Lön under loven?
Jag har blivit erbjuden ett jobb i en skola, men undrar nu hur det fungerar med alla loven. Får man lön fast skolan är stängd för tex sommarlov?
Jag har blivit erbjuden ett jobb i en skola, men undrar nu hur det fungerar med alla loven. Får man lön fast skolan är stängd för tex sommarlov?
Ja om du får månadslön. Sedan finns det en massa saker att arbeta med även om eleverna inte är där. Lärare har till exempel inte mer semester än andra.
Min moster rättar prov på loven och planerar för kommande lektioner.
Där tror jag att du har fel. Lärare har sommarlov, sportlov, jullov, påsklov osv...
Där tror jag att du har fel. Lärare har sommarlov, sportlov, jullov, påsklov osv...
Det finns olika former för anställning inom skolan.
Jag som är elevassistent på 75% måste jobba på sommaren, på fritids för att få lön.
Min kollega som också har en 75% anställning behöver inte det, för hon jobbar 100% under terminerna, men får bara ut 75% i lön. Hon jobbar alltså in sina lov under terminen.
Jag gillar hennes form, men det gör inte facket så de försöker motarbeta det och idag anställs man sällan som elevassistent på det viset. Lärarna däremot, som flera har skrivit, jobbar fler timmar per vecka under terminerna för att jobba in ett antal v under sommaren.
Jobbar man inte in tiden under terminerna får man alltså lov att arbeta även under loven.
Min gamla granne var lärare, hon fick 90% av sin grundlön under hela året och då detsamma på loven, så hon hade betalt hela tiden. Sen jobbar man ju väldigt mycket som lärare under perioder. Hon fick ofta ta med sig arbetet hem när de gällde att rätta prov osv.
Om du har ferietjänst så får du lön under loven. Då jobbar du fler timmar under resten av tiden för att kompensera. Lärare brukar ha 45 timmar per vecka som heltid, alla andra 40 timmar.