• Anonym (Ts)

Lön under loven?

Jag har blivit erbjuden ett jobb i en skola, men undrar nu hur det fungerar med alla loven. Får man lön fast skolan är stängd för tex sommarlov?

• Svar på tråden Lön under loven?
  • Anonym (Hubertus)
    Anonym (Ts) skrev 2017-06-14 10:39:58 följande:

Jag har blivit erbjuden ett jobb i en skola, men undrar nu hur det fungerar med alla loven. Får man lön fast skolan är stängd för tex sommarlov?

Ja om du får månadslön. Sedan finns det en massa saker att arbeta med även om eleverna inte är där. Lärare har till exempel inte mer semester än andra.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Hubertus) skrev 2017-06-14 10:55:30 följande:

Ja om du får månadslön. Sedan finns det en massa saker att arbeta med även om eleverna inte är där. Lärare har till exempel inte mer semester än andra.

Där tror jag att du har fel. Lärare har sommarlov, sportlov, jullov, påsklov osv...
  • Anonym (Hubertus)
    Anonym (Ts) skrev 2017-06-14 11:02:15 följande:
    Där tror jag att du har fel. Lärare har sommarlov, sportlov, jullov, påsklov osv...
    De jobbar under loven. Inte hela loven alltid, men den tiden har de jobbat igen under terminerna genom högre veckoarbetstid.
  • Anonym (Hubertus)

Min moster rättar prov på loven och planerar för kommande lektioner.

• Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2017-06-14 10:39:58 följande:

Beror på vilken typ av tjänst du har. Är du lärare och har en tillsvidareanställning är det vanligt med lön varje månad oavsett lov odyl.

Är det en tidsbegränsad tjänst eller inte jobb som lärare kan det vara andra regler som gäller. Kolla med arbetsgivaren.

• Anonym (Man)

Jo visst. Men det finns något som heter förtroendetid tror jag (min mor är lärare, kan inte alla detaljer). Hon har en heltidstjänst, som innebär att hon i normala fall jobbar mer än 40h på vecka, för att kompensera för loven. Så loven innebär ju inte per automatik semester.

Det är ju rättning av prov osv, göra kursplaner, förbereda lektioner o liknande. Skulle dock tro att en rutinerad lärare kan glida på gamla färdiga kursplaner o förbereda sig ganska lite, dvs mycket semester.

Men samma lön 12 månader om året: ja.
  • M1rella

Tekniskt sätt inte. De är lediga en del på sommar respektive jullovet och röda dagar under påsken och de är för att de jobbar in en del tid. Sportlov och höstlöv är de dock oftast inte lediga. Alla har rätt till 25 dagars semester, även lärare. Lärare jobbar 45h per vecka då de jobbar in delar av loven.
  • Anonym (.lkjhg)

Det finns olika former för anställning inom skolan.

Jag som är elevassistent på 75% måste jobba på sommaren, på fritids för att få lön.

Min kollega som också har en 75% anställning behöver inte det, för hon jobbar 100% under terminerna, men får bara ut 75% i lön. Hon jobbar alltså in sina lov under terminen.

Jag gillar hennes form, men det gör inte facket så de försöker motarbeta det och idag anställs man sällan som elevassistent på det viset. Lärarna däremot, som flera har skrivit, jobbar fler timmar per vecka under terminerna för att jobba in ett antal v under sommaren.

Jobbar man inte in tiden under terminerna får man alltså lov att arbeta även under loven.

• Scoops
    Inte i kommunen jag jobbar. Man är anställd heltid och får söka semester som vilken annan yrkeskategori som helst...
    Har hört att vissa av skolorna erbjuder att man jobbar längre dagar på terminerna och får ta ut nån typ av komp under loven istället. Men här går det inte efter att de ändrat lönedatorsystem.

Nu är inte jag lärare men många frågar mig om jag är ledig på loven eftersom jag jobbar på skola, verkar vara en gammal fördom som spökar.
  • Anonym (Stina)

Min gamla granne var lärare, hon fick 90% av sin grundlön under hela året och då detsamma på loven, så hon hade betalt hela tiden. Sen jobbar man ju väldigt mycket som lärare under perioder. Hon fick ofta ta med sig arbetet hem när de gällde att rätta prov osv.

• Anonym (Wildrat)

Om du har ferietjänst så får du lön under loven. Då jobbar du fler timmar under resten av tiden för att kompensera. Lärare brukar ha 45 timmar per vecka som heltid, alla andra 40 timmar.

Svar på tråden Lön under loven?