Inlägg från: Misscaswell |Visa alla inlägg
  • Misscaswell

Bf augusti 2017

Det slog mig nu att även om jag går över tiden 2 veckor igen och blir igångsatt kommer bebisen att vara ute ur magen innan den här månaden är slut. Ihh. Inte så långt kvar nu!

• Misscaswell
    heffaklumpen89 skrev 2017-08-02 18:02:23 följande:

Halloj allihop! Här sitter jag på BB men en liten plutt i famnen <3

Fl var fruktansvärt jobbig! Mycket värre än min första men tog inte längre tid. Kl 21 blev vi inskriva men undersökning gjordes inte för än kl 22. Tappen var då inte mogen men börjat öppna sig 1 cm. Mina värkar va extremt kraftiga och hade varit det i 2 timmar så det var rätt frustrerande att nästan inget hade hänt. Eftersom jag var så omogen fick jag klara mig med bara lustgas vilket inte hjälpte mycket och låg och grät mig igenom värkarna fram till 01 då fick jag äntligen ryggbedövning. 01:34 gjordes en ny undersökning och var då öppen helt. Hade inga krystvärkar/krystkänsla men kände lite av värkarna så försökte ta i då vilket gick utmärkt. 8 min senare 01:42 är han ute.

Liten pojk på 2832 g och 47 cm <3

Åh grattis! Det låter svinjobbigt, men så fantastisk du är som tog dig igenom!
  • Misscaswell
    Äntligen92 skrev 2017-08-03 10:03:39 följande:

Hej alla!

Den 1 augusti kl 03:09 kom våran lilla pojke <3

3600g och 50cm stor.

Vi är hemma nu och bara njuter, att man kan älska någon så mycket och att man kan vara så lycklig! <3

Åh grattis, så härligt!
  • Misscaswell
    EpicNurse skrev 2017-08-03 15:26:03 följande:

Grattis alla som fått sina små! :)

Är själv på bristningsgränsen emellanåt. Har inte varit speciellt hormonell under graviditeten men nu de senaste dagarna kan jag börja gråta och bli uppriktigt arg och ledsen för att bebisen inte vill komma! Speciellt på kvällarna när "ännu en dag gått". Blir besviken på mig själv att jag är så otålig! Kommer ju sakna att vara gravid sen... har dessutom drygt 1 vecka kvar till bf.

Är så himla sugen på både att föda och att träffa min lill*!

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
    Åh jag känner igen mig! Eller jag är liksom konstant på bristningsgränsen på mer än ett sätt, haha. Kan börja gråta när som helst för pyttesaker, typ att det spelas en låt jag gillar i en affär eller nåt. LÄNGTAR efter själva förlossningen vilket känns lite knäppt, men jag tror jag ser fram emot att verkligen få ta i och GÖRA något äntligen efter att bara ha väntat och väntat (fast jag har 13 dagar till bf). Och som jag längtar efter att få amma! Fast det får jag väl äta upp när jag sitter där med mjölkstas och bebben vill snutta dygnet runt...
  • Misscaswell
    Erla skrev 2017-08-04 11:52:26 följande:

Idag har en jättebit av slemproppen kommit ut. Börjar bli olidligt spännande nu :D Någon som vill dela med sig av hur lång tid det tagit från det att slemproppen släppt till det att förlossningen dragit igång?

Tror min slemmis släppte typ två dygn innan de riktiga värkarna drog igång första gången (och därifrån tog det ytterligare typ ett dygn innan han var ute).

Varit på mvc nu. Sf-kurvan är konstig och liksom zickzackformad, så ska få ett extra ul för att kontrollera vad som händer där inne egentligen. Lite högre blodtryck än vanligt, men ingen äggvita i urinen. Så svårt att veta när man ska bli orolig och när man bara ska rycka på axlarna :/
  • Misscaswell
    Erla skrev 2017-08-04 12:41:27 följande:

Okej ^^ Så det kan vara nära nu då :D IIH! vill bara snosa bebis nu haha :P 

Mina SF-mått är lite i underkant, men bm bedömde att TUL inte behövdes då det ändå ökat vid varje återbesök. 

När görs ditt ultraljud?

Jag vet inte exakt, men v 40 sa bm (38+1 nu). Får väl en kallelse. Försökte lirka ur henne nån sorts uppskattning av när hon tror min bebis kan tänkas komma, men hon var hal som attan och vägrade, haha. Får väl acceptera att bebis kommer när bebis är redo bara...
  • Misscaswell
    Erla skrev 2017-08-04 13:08:46 följande:
    Spännande :D Min mor är helt säker på att jag kommer föda den 12/8. Hon har en känsla tydligen XD

Jaha! jag hade ingen aning om det faktiskt :) Tänk vad man lär sig!
    Förra gången var jag beräknad 11/9, och både min svägerska och sambo var övertygade om att jag skulle föda den 15/9. Jag blev så himla pepp på det datumet att jag bröt ihop alldeles när inget hände! Sen kom han den 26/9... Den här gången har jag mycket strängt förbjudit alla att gissa på några datum :)

Igår kväll skulle jag kolla om det hade kommit igång nån råmjölk. Klämde alltså lite på bröstvårtorna. Fick så ruskigt starka sammandragningar! Sen klämde jag lite till på bröstvårtorna och hade därefter starka men smärtfria sammandragningar heeela natten. Idag får jag onda sammandragningar varje gång jag går några steg. Alltså jag vet ju att man kan ha förvärkar länge innan nåt händer men såklart börjar jag hoppas. Ska klämma mig lite på tuttarna ikväll igen. Verkar effektivt.
  • Misscaswell
    Pinapinota skrev 2017-08-04 16:11:09 följande:

Hej alla!

2 augusti 10.44 fick vi en liten dotter! Känner mig lyckligt lottad som äntligen gick i mål, hann gå 6 dagar över ( hade bf 27/7) och höll på att bli galen, så jag tänker på alla er nu!

Hade ju förvärkar (ganska onda) redan 2 veckor före men det gjorde ju bara att man slutade bry sig när det kom en värk liksom.. och i måndags var vi på koll hos barnmorskan som gjorde en hinnsvepning. Så i tisdags kväll 23.00 när vi kollade serier så blev de mycket värre och vi började klocka dem. Hade allt mellan 9 min och 3 min mellan värkarna, så svärmor fick ta taxi över då sonen låg och sov, och vi kom in 13.30 till sjukhuset. Sen gick det fort om man jämför från min förra förlosssning som tog 38 timmar.

Inga komplikationer under själva förlossningen. Badade, körde lustgas och underbara eda, sen lyckades jag använda dykmetoden när trycket nedåt började, och kände mig riktigt stark när jag bad mannen hålla sig undan och lägga sig i sjukhussoffan, bad barnmorskan att släcka ned och så låg jag från 6 - 10.30 och bara andades och fick in i mig själv så pass att jag nästan sov mig igenom värkarna. Självklart spårade jag många gånger under förlossningen men till det stora hela är jag lite impad av mig själv :)

Hade krystvärkar i en kvart och dem ska vi inte tala om helt enkelt! :)

Varning, otrevlig läsning ahead!

Däremot har jag haft problem efteråt med att koagulerat blod i form av klumpar har fortsatt kommit, trots att flera barnmorskor och gynläkaren tryckt på magen som galningar och konstaterat att livmodern har dragit ihop sig. Det har setts som mycket oroväckande på BB och igår gav de mig cytotec för att tvinga ihop livmodern - och det var ett helvete! Ingen förvarnade mig på att jag skulle uppleva en andra förlossning!! I slutändan fanns det ingen poäng med det då livmodern ju redan hade dragit ihop sig!? Däremot kom jag själv på att jag hade glömt att be om lavemang under förlossningen, och teorin (av BB) nu är därför att en förstoppning förhindrat livmodern från att helt gå tillbaka.. men de är fortfarande osäkra. Släppte hem mig igår då inget mer koagulerat hade kommit. Men så inatt fortsatte det! Har ringt BB och de vet inte riktigt vad de ska göra..

Men jag blöder väldigt lite när det kommer till "den vanliga blödningen, alltså den som håller i dig några veckor, så kanske det "naturliga blodet" levrar sig helt enkelt då jag är stilla och vilar mycket..

Men vi kom hem igår iaf på kvällen till en nyfiken son, men ganska snart höll han för öronen och gick iväg när hon började gråta :) Dottern är väldigt taggad på bröstet heela tiden, hade glömt hur ont det gör med amningen i början!

Jag är så himla nyfiken nu på hur det kommer att gå för alls!

Heja så länge!

"Ge barnen kärlek och mera kärlek, så kommer folkvettet av sig självt" Astrid Lindgren
    Åh grattis! Det låter som en bra upplevelse bortsett från blödningarna och värkarna efteråt.
  • Misscaswell
    lillajag10 skrev 2017-08-05 15:05:47 följande:

Mår ni lika bra som vanligt nu innan förlossningsdags? Bara funderar på vad det är med mig :) Jag är trött och hängig och mår illa till och från. På kvällarna kommer sammandragningarna ganska ofta(Inga onda). Och när jag lagt mig kommer dom på löpande band, riktigt jobbigt även om de inte gör ont. Emellanåt får jag svag molande mensvärk. Jag hoppas och letar symtom hela tiden :D

Jag mår ungefär som du. Redo att somna när som helst, lätt illamående. Mycket sammandragningar och en del molvärk på nätterna och när jag går omkring. Berättade för min bm hur jag mår och hon tyckte det lät ganska typiskt för veckorna före en förlossning.
  • Misscaswell
    Vet hur det känns skrev 2017-08-05 19:58:58 följande:

Äntligen är min bebis född. Igår den 4/8 på bf+5 så startade min förlossning. Slapp min igångsättning som jag hade idag (5/8) Här är min förlossnings berättelse.

Vaknade vid 06 och hade inga värkar eller dyl. Åt frukost och deppade att ingen bebis skulle komma och att jag skulle få göra igångsättningen som skulle vara nästkommande dag.

Vid 9:30 börjar jag känna svaga värkar som kommer regelbundet. Hoppades att det var på riktigt men var väldigt osäker.. låg från 9 till 13 och provade bada,Alvedon för att se om det var på riktigt eller låtsas. Vid 15 åker vi in till förlossningen för kontroll och då hade jag ca 6 min imellan värkarna.. som fortfarande var väldigt smärtfri (lätt att andas igenom dom) barnmorskan vi träffade där trodde det var precis i början(latensfasen) så hon pratade om hinsvepning och morgondagens igång sättning.

Men jag fick ligga med ctg till 15:30 sedan kollade bm hur öppen jag var. Hon sa att hon kunde göra en hinsvepning om jag var lite öppen så kanske jag slapp igångsäggningstiden nästkommande dag.

Men jag var öppen 4-5 cm. Skrevs in på förlossningen 15:45 och börjar genast med lustgas. Efter några värkar så vill jag ha epudral. Får epudralen runt 16:50 narkosläkaren stack fel några gånger och vi fick göra om det. Men tillslut så funkade det. Smärtan försvann men trycket var kvar. Skönt var det.. låg med ctg efter i 30 min sen gick jag på toa vid 17:20 och börja känna mycket tryck neråt.

Går tillbaka till rummet och larmar bm för jag vill att hon ska kolla hur öppen jag är. I samma stund så börjar jag låta och står och krystar. Vattnet går samtidigt och jag får fort lägga mig fort på sängen. Bm känner och bebis är på väg ut. Krystar i ca 10 min sen klockan 18:05 kom världens finaste kille ut med navelsträngen runt halsen. 4170 g och 53 lång han bajsade världens lass när han kom upp på magen och ännu en gång innan han vägdes så barnmorskan var säker på att han vägde 4200 när han föddes. Förstår inte vart ungen fick plats!

Allt gick bra och bebis mådde toppen hela tiden. Nu ligger vi på BB och håller på med denna ammning... Bröstvårtor som blir sneda och fel tag men snart så lär vi oss. Vi får vara kvar till imorgon (48h eftersom jag hade gbs och hann inte få droppet)

Stort grattis! Så skönt att du slapp igångsättningen. Och jäklar vilken liten biff som gömde sig där inne!
Svar på tråden Bf augusti 2017