• frejda

Tecken på graviditet - eller inte?

Hej!

Börjar bli lite seg i huvudet utav att fundera på detta, så jag behöver dela med mig och förhoppningsvis reda ut mina tankar :) ber om ursäkt i förväg för långt inlägg!

Lite bakgrund:
    Jag slutade med mina p-piller någon gång runt årsskiftet och fick min första mens i slutet utav januari. Mina cyklar har sedan legat på 25 dagar, 21 dagar, 39 dagar, 30 dagar och 22 dagar.

Den 39 dagar långa cykeln låg i mars och april, och under denna tid kände jag av molande värk i magen och var oerhört trött. Vi tog ett test som visade negativt, men jag fortsatte att må sådär samt att mensen inte kom. Jag pratade med en barnmorska som sade att det var normalt, att man vanligtvis bara har 10 ägglossningar per år, jag skulle bara avvakta. Ett par dagar senare tog vi ytterligare ett test, även detta negativt. Samma dag kom mensen.

Jag har en app, som baserat på tidigare cykler räknar ut nästkommande cykel, och då även nästa cykel "gick över tiden" tog vi ännu ett test som visade negativt, här kände jag dock inte av någonting som jag gjort tidigare.

Min senaste mens var, enligt appen, beräknad till den 8e juni, men redan den 4e juni fick jag en ljust rosa flytning. Detta inträffade två gånger den dagen. Kommande 5-6 dagar (en vanlig längd för min mens) fick jag minimala blödningar, det var brunt blandat med rött - inte alls som en vanlig mens och långt ifrån lika mycket. Det handlade om några fläckar per dag ungefär.
    De senaste 2-3 veckorna har jag mått ungefär likadant som jag mådde i mars/april - oerhört trött vissa dagar, en molande värk (dock ej konstant) i magen, men nytt nu är att jag vissa dagar har mått illa.

Jag har varit runt som en galning och läst på olika sidor, men blir knappast klokare för det - jag är medveten om att dessa symptom kan vara tecken på graviditet, men även PMS och skengraviditet. Jag har också förstått att den så kallade nidblödningen är ljusrosa, men att den oftast bara sker under en dag. I vissa fall har den hållit på längre än så, men det verkar inte vara jättevanligt. Jag vet också att det är relativt vanligt att blöda under de tre första månaderna av en graviditet.

Jag och min sambo (vi firar två år i sommar) har inte aktivt börjat försöka skaffa barn ännu (händer det så är det självklart välkommet), men ändå blir man ganska besviken över att inte få se det där plusset. Dessutom är jag såklart orolig! Om jag mår såhär, men det inte beror på en graviditet - är det då något fel på mig?

Är det någon utav er som varit i någon liknande situation eller känt liknande? Vore jättetacksam om ni ville dela med er utav det i sådana fall! :)

Svar på tråden Tecken på graviditet - eller inte?