• 123johanna

Nervös..

Hej.

Lite fundersam och väldigt nervös, så jag hoppas ni vill hjälpa mig:)!

Lite snabbt om oss.

Vi har försökt till och från i många år. Jag har aldrig använt mig av preventivmedel. Alltid haft kraftiga smärtor vid menstruation. Har blivit opererad ett X antal gånger för vatten fyllda cystor på äggstockarna, som har varit helt ofarliga. Vi använder oss av ägglosningstest och de visar, att jag har det -dock med svaga streck.

Vi har nu skickat in papper för en egenremiss Ang ofrivillig barnlöshet. Så nu till mina funderingar. :)

Ska jag ringa läkaren och tjata eller bara vänta ut en tid?

Vad är nästa steg?

Finns det något mer vi kan göra hemifrån?

Det här med olika vitaminer är det skrock eller det är bevisat? Är det naturhandel eller apotek jag vänder mig till?

Något vi bör tänka på?

Mvh nervösa jag...

• Svar på tråden Nervös..
  • Pimpinellan

Äl-test är antingen positiva eller negativa. Svaga streck betyder att de är negativa. Det betyder dock inte att du inte har äl för det kan man ha ändå trots negativa test.
    Det är nog ingen mening tjata dig till en tid för utredning för är det kö så är det. Men hör du inget på ett tag så ring och kolla.
    Myterna ska du inte gå på! Finns få bevisade saker som förbättrar fertiliteten och det kanske du redan vet: sluta röka, inte vara överviktig, inte äta nsaid- mediciner, mannen ska inte ha pungen varmt, inte dricka alkohol, inte vara underviktig heller. Vitaminer gör inget för fertiliteten, finns t.o.m teorier om att för mycket extra vitaminer kan försämra fertiliteten. Folsyra ska ätas för fostrets skull förstås.
    Fortsätt försöka och gör utredningen ni. Då får ni hjälp och jag kan bara önska lycka till. Glad

• Maria28

Jag är en sån som tjatar mig till det jag vill ha i vissa situationer, och detta hade varit ett av dem. Tjata kanske är fel uttryck men ringa runt, maila, kolla flera olika ställen etc. Annars finns det dem som gör det istället för dig o kanske "tar" din plats.

Jag själv har ätit sådant som faktiskt ÄR bevisat att det är bra för kroppen och en ev graviditet, dvs Folsyra och Omega3, vilket är bra oavsett om du är eller blir gravid. Finns båda två på apoteket. Nyttig bra mat i allmänhet och lagom träning får kroppen i balans tror jag vilket bara kan främja fertiliteten.

Sedan ska man ju ha med sig att det är otroligt mycket i kroppen som ska stämma för att det ska bli bebis. Kvalitén på alla ägg som släpper är inte i närheten dugliga för de flesta.

Jag o min sambo hade avbrutet samlag i 4 år (när vi inte ville bli gravida) och på slutet blev jag lite orolig att ingen "olycka" nånsin hade hänt. Dock blev vi gravida efter några månader efter vi "försökt". Innan dess proppade jag mig just för att komma i balans, med det jag skrev ovan, jag TROR det påverkade mycket iaf :)

Lycka till!

• 123johanna

Tusen tack för era svar. Betyder mycket. Lite av oron la sig. :) Nu vill jag bara veta vad som sker här näst:)

Svar på tråden Nervös..