Inlägg från: Sthlmsthlm |Visa alla inlägg
  • Sthlmsthlm

Bf augusti 2017

Hej!
    Sent omsider hoppar jag in i tråden. Har BF imorgon, men än så länge inga tecken, förvärkar eller liknande. Ska på "förlossningsstimulerande massage" idag, så får vi se om det startar igång något! 

Jag är "äldre förstföderska" och får gå max en vecka över tiden, så senast den 17 augusti ska den ut.

Gör mitt bästa för att distrahera mig och tänkte köra lite mat- och bakprepp. Har ni några förslag?? Behöver inspiration. 

Finns det några bra bakverk som inte är kanelbullar som man kan stoppa i frysen?
    Vad i matväg kommer man vara sugen på? Tänker köttfärssås, men det känns så tråkigt...

• Sthlmsthlm
    Misscaswell skrev 2017-08-09 13:53:49 följande:
    Välkommen!

Jag tycker att allt geggigt och gratängigt brukar bli bra matlådor - den här har jag några portioner av i frysen: www.koket.se/grekisk-gratang-med-zucchini-fetaost-och-linser Grymt god! Sen tänker jag se till att ha ägg och havregryn hemma. Havregrynsgröt och kokt ägg höll mig typ vid liv den allra första tiden med mitt första barn.

I bakverksväg gillar jag att frysa in rulltårta, både drömrulltårta och vanlig med sylt. Blir nästan ännu godare när den är lite halvfryst, kan jag tycka :)
    Bra tips - tack!! Nu slog det mig att lasagne borde blir bra fryslådor också. 

Rulltårta - gud så gott. Den ska jag också testa.
  • Sthlmsthlm

Var på TUL idag på 40+0. Mitt SF-mått har legat på 36 cm tre veckor i rad, lite över kurvan först och i måndags på kurvan. TUL i v 37 visade 5,8%, prognos 3,7 kg. Helt ok.

Min feeling har ändå varit att barnet är stort och idag visade det 4,7 kg. Per idag!! Går det en vecka över så kommer den ju säkert upp i 5 kg.

Väntar på att bli uppringt från MVC. Känner mig så ledsen och orolig. Och ambivalent. De kan knappast tvinga mig till vaginal förlossning nu? Vad händer om det sätter igång plötsligt? Har inte övervägt kejsarsnitt alls, vill jag ens ha det??

• Sthlmsthlm
    Misscaswell skrev 2017-08-11 10:53:38 följande:

Jag förstår att det känns jätteläskigt. Liten brasklapp bara: tul är långt ifrån en exakt vetenskap! När jag gjorde tul med min första uppskattade de 4,3, men fem dagar senare kom en alldeles genomsnittlig bebis på 3,8 kg ut. Diff på ett halvt kg alltså, plus dagarna som hann gå emellan. Den här graviditeten har sf-mätningarna och ultraljuden visat vitt skilda storleksuppskattningar, och jag tar båda med en rejäl nypa salt. Hoppas du har en bra mvc-kontakt som kan hjälpa dig reda ut tankarna!

Tack för pepp. Har varit på sjukhuset idag och det blir planerat snitt på måndag. Har landat i det nu och det känns bra. Omtumlande dag. Man kan verkligen inte veta något om något när det kommer till barn och förlossning!
  • Sthlmsthlm

I måndags kom hon med planerat snitt. Inga 4,7 kg men väl 4,4 kg, 54 cm lång och 38 cm i huvudomkrets (det är stort). De fick använda sugklocka för att få ut henne, men hon såg jättefin ut. Gallskrek direkt i en halvtimme, sökte sen bröstet och kom igång med amning direkt! Jag har små bröst och trodde inte jag skulle ha något, men det har gått jättebra.

Vi åkte hem efter två dygn. Har ont till mkt ont i såret och magen är nästan lika stor som innan. Det tar tydligen längre tid för magen vid snitt att gå tillbaka pga av gaser i tarmarna och allmän oreda på organen.

Totalt sätt känns förlossningen jättebra (gav 10 av 10 poäng). Det var velkligen rätt beslut för mig.

Kan gärna ge fler detaljer om någon är intresserad!

Min lilla skatt ligger här bredvid och är SÅÅÅ söt. :)

• Sthlmsthlm

Grattis ni som fått och kämpa ni som väntar!!

En fråga om avslag/ blödningar: jag har haft väldigt lite (gjorde snitt) men igår på dag 12 PP börjar det blöda mycket mer! Är det någon annan som haft så? Nu blöder det som en vanlig mens typ.

• Sthlmsthlm
    Bbeckis skrev 2017-08-28 11:30:27 följande:
    Hej:)
    Är inne på dag 19. Det kommer och går, när jag tror att det nästan har försvunnit kommer det tillbaka och blöder mer igen. Inte rikligt, klarar mig på trosskydd numera.
    Upplever också att jag blöder mer vid aktivitet, ex efter promenader. Men verkar KU normalt att blöda flera veckor efteråt.
    Kommer inte ihåg hur det var med mina andra barn heller. Nu man ångar att man inte skrev "dagbok" med de andra:)
    Tack! Mitt har avtagit idag. Det blödde aldrig mer än normal mens, men eftersom jag haft så lite innan blir man ju lite orolig..
Svar på tråden Bf augusti 2017