• Nysig

Bf augusti 2017

Hej! Jag går bara runt o känner efter, har bf 26e.. Hoppar in här om någon finns kvar!? 

• Nysig

Har ni som fött känt av något innan det satt igång på riktigt!? Jag känner ingenting.. Ett par gånger nu senaste dagarna har jag fått som en sammandragning (gissar jag det är iallafall..) i nedre delen av magen men den har försvunnit lika snabbt som den kommit. Första barnet, så svårt o veta vad det är man väntar på för tecken!

• Nysig
    Misscaswell skrev 2017-08-21 17:35:00 följande:
    Hopp in! :) Är det ditt första?

Jag har haft värkar de senaste två dygnen typ. Ibland en i timmen, ibland en var 7-8 minut. Rejält onda. Teckningsblödning och så. Bebisen är jättesprattlig, så barnmorskorna säger att det bara är att låta det hållas. Det värsta nu är egentligen att det gör så vansinnigt ont i ljumskarna när bebisen sparkar för den ligger så långt ner, så jag kan knappt gå alls så länge hen är vaken. Har ingredienser till igångsättningsgrogg (champagne, ricinolja etc) hemma, så när jag inte står ut längre tänker jag ta till en sån. Bf+5 nu.
    Två dygn med värkar och +5!? Då ska jag inte klaga.. Jag är rastlös fem dagar innan BF.. Är inte Ricinolja ett laxermedel!? Sätter det igång det!?
  • Nysig
    EpicNurse skrev 2017-08-21 18:54:06 följande:

Denna gången hade jag lite mensvärk till och från under dagen och lite mer tryck neråt. Sen började svaga men ganska regelbundna värkar vid 17-tiden. Födde sedan vid kl 23!

Förra gången gick vattnet utan några känningar innan!

Känns så konstigt att det kan komma helt utan förvarning! Men det gör det hela mer spännande, hehe.. Hoppas jag inte går över tid för börjar redan känna mig lätt galen av väntan.
  • Nysig
    Misscaswell skrev 2017-08-21 20:05:21 följande:

Jo, och ren ricinolja ska man visst vara försiktig med, för det kan orsaka störtförlossningar. Tarmrörelser triggar sammandragningar. Det här receptet innehåller en liten mängd ricinolja blandat med mandelmjöl (för att mildra den laxerande effekten), champagne (pga dämpar stress tillfälligt) och aprikospuré (för smaken, tror jag). Supereffektivt enligt barnmorskorna som gav mig det, men bör inte tas för tidigt - dumt att dra igång en förlossning innan tappen är mogen och så.

Förstår.. Gissar av samma anledning en ska äta anas då? Det har jag gjort o det enda som hände var dålig mage, pepp.. Tycker jag är halvdålig i magen till o från utan ricinolja så kanske inte kommer våga testa men en vet aldrig! Känns som desperationen kan komma över en. Är så svullen, orörlig och har ont av foglossning; så svårt att få tiden att gå då!
  • Nysig
    Madfih072 skrev 2017-08-21 20:34:27 följande:

Jag har också bf 26e och är kvar i tråden :) Aldrig skrivit men läst allt. Andra barnet och har gått med sammandragningar i flera veckor men inga andra känningar..... bebis är så välkommen nu!

Också varit inne o läst men inte skrivit..! Kul att vi har samma Bf! På nåt sätt skönt med sammandragningar så en vet att nåt åtminstone jobbar mot målet? Jag känner mig också sååå redo för att få ut barnet nu.. Håller tummarna för dig!
  • Nysig
    Hippo81 skrev 2017-08-22 09:37:32 följande:

Bf den 24:e. Har haft, vad jag tror är förvärkar (som ihållande mensvärk) i natt. Gick dock om med två alvedon för att komma igen 6 h senare. Nu är det lugnt igen. Får väl bli en dag med netflix.

Jag vet inte om det är förvärkar jag känner i ryggslutet eller om jag bara är stel och är öm efter natten... Eller om det bara är önsketänk!! Haha! Skönt med Netflix, jag ska lägga mig på sängen och lyssna på Sommar..
    TÄNK om en går mer än en vecka över tiden, hur ska en stå ut!

• Nysig
    Misscaswell skrev 2017-08-21 20:59:50 följande:
    Grejen med ananas är att det innehåller ett enzym som kan mjuka upp livmoderhalsen om man äter tillräckligt mycket (typ 8 färska ananasar krävs läste jag någonstans...). Åh jag vet, är så himla rastlös men samtidigt så orörlig :( Imorgon ska jag baka, tänkte jag.
    Aha! Jag trodde det var att man blev dålig i magen, men låter ju rimligare, hehe.. 
    8 vet jag dock inte om jag skulle få i mig. 1 var rätt mkt bara det. 
    Försökte baka häromdan men jag tycker det är jobbigt o nå fram till diskbänken.. Kanske får köra en sittande variant. 
  • Nysig
    Marona79 skrev 2017-08-22 13:39:06 följande:

Hej hej! Jag är också en som hoppar in lite sent ????Jag har två dagar till vd och känner lika som er andra att det skulle vara skönt att få träffa lillen nu.

Jag har haft foglossning och sammandragningar sedan slutet av maj så jag är väldigt less.

För två dagar sedan hade jag värkar från morgon med ett intervall på 4 minuter. Vi åkte in på eftermiddagen och fick konstaterat att allt var mjukt och jag var öppen 1 cm men att vi kunde åka hem och vänta hemma. For hem värkarna fortsatte i samma intervall. Hade fått citodon och sömntablett för natten.

Vaknade dagen efter utan värkar. Sedan dess har jag haft sporadiska värkar som mest med intervall på 9 min. Jag är så trött och besviken jag ville verkligen att det skulle sätta igång.

Det är så skönt att få läsa era berättelser och känna att man inte är ensam i att känna sig less och hopplös.

Kram på er.

O gu va jobbigt att det satt igång och sen avstannat, förstår verkligen att du blir less.. Säger de nåt om hur lång tid det kan vara så!? Låter som tortyr! 
  • Nysig
    Misscaswell skrev 2017-08-22 14:04:14 följande:

Har varit på mvc nu. Ringde i morse och bönade och bad om en extra undersökning för att få veta om det händer NÅGONTING. 2,5 cm öppen, mjuk tapp, fixerad bebis, så har alltså öppnat mig 1,5 cm sedan i fredags. Hon hinnsvepte lite, så hoppas det har effekt. Är så FÄRDIG med att vara tung och arg och ha ont.

Förstår det.. Hur länge kan man gå efter att ha börjat öppna sig!? Det är inte att de sätter igång en efter en viss tid!? Kanske en dum fråga men jag är ju rookie på detta..
  • Nysig

Jag bakade också igår, tog en vaggande promenad runt kvarteret och resten av dan nästan satt jag och kolla serier... Idag ska jag till bm. Orkar jag tänkte jag sortera och beställa printar av digitalbilder, sånt som aldrig blir gjort och går att göra från soffan!! Känner att det vore kul med riktiga fotoalbum framöver..! Sov bättre i natt än på väldigt länge, vet inte om jag hade mindre ont i fogarna eller vad det berodde på. Såååå ont i handlederna dock. Kan knappt använda händerna, så svullen.

Någon som börjar tro att det är nåt på gång hos er? Jag känner noll..

• Nysig
    Misscaswell skrev 2017-08-24 03:13:15 följande:

Jo men det var visst på riktigt ändå :) 00:25 idag föddes lilla Aldis, 51 cm och 3700 g, på en madrass på golvet i vårt sovrum, assisterad av sin pappa och två fantastiska barnmorskor. Nu ligger vi i sängen och hon sover med tutten i munnen. En så jäkla fantastisk förlossning!

GRATTIS!! Så härligt att höra! Så svårt att greppa att det faktiskt ska hända, att det är ett barn som ska komma i slutet av det här.. Låter skönt att få föda hemma och slippa stressen med att åka in och flytta på sig när det satt igång. Hoppas allt gått bra och att ni mår bra!
  • Nysig
    Nysig skrev 2017-08-24 05:37:29 följande:

GRATTIS!! Så härligt att höra! Så svårt att greppa att det faktiskt ska hända, att det är ett barn som ska komma i slutet av det här.. Låter skönt att få föda hemma och slippa stressen med att åka in och flytta på sig när det satt igång. Hoppas allt gått bra och att ni mår bra!

Och fint namn!!!!
  • Nysig

Härligt att höra att fler och fler får ut sina barn! Och så skönt att det verkar gå bra för er alla! Ger mig hopp om att även jag en dag kommer få det även om en tvivlar ibland.. BF imorgon, räknar med att nästa vecka blir ändå tuffare om inget händer..! 
    Vi är väl några kvar som fortfarande väntar va?

• Nysig

Lagat en stor gryta, sytt påslakan-set, druckit kaffe på balkongen och sett ett avsnitt på en serie... Trots det kan jag inte sluta känna efter eller tänka på annat. Sååå rastlös.

• Nysig

...nu har jag också bakat sirapssnittar (tänker det är bra för de besök vi antagligen kommer få efter att bebisen kommit!) och lagt i frysen och en chokladkaka. HELT slut i ryggslutet nu så blir film resten av kvällen. 

Grattis!!!! Fina namn! Båda passar liksom med Freja.. Förstår ni har svårt att välja.. Kan nog inte hjälpa. Jag hade valt Edvin tror jag.. Fast Vidar är fint. Nej. Kan inte hjälpa. 

• Nysig

Med all sannolikhet har mitt vatten gått så ska in nu vid tre och kolla..! Det kommer som i större "skvättar" så det rinner liksom inte hela tiden, därav osäkerheten.. Men oavsett. Äntligen händer NÅNTING!

• Nysig

Mitt vatten gick natten till igår utan att några värkar satt igång så har inget hänt innan imorrn (måndag) em blir jag igångsatt... Har någon erfarenhet av det? Eller tips på hur en sätter igång värkarna själv..?

• Nysig

Vet inte om jag vågar mig på ricinolja då jag läst att det kan ge stormvärkar...!? Några andra tips?!

Svar på tråden Bf augusti 2017