• Anonym (Hur, vad?)

Behöver hitta nya vänner eller en hobby

För några månader sedan avslutade jag ett dåligt förhållande och mår nu bättre än på länge. Dock har det fått mig att inse hur ensam jag faktiskt är. 
    Sen årsskiftet har jag umgåtts med vänner två gånger. Jag har tre nära vänner som jag pratar regelbundet med på telefon men vi ses aldrig då de har fullt upp med sina liv. 
    Jag är inte världens mest sociala tjej och börjar inte prata med människor till höger och vänster så det är svårt att hitta nya vänner. 

Skulle gärna skaffa mig en hobby men kan inte boka upp mig på något då jag har svårt att komma iväg själv varannan vecka då min son bor hos mig. 

Jag behöver verkligen göra en förändring och skaffa mig ett liv, inte bara komma hem efter jobbet och göra ingenting. 
    Någon som har bra tips på någon hobby att utöva ibland där jag kan träffa vänner, eller hur jag blir mer social. 

Är inte intresserad av att dejta då jag i nuläget trivs alldeles utomordentligt med att vara singel hade bara velat umgås med folk ibland..

• Svar på tråden Behöver hitta nya vänner eller en hobby
  • Carambolan

Politik. Perfekt med en hobby som till handlar om att prata med folk under mer eller mindre organiserade former. Alltid finns det något lokalt medlemsmöte, nämndsammanträde, fullmäktige eller valkampanjsmöte att gå på. Lätt att skaffa vänner eftersom det är väldigt tydligt uttalat vilka som är i ditt lag och vilka som inte är det, och folk är för det mesta supertrevliga mot alla som är på rätt sida av blockgränsen.

• Anonym (Hur, vad?)
    Carambolan skrev 2017-06-12 21:53:05 följande:

Politik. Perfekt med en hobby som till handlar om att prata med folk under mer eller mindre organiserade former. Alltid finns det något lokalt medlemsmöte, nämndsammanträde, fullmäktige eller valkampanjsmöte att gå på. Lätt att skaffa vänner eftersom det är väldigt tydligt uttalat vilka som är i ditt lag och vilka som inte är det, och folk är för det mesta supertrevliga mot alla som är på rätt sida av blockgränsen.

Ett bra förslag då politik är intressant dock har jag noll koll på politik. Skrev att jag inte är så social, det är jag kanske egentligen. Mitt största problem dock är att jag har svårt för att prata i grupp, jag har liksom fullt upp med att ta in vad alla säger och när jag väl tänkt ut ett svar så är tillfället förbi eller så vågar jag helt enkelt inte göra min röst hörd. 
    Jag funkar bäst i mindre grupper och pratar mest om jag redan känner människor. I nya miljöer/grupper känner jag mig fullständigt bortkommen. 
  • TheDummy
    Carambolan skrev 2017-06-12 21:53:05 följande:

Samtidigt kan politik vara lika förödande för vissa som det är lika tilltalande för andra. Visst man hamnar inom ett sällskap där ryggdunkar utväxlas med kramar och där det det till synes inte saknas några gränser för vad man är kapabel att åstadkomma "tillsammans"!

Men frågan man alltid ska ställa sig själv efteråt, inom ett sånt sällskap, är vem man är som person efteråt?

Den som vill representera och göra allt för hjälpa sina medmänniskor eller den som hellre ser en möjlighet att kunna påverka MINA egna intressen och göra ALLT för att nå mina mål?

Inom politiken görs det sällan (eller ingen) skillnad på detta, trots att det är just det allting bygger på, så jag skulle starkt avråda TS att tillmötesgå ditt förslag som ny kandidat inom SD...
  • Carambolan

Okej, nytt förslag då: Brädspel. Perfekt sätt att träffa nya människor om man har svårt att prata i grupp, eftersom man alltid har spelet att koncentrera sig på. Vissa spelare gillar att babbla på samtidigt och andra är tysta och koncentrerade - ingen är konstig eller ovälkommen. Kolla med Sverok om det finns någon allmän brädspelsförening med lokal eller öppna träffar där du bor. Alternativt kan du vända dig till någon nischad förening som sysslar med schack, go, mahjong eller liknande om den typen av spel tilltalar dig.

• Anonym (Hur, vad?)
    Carambolan skrev 2017-06-12 22:13:36 följande:

Okej, nytt förslag då: Brädspel. Perfekt sätt att träffa nya människor om man har svårt att prata i grupp, eftersom man alltid har spelet att koncentrera sig på. Vissa spelare gillar att babbla på samtidigt och andra är tysta och koncentrerade - ingen är konstig eller ovälkommen. Kolla med Sverok om det finns någon allmän brädspelsförening med lokal eller öppna träffar där du bor. Alternativt kan du vända dig till någon nischad förening som sysslar med schack, go, mahjong eller liknande om den typen av spel tilltalar dig.

Finns det på riktigt föreningar där man kan spela brädspel? Det ska jag definitivt kolla upp :) Spela brädspel har jag alltid gillat. I gymnasiet satt vi uppe hela nätter och bara spelade kort eller brädspel. 
    Thanks! 
  • Monchichier

Ta mc-kort och skaffa motorcykel! Då kan man träffa folk på mc träffar och köra korta turer med smågrupper. Perfekt för de som inte vill prata så mycket men ändå känna gemenskap. Det är svårt att snacka medan man kör liksom

• Anonym (Hur, vad?)
    Monchichier skrev 2017-06-12 22:30:02 följande:

Ta mc-kort och skaffa motorcykel! Då kan man träffa folk på mc träffar och köra korta turer med smågrupper. Perfekt för de som inte vill prata så mycket men ändå känna gemenskap. Det är svårt att snacka medan man kör liksom

Jag skulle vara en fara för mig själv och alla runtomkring, kunde inte ens hantera en trampmoppe när jag var tonåring. 
    Åker gärna med men skulle aldrig i livet köra själv dessvärre. 
  • Anonym (Hur, vad?)
    TheDummy skrev 2017-06-12 22:31:50 följande:
    Ingen liten rackare det där! 
  • Carambolan
    Anonym (Hur, vad?) skrev 2017-06-12 22:28:02 följande:

Finns det på riktigt föreningar där man kan spela brädspel? Det ska jag definitivt kolla upp :) Spela brädspel har jag alltid gillat. I gymnasiet satt vi uppe hela nätter och bara spelade kort eller brädspel. 

Thanks! 

Ja visst finns det det! De flesta större städer har någon spelförening med en lokal man kan besöka. Bor du i Stockholm kan du till exempel kolla in Dragon's Lair på Kungsholmen, en spelbutik men som också har en helt enorm källarvåning där vem som helst är välkommen på drop in-spel (både brädspel, samlarkortspel, figurspel, arkadspel m.m). I Göteborg har du till exempel Spelens hus och café Taktik. Även i Malmö finns en stor gemensam lokal under namnet Spelens hus.
Svar på tråden Behöver hitta nya vänner eller en hobby