• MammatillEmilio

Att börja äta själv

Nojjig mamma som man är och livrädd att ens barn ska sätta i halsen och kvävas så har vi varit sååå försiktig med mat bitar.

Vad är lämpligt att börja med som barnet kan plocka med själv? Min son har 4 tänder och suger mest. burkmat med bitar i så kväljs han och kan tom spy om de är för grovt och tjockt. Majakrokar och rån funkar men de smälter ju liksom. Burkmat med pasta funkar också men de liksom glider ju bara ner. Så vad är lämpligt att börja med för "tuggträning" ?

• Svar på tråden Att börja äta själv
  • Carambolan

Vad som helst! Några exempel: Pastaskruvar är lätta att greppa och mjuka att tugga även med få eller inga tänder. Kokta grönsaker som broccolibuketter eller morotsstavar. Banan eller mjuka päron i stavar. Ägg i stora bitar. Ugnslagad eller kokt torsk eller lax.

Barn hulkar ofta i början när de börjar äta bitar, oavsett om man börjar vid 6 eller 12 månaders ålder. Det kräver nämligen en hel del träning för att lära sig hur man flyttar runt mat i munnen på rätt sätt. Det är ingen fara alls att de hostar och hulkar lite, de brukar nästan alltid kunna lösa det själva om de sätter i halsen.

• Meriall

Hur gammal är han? Jag tänker så här - prova ge pyttebit av mjuk mat som går att svälja hel. Ge då bara en bit, inte i pure. Kolla om han tuggar. Gör han inte det är han nog inte redo än. Om han tuggar/gör tuggrörelser så ge den svåraste pure han klarar utan att kväljas dagligdags. Testa då och då med nästa steg av pure långt fram i munnen så han själv får föra det bakåt. Vilken sort klarar han av nu?

Stegen är typ såhär:

1. Hipp 4 mån burkar

2. Semper/Nestlé 4 mån

3. Hipp 6 mån burkar

4. Semper/nestle 6 mån

5. Hipp 8 mån osv

Hipp har mindre bitar än semper/Nestlé så blir som ett "halvt steg".

Börja inte ge bitar innan han kan sitta bra själv, då börjar de bli redo. Det som inte funkar idag kan plötsligt börja funka nästa vecka så ingen stress.

Jag har en 7 mån som just börjat äta semper/Nestlé 6 mån-burkar. Förra mån klarade hon inte den sorten men nu går det bra.

• Meriall

Och du kan späda burkmat med olja/vatten/smör om det är för torrt/grovt och det inte är bitarna som är problemet.

• Annelie 76

Läs på om blw och testa nåt av det. Barn sätter i halsen, det är så de lär sig var gränsen går. Att äta själva är nåt vi måste lära oss och det händer bara genom att äta bitar. Prata med bvc om kurs i hur du ska göra om nåt sitter fast, det är bättre än att hindra barnets utveckling.

• 8295

Sonen är 8 mån och har 4 tänder.

Vi började med broccolibuketter, ärtor (fick hjälpa honom), rotfruktsstavar när han var drygt 7 mån och hade 2 tänder. Då mosade han mest maten i gommen eller spottade ut.

Nu tuggar han för fulla muggar, äter mjukmackor, ägg, rotfrukter, skinka och massa mer själv.

Broccolin har jag tyckt gått bäst, greppvänliga och lätta att föra till munnen.

Svar på tråden Att börja äta själv