Är min mat helt åt skogen? Försök till viktnedgång

låt bli att räkna kalorier och håll dig till under 5 gram kolhydrater, ca 20% protein och resten fett :)
Jag äter 1500-2000 kcal/dag. Magert protein, bra fetter, kolhydrater i form av frukt och grönsaker. Inget socker i form av godis, fika eller läsk. Isglass ibland.
Jag rider ca 90 min 4-5 ggr/v och går mellan 10.000-15.000 steg/dag.
Jag har en viktnedgång på ca 0,5-1kg/v.
Är 173cm lång och startvikten var på 95kg. Bryr mig inte så mycket om vad vågen visar utan mer mått. De veckor jag har gått ner lite ölet inget alls har däremot måtten minskat.
Kanske inte direkt svar på din fråga men såhär ser det iaf ut för mig. :) lycka till!
Jag håller med Bertram
Jag håller också med ovanstående, att räkna kalorier är dumt. Fokusera på att få i dig bra näring istället! Äter du mycket fetter kommer du inte att känna dig lika hungrig vilket innebär att du äter mindre. Även frukt innehåller mycket socker så var lite försiktig med det och använd det främst som tillsats i maten. Och glöm inte att krydda så att maten smakar gott! Lycka till!
Jag håller också med ovanstående, att räkna kalorier är dumt. Fokusera på att få i dig bra näring istället! Äter du mycket fetter kommer du inte att känna dig lika hungrig vilket innebär att du äter mindre. Även frukt innehåller mycket socker så var lite försiktig med det och använd det främst som tillsats i maten. Och glöm inte att krydda så att maten smakar gott! Lycka till!
Man behöver inte tänka på kalorier när man äter lchf. Och det är en toppen-"diet" om man inte tränar.
Man går ner för att man äter så himla lite kolhydrater. Man äter ju mycket fett istället.
[quote=77755233][quote-nick]Seraphina skrev 2017-06-13 22:01:13 följande:[/quote-nick]Man behöver inte tänka på kalorier när man äter lchf. Och det är en toppen-"diet" om man inte tränar.
Jag hajar att man går ner om man äter väldigt lite kolhydrater men rent matematiskt går det ju inte ihop. Är du mer kalorier än vad du gör av med så går du ju upp i vikt. Det går väl ändå inte att bortse ifrån tänker jag?
[quote=77755233][quote-nick]Seraphina skrev 2017-06-13 22:01:13 följande:[/quote-nick]Man behöver inte tänka på kalorier när man äter lchf. Och det är en toppen-"diet" om man inte tränar.
Jag hajar att man går ner om man äter väldigt lite kolhydrater men rent matematiskt går det ju inte ihop. Är du mer kalorier än vad du gör av med så går du ju upp i vikt. Det går väl ändå inte att bortse ifrån tänker jag?
Har du läst om detta när du läst om lchf? :)
Jag har inte all info i huvudet tyvärr och orkar inte googla just nu. Men vad gäller lchf så räknar man inte kalorier för det behövs inte för att gå ner i vikt. Kalorier in och ut gäller inte här. Sen ska man inte äta t.ex hur mycket grädde som helst då det är en del kolhydrater i, men rent kalorimässigt så är det inget man behöver gå och tänka på.
Jag har ätit lchf i 8 månader, räknar inga kalorier och har aldrig gjort. Inte gått ner i vikt av träning heller, utan endast lchf har hjälpt mot min vikt. Någon annan kanske kan ge dig bättre och mer djup förklaring annars finns ju google.
Har du läst om detta när du läst om lchf? :)
Jag har inte all info i huvudet tyvärr och orkar inte googla just nu. Men vad gäller lchf så räknar man inte kalorier för det behövs inte för att gå ner i vikt. Kalorier in och ut gäller inte här. Sen ska man inte äta t.ex hur mycket grädde som helst då det är en del kolhydrater i, men rent kalorimässigt så är det inget man behöver gå och tänka på.
Jag har ätit lchf i 8 månader, räknar inga kalorier och har aldrig gjort. Inte gått ner i vikt av träning heller, utan endast lchf har hjälpt mot min vikt. Någon annan kanske kan ge dig bättre och mer djup förklaring annars finns ju google.
Jo kalorier ut och kalorier in räknas alltid.
Sen är det inte det enda som spelar in men nog spelar det en väldigt stor roll även när man äter LHCF.
Däremot kan det ju vara så att man som individ "automatiskt" äter rätt mängd mat med LCHF pga av minskade hungerkänslor mm och därmed inte behöver tänka på mängden mat (kaloriintaget).
En högre andel av energi från proteiner kan öka ämnesomsättningen och hjälpa dig att gå ned i vikt, men det innebär inte att kcal ut och in inte spelar roll.