Bf augusti 2017

Nu klev jag in i vecka 40 (39+0) jag är mer än redo! Komsi komsi bebis.

Det gick undan här och vi fick en till liten flicka nu på morgonen :) Hon hade bråttom ut. Första riktiga värken vid 00.30 och fem timmar senare var hon ute. Är helt utmattad nu.
Är glad att jag inte behövt oroa mig för att bli ivägskickad med tanke på att det är semestertider. Mannen och dottern blev tom erbjudna eget rum.
Ni som är omföderskor, upplever ni att de här sista veckornas/dagarnas väntan är annorlunda mot när ni var förstföderskor?
Jag tycker det, nämligen. Första gången var det lite ångestladdat för mig att vänta på en upplevelse som jag visste skulle vara smärtsam och tuff och förändra mitt liv utan att veta mer specifikt än så vad jag väntade på. Jag var närmast desperat till sist att bara få slippa ovissheten. Den här gången är jag otålig, men på ett mer positivt sätt. Längtar efter bebisen och ser fram emot att få ta mig an förlossningen. Lite besvärad av att det är tungt, men ändå inte lika frustrerad som första gången. Det känns skönt.
Jag fick faktiskt sy mindre denna gång. Första fick jag sy sju stygn och denna gång bara tre, varav ett var ett "skönhetsstygn" som hon kallade det. Så förmodligen visste kroppen vad den skulle göra. Jag kände även att BM som förlöste mig verkligen hjälpte till och tryckte och höll emot när jag krystade.
Något som var väldigt skönt var att hon tvättade med varmt vatten mellan varje krystning. Det lindrade verkligen och gav en något annat att fokusera på när det var som värst.
Vattnet börja sippra kl 23:25 igår. 00:30 började värkar med 10 min mellan, dock inte speciellt starka. Vid 06 åkte vi in till fl och vid 08 började dom avta lite. Stanna på fl till ca kl 13 då jag bara har en värk i timman. Nu är vi hemma igen och vilar oss och väntar och hoppas det ska starta upp av sig själv på riktigt igen! :) har annars en tid kl 08 imorgonbitti för undersökning och då kommer dom erbjuda igångsättning om jag vill :)
Bm jag hade var superbra och hade läst mitt flbrev och tog all min oro på fullt allvar! Hoppas jag får en lika bra nästa gång jag åker in när det nu blir :D
Haha, va ni är härliga! :)
Jag kanske vågar mig på att skriva ändå, har följt tråden men inte känt att jag vill medverka förut...
Hejsan, jag väntar tredje barnet, troligtvis en tjej.
Har BF om 5 dagar enligt UL som gjordes i vecka 12, om 3 dagar enligt RUL men först om 9 dagar enligt ÄL uträkning...
Så jag hoppas det skulle sätta igång nu snart. Väger 25kg mer än förra sommaren så tungt är det!!
Otroligt att vissa av er lyckats känna av tappen, jag är grymt imponerad! Jag har så lång rygg/stor mage (SF var 38 förra veckan) eller korta armar så för mig att nå ner är jättesvårt! Att torka vid toabesök kan göra jätteont i både rygg o huvud så ingen chans att jag skulle nå längre....
100 % idag!
Spännande då kan det ju verkligen ske när som helst. Min första kom ut på bf+3 (värkarna började bf+2) och andra dottern kom bf+4 (värkarna började bf+3) denna gång är jag inne på bf+4 och det händer inte mycket här inte... Ska avvakta till lördag sen ringer jag förlossningen.. och få en tid för igångsättning.
Hade en tid för igångsättning förra veckan som jag tackade nej till då jag ville att det skulle starta naturligt.. denna gång blir det nog inte naturligt.. bebis startar ju aldrig detta??!
Jag lider av svår foglossning och sen början av juli av ischias...fick utskrivet stark smärtlindring och har varit sängliggande sen dess.. hemskt smärta! Men eftersom allt är bra med bebis och jag har ett snitt (första barnet) så är man förstiktig med igångsättning.. så man får istället komma på bedömning och när man är tillräckligt öppen så startas man. Jag var på bedömning 14/7, 19/7, 26/7 och sista tiden så fick jag tid för igångsättning den 28/7 men då kände jag att eftersom jag hade bf 30/7 så kan det lika gärna få komma igång av sig själv så jag avbokade igångsättningen.
Trodde väll ironiskt nog att bebis skulle göra som sina systrar och komma vid bf.. och nu sitter jag här.. kommer ingen vart.. hemskt ont och kan knappt gå på toa själv.. bf+4 och nu orkar jag inte mer av det här så jag vill gärna ha en igångsättningstid till på söndag eller måndag. Då har bebis verkligen fått chans att komma ut naturligt
Äntligen är min bebis född. Igår den 4/8 på bf+5 så startade min förlossning. Slapp min igångsättning som jag hade idag (5/8) Här är min förlossnings berättelse.
Tidigt i morse hade jag lite lätta känningar med ryggont och sammandragning som pressade neråt. Trodde att det var på gång. Vi har skjutsar barnen till farmor och farfar för att slippa sånt när det blir bråttom. Tyvärr har det inte hänt nått mer sen dess så det kanske inte blir av idag ändå. Men jag lever på hoppet (men samtidigt vill jag inte alls heller. Fasar för förlossningen!) att det kommer igång under eftermiddan och att det blir en bebis idag. Barnen är iaf fortfarande hos fm och ff och vi slappar hemma i soffan och tittar på crossfit games. :)
När jag gick på toaletten natten till igår så började nog min slempropp att gå. Det var som rikliga genomskinliga flytningar, ungefär som ägglossningsflytningar (Ursäkta detaljerna). Och det kom under hela dagen men utan några förvärkar alls. Nu på morgonen har de börjat komma igen men kan känna något starkare molvärk än jag haft tidigare, som kommer och går. Hoppas något kan vara på gång nu!! :) Trots att jag egentligen är lite smårädd för det som komma skall. Men det gick ju bra sist så varför skulle det inte göra det nu.. En liten del av mig tror att jag kommer få det svårare typ som för en förstagångsföderska bara för att det är 7 år sedan sist.
Nu är jag bf+5 ... börjar kännas hopplöst! Enligt RUL hade jag bf 3 augusti och enligt UL i vecka 12 hade jag 7 augusti ... jag utgår nog från 7 augusti nu ;) haha mental bättre ^^
Men jag väntar på ett samtal från BM jag vill kolla att bebis mår bra ... börjar nojja .... jag vill även fråga om en hinnsvepning, hoppas det är möjligt.
Jag har under flera dagar inte fått någon sömn pga smärtor i ländrygg och en allmänt konstig känsla i kroppen. Jag ringde till förlossningen för att fråga vad jag ska göra , jag måste få sova. Kvinnan jag pratade med frågade när jag hade nästa träff med BM och det är på måndag den 14 augusti, alltså 11 dagar efter bf... hon tyckte det va jättekonstigt att jag inte har en träff tidigare än så eftersom då är jag mer eller mindre redo för att bli igångstartad (16 augusti är jag i 42+0). Jag hade min senaste träff med bf den 31 juli.. det är alltså 2 veckor emellan träffarna nu när jag är så långt gången. Jag borde enligt förlossningen ha en träff denna veckan också så att det blir 1 gång i veckan nu när man är fullgången...
hur har ni andra haft det?
Jag har bf på söndag (13/8). Jag ska till bm i morgon och ska då be om en hinnsvepning om det inte har kört igång (vilket jag inte tror, Då jag inte känner något igen). Hade senaste träffen för 2 veckor sedan. Men nästa träff är redan nästa vecka, eftersom jag då gått över tiden.
Kl 04:00 imorse kom vår älskade lilla dotter! En fullt frisk lite tjej och vi alla mår bra!
Första värken kom som en blixt från klar himmel kl 23. Var nere på förlossningen kl 01:00 och klockan 04:00 var hon ute.
Hela förlossningen gick väldigt bra och även om jag inte upplevde smärtan så farlig förra gången var denna gången ännu bättre. Jag hade större kontroll och andades genom mig alla värkar med lustgas och akupunktur i ländryggen där all min smärta satt. Somnade nästan mellan vissa värkar.