• Abcdef12345

Sparar all till sina barn?

Hej!

Jag undrar om de flesta föräldrar sparar till sina barn? Vi har två barn mellan 5-8 och sparar ingenting till de. Vi planerar att köpa bostad och sparar bara till kontantinsats men det känns att vi borde spara också till barnen. Hur gör ni? Hur mycket sparar ni varje månad? När ska era barn få pengarna? Har ni några förväntningar vad era barn ska göra med pengar de får från er?

• Svar på tråden Sparar all till sina barn?
  • gahadas

Mina är 7 och 9 och vi har sparat 1000kr/mån/unge sen födsel. De ska få pengarna vid studenten.
    Förhoppningsvis lägger de pengarna på nåt vettigt.

• Lia4
    gahadas skrev 2017-06-13 20:18:50 följande:

Mina är 7 och 9 och vi har sparat 1000kr/mån/unge sen födsel. De ska få pengarna vid studenten.

Eller festar upp dom.

Vi sparar en mindre summa varje månad. Vill kunna hjälpa dom med körkort och lite annat smått och gott. De kommer INTE få en större summa när de är 18. Det fick jag och det var inget bra.
  • UmmSara

Har en snart 1 åring och vi sparar inget till henne.
    Vi sparar pengar till oss som familj och inte specifikt till henne.

Förhoppningsvis har vi råd att betala för ett körkort till henne när hon är myndig, tror knappast vi behöver spara i 18 år för att ha råd med det.
    Annars om man bortser från körkort så ser jag inte syftet med att ge barnen en stor summa pengar så fort de är myndiga.

• Mrs Green

Vi har bara ett barn (12 år) och sparar med förhoppningen att det ska räcka till kontantinsatsen på en lägenhet om hon väljer att bo kvar i Stockholm, för hyreslägenheter och studentbostäder kommer ju inte gå att få tag på. 10% av kostnaden för en 1:a i en kranskommun är målet, sen får hon låna resten.

En del av pengarna står på ett konto som hon får åtkomst till när hon fyller 18, men det mesta får hon när vi tycker att det är lämpligt.

• Grus grus

Vi sparar till våra barn. Tänker att de ska ha det till att köpa möbler och sånt när de flyttar hemifrån och kanske en bil, och inte behöva starta sitt självständiga liv med lån det första de gör. Målet är att de ska ha 100 000 kr på kontot när de får tillgång till det.

online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
  • Carambolan

Vi sparar 500 per månad och barn i smyg. Det ska de få "till något vettigt". Sen har de också varsitt sparkonto som de känner till där vi satt in en del julklappspengar och där deras farfar då och då sätter in lite pengar. Det får de på 18-årsdagen och kan gott festa upp om de vill.

• Mormor2B

Nej jag sparar inte till mina barn av den anledningen att jag inte har råd. Jag har tre barn 23 19 och 13.

• lövet2

Nej, vi har inte sparat till något av barnen. Jo, pengar som de fått i doppresent och när de varit för små för att hantera pengar själva. Det har dock inte blivit några större summor.

• Noname00
    gahadas skrev 2017-06-13 20:18:50 följande:

Vad sparar ni i för sparform.
    Hur kommer det sig att de ska få pengarna vid studenten?
  • v i r r a

Vi har två barn och sparar just nu 1000kr per månad och barn. Vi började med 200kr/månaden de första åren men har ökat successivt när vår ekonomi blivit bättre.

Jag vill kunna bidra till ffa boende för barnen när det är dags. Mina föräldrar hjälpte mig att köpa lägenhet tidigt och det har verkligen varit en stor förmån. Jag vill kunna göra det samma för mina barn någon gång i framtiden om de nu vill köpa sitt boende. Annars får de pengarna till något annat de prioriterar. Jag vill att pengarna går till någon typ av "livsinvestering" och inte för att fritt disponera för allt möjligt partyparty efter 18årsdagen. Kontona står i mitt och pappans namn.

Svar på tråden Sparar all till sina barn?