antar att bebisen växer ur 50 snabbt även om jag själv drunknade i det länge efter att jag föddes :P

Än så länge har jag bara köpt typ basala saker. Några blöjpaket, skötbord med tillbehör, spjälsäng, lite bebiskläder och vagn. Babynest är på gång och skötväska också.

Skönt att det inte är så mycket man behöver packa med i bb-väskan ändå. På den förlossningsavdelningen jag räknar med att få komma till verkar de bistå med det mesta också. Mat, blöjor, bindor, allt som har med bebisens skötsel och sånt så låter lite som att dina tips passade mig super ^^
  • Erla
    suufiii skrev 2017-07-06 11:52:41 följande:

Spännande med första barnet! Jag väntar mitt andra, bf 30 aug. 

Jag packade på tok för mycket i min bb-väska första gången, det är inte hela världen om man glömmer något, allt finns redan på bb (blöjor, bindor, baby-kläder att låna, täcke osv). 

Det som jag skulle säga är absolut viktigast är mobil och laddare (för bilder och kontakt med släkt och vänner), din legitimation, ett bekvämt ombyte till dig själv (gravidkläder, man är tjock som 7 månaden ungefär) och hemfärdskläder för barnet, det kan ju vara kallt om det är en regnig augustidag. 

Jag ångrade att jag inte hade köpt något alls i strl 50, min son vägde ändå 3950g men drunknade i strl 56. Sen behöver man inte så många plagg, de växer ur väldigt fort. Till minstingen vill man gärna ha omlottbodys, inte sånt som dras över huvudet. Och som någon skrev innan, har man inte allt hemma är det inte hela världen, det går snabbt att skaffa fram! Lycka till! :) 

Jättespännande :) allt har gått så himla fort hittills. Jag har liksom väntat på de där sega dagarna, men än så länge har de inte dykt upp :P

Ja, jag tänkte att gravidkläderna får åka med till bb. Har knappt gått upp något i vikt, men har förstått att magen är kvar efter födseln :P och tack för tipset med laddare! Kan tänka mig att det blir endel åtgång på mobilbatteriet ^^
  • Erla
    imaturtle skrev 2017-07-08 15:48:07 följande:

Jag är beräknad den 21/8 med mitt första barn och nu på slutet så börjar det bli riktigt jobbigt då det känns som jag är den mest ensammaste, misslyckande, ledsnaste människan i världen. Hör kanske inte till denna tråd men jag har letat och har inte hittat någon som har varit med om liknande. Jag känner att det här med att vara gravid är häftigt, underbart och fascinerande. Men jag känner mig så otroligt ensam och ledsen, det hör är min första gravidivitet och det här är min sambons tredje barn. Vi har pratat mycket om hur vi önskar förlossningen ska gå till han vill att jag ska göra kejsarsnitt för att behålla fiffin så som hon är nu och jag vill vaginal för det känns som en upplevelse man vill uppleva om man vill och kan. Jag vet att det är jag som bestämmer men jag blir så osäker i mig själv och börjar över tänka att om jag inte gör snitt så kommer han sluta älska mig för det finns en risk att man kan spricka osv. Så just nu känns allt bara jobbigt jag vill ju att sista månaden ska vara bra som allt hittills varit men hur ska jag kunna prata med han om vad jag vill utan att få panikångest och gråtattacker för att jag är så rädd att han ska lämna mig.

Förlåt för långt inlägg och om det inte hör till denna tråd men jag vill gärna höra om ni har tips som kan hjälpa mig som har bf augusti och det är någon som vet hur jag ska kunna få min sista tid som gravid bra igen.

Blir irriterad över din mans uttalande! Tycker absolut att du ska föda vaginalt om det är det du vill. Risken för sprickor som har stora komplikationer som följd är superliten så chansen är ju stor att du blir återställd efteråt. Denna informationen borde ni fått. Tycker du självklart ska prata med din man om detta och berätta hur du önskar ha det. Du har helt rätt i att han egentligen inte har något att säga till om här. Det är din kropp som ska genomgå förlossningen, inte hans. För att komma med en enorm fördel med att föda vaginalt är framförallt återhämtningen. Din kropp återhämtar sig mycket snabbare efter en vaginal förlossning än efter ett snitt (som ju är en operation).

Vi ska också ha vårt första barn och är beräknade den 19/8 :)
  • Erla

Här är jag i vecka 35+2 ^^ känner mig relativt smidig fortfarande, men får ganska ofta sammandragningar och bebisen trycker så mycket neråt så det känns som hen ska krafsa sig ut ibland :'D Har idag haft som kraftig mensvärk två gånger och bebisen har varit extra livlig. Min mamma är helt säker på att jag kommer föda för tidigt och har lite panik för att jag inte packat bb-väskan än :P
  • Erla
    Bbeckis skrev 2017-07-20 09:40:27 följande:

Hej:)

Har gått med kraftig mensvärk och sammandragningar nu i ca 4 veckor:(

Innan var det skönt att han ville stanna kvar inne i magen då varje dag är bra...men nu börjar det bli tröttsamt!

Hoppas det är på G snart då för dig! Nu är det ju relativt lugnt att föda när du passerat V 35:)

Ja, jag har förstått att värken inte automatiskt innebär förlossning inom kort :) så jag själv är inte så orolig att bebisen ska vilja ut snart.

Usch, jag förstår! Det är en ganska jobbig värk på något vis märkte jag. När är du beräknad? ^^
  • Erla
    Bbeckis skrev 2017-07-20 11:56:09 följande:

Har två killar födda 02 och 04, och med dem hade jag inga känningar överhuvudtaget, sa då att jag skulle kunna vara gravid jämt.....så känner jag inte riktigt med denna graviditet, haha!

Jag är beräknad 25/8:)

Om du är 35+ 2, borde du vara beräknad någon vecka innan, eller?:)

Skönt ändå att du haft två riktigt bra graviditeter ändå :) hoppas jag får uppleva detsamma ^^

Ja, är beräknad den 19/8 :)
  • Erla
    Bbeckis skrev 2017-07-20 14:12:28 följande:

Ja, det hoppas vi att du får:)

Är det ditt första?

Ja, det är mitt första :)
  • Erla
    Vet hur det känns skrev 2017-07-20 17:31:11 följande:

Jaa det är hemskt hur förlossningsvården är just nu! Här i Västerås så har nog ingen blivit hänvisad till annan stad än MEN det är proppfullt (som barnmorska sa när vi var in igår) känns så jobbigt att det är såhär. När personalen får stressa så är det lätt att man gör fel och komplikations risken ökar.

Sa till min man igår.. (arbetar som ingenjör, att ingångslönen för bm är 11000 kr mindre än ingenjörernas trotts likvärdig utbildning) hade det varit män som arbetade inom förlossningen (har aldrig träffat en manlig barnmorska!!!) Så skulle nog sjukvården se väldigt annorlunda ut både lönemässigt och struktur.

Att man som gravid ska vara rädd att bli hänvisad till annan stad. Rädd att inte få plats osv är skamligt!!! Och alla förlossnings skador vi kvinnor får men som anses "normalt" efter förlossningen osv är fruktansvärt. Usch så arg jag blir på detta!.

Jaa min mage är sjukt liten men bebis har beräknad vikt vid bf 3900g enl tul ultraljud. Men han ligger och trycker i ryggen. När jag ser min mage så har jag större förståelse för dom kvinnor som går hela graviditeter utan att veta om det.. för ofta så säger man- hur kan man missa en stor mage? Sprakar? Osv

Min mage är liten och jag har moderkakan i framvägg vilket gör att jag har kännt mindre sparkar än med mina tidigare barn.

Kroppen är bra fantastiskt!! Ska bli intressant att se hur magen ser ut när bebis är ute :)

Ang att fördriva tiden så håller jag med om att det är så drygt! Kollar på Viaplay och Netflix hela dagarna. Imorgon ska vi dock åka ut till stugan då kan jag ligga i hängmattan istället och glo. Tyvärr inga tips på serier

Verkar som att det är stort tryck på förlossningen här också :/ är lite orolig över att bli hänvisad till annan stad då vi redan har 50 minuters resväg till närmaste förlossningsavdelning. Hörde på radion idag att de fått stänga två rum på avdelningen vi ska till, pga för få barnmorskor och att de fått hänvisa till två olika sjukhus som ligger ca 15 mil bort från där vi bor. Hoppas att deg hunnit lugna ner sig tills det är dags för oss och hoppas du inte får åka hem nästa gång.
  • Erla
    Misscaswell skrev 2017-07-28 07:57:29 följande:

Blä, jag mår skumt. Svårt att sova inatt, delvis pga tvååring men också för att bebisen var EXTREMT aktiv. Sammandragningar blandat med molvärk. Illamående, ingen aptit. Om det inte betyder att det är på g hoppas jag att det är tillfälligt :(

Sådär har jag också haft hela denna veckan. Bebisen är mycket mer aktiv än vanligt och jag får lätt sammandragningar, med värk och illamående. Hoppas något är på g :)
Svar på tråden Bf augusti 2017