• godisslukaren20

    hur ska jag motivera min god man till körkort?

    Hej. Jag är 21 årig man som har arbetssyssling (ingen anställning) och bor på lss lägenhet. Jag har haft funderingar sedan jag var 16 på att ta körkort men aldrig fått detta förvetkligat på grund av att mina föräldrar hade dålig inkomst som inte räkte till en och de vill inte spara till en men sen flyttade jag till lss lägenhet och hade rörigt med god mans ansökande av bidrag men nu har allt fallit på plats och får circa 3000 kr över efter hyra och räkningar samt kostnaden för maten och hushåll.

    Har informerat min god man om att jag vill ta körkort och vi bestämde en möte om det vilket är idag. Problemet är att jag inte vet hur jag ska motivera honom. Jag vill ju ta körkort för arbete, nöje och intressets skull men jag vet inte om setta motiverar honom för han kanske kommer säga att jag bor i stan och att jag kan cykla eller ta buss och tåg. Sen kanske han tror att jag inte kommer klara det på grund av min funktionshinder men jag tror jag kommer klara det för jag har inte riktigt inlärningssvårigheter. Jag känner 2 personer med utvecklingsstörning som lyckats ta körkort

    Jag är mycket intresserad av att lära mig köra bil och det skulle ge mig mer frihet om jag lärde mig.

    Hur hade ni gjort för att motivera era god man eller förälder?

  • Svar på tråden hur ska jag motivera min god man till körkort?
  • FruNyfiken

    Jag kan nog tycka att du inte ens skulle behöva motivera dem, för mig känns körkort som allmänbildning. Men du vet ju inte vad som händer framöver. Många arbetsgivare har körkort som krav vid anställning, även på mer allmänna anställningar som inte handlar om transport. Du kanske inte heller kommer att på centralt i stan i resten av ditt liv. Både min svärmor och min mamma har inte körkort och nu när de är ensamma har de enormt svårt att ta sig någonstans

  • Trippelmamma76

    Du får väl berätta som du gjort här. Kanske tycker din gode man att det är en bra idé? Vilken typ av funktionshinder handlar det om? Kan det inverka på din förmåga att köra bil på ett säkert sätt? I annat fall tycker jag att du ska få försöka.

  • godisslukaren20
    Trippelmamma76 skrev 2017-06-14 13:19:19 följande:

    Du får väl berätta som du gjort här. Kanske tycker din gode man att det är en bra idé? Vilken typ av funktionshinder handlar det om? Kan det inverka på din förmåga att köra bil på ett säkert sätt? I annat fall tycker jag att du ska få försöka.


    Har högfungerande autism. Hade innan diagnosen utvecklingsstörning innan men efter den senaste utredningen så visades att jag inte har det och det märks på min skolgång då jag lärde mig visa saker snabbare än andra och hade mycket höga betyg i grundsärsskolan så dem skrev in mig på grundskolan efter att jag gått ut 9 men trots att jag blev inskriven på grundskola så valde jag att gå en grundsärsgymnasium och bli utbildad av en lärare med grundskoleerfarenhet.

    En av min klasskamrater som har utvecklingsstörning och autism lyckas ta körkort så jag tror att jag också kan det även om jag bara har autism
  • Tom Araya

    Om det är en stor ansträngning att övertyga din gode man om nyttan med körkort ska du be att få en ny god man.
    Säg bara att du vill ta körkort.

    Bra vore dock att du med dina begränsade inkomster ser över möjligheter och gör en plan på hur du gör det till så låg kostnad som möjligt. Har du någon vän eller anhörig som kan vara handledare vid övningskörning så att du slipper ta allt via körskola?

  • Birgitta02

    Din gode man har inte med att göra vad du vill göra med dina pengar. Vill du ta ut sparpengar från annat konto, så skall överförmyndaren vidtalas (överförmyndarnämnden alltså). I övrigt så ska du ha eget konto som du disponerar helt själv. Din gode man skall inte behandla dig som ett barn. Är du frisk nog att ta körkort så ska du ta körkort. Om hen är besvärlig så tycker jag du skall ringa överförmyndarnämnden och tala med dom. Detta under förutsättning att det inte är några andra problem som hindra att du får ta körkort.

  • zemer

    Din gode man bestämmer inte om du får ta körkort eller inte. Du behöver inte motivera h*n. Om du har pengar till det så är det ditt beslut.

  • godisslukaren20
    zemer skrev 2017-06-14 15:22:03 följande:

    Din gode man bestämmer inte om du får ta körkort eller inte. Du behöver inte motivera h*n. Om du har pengar till det så är det ditt beslut.


    Förlåt om jag inte skrivit i tråden sedan onsdags men själva mötet gick bra dock försökte han komma med lite spök historier om hur farligt det är att ta körkort och hur onödigt med pengar det är men ändå accepterar han mitt val även om han inte riktigt håller med. Vi kom överens om att jag skulle först kolla upp olika Priser på körskolor och vilken skola är tryggast att lära sig i och att jag först av allt fixar körkortstkörkortstillstånd

    Sen så påstår han man behöver läkarintyg på att man har autism om man ska ha körkortsstillstånd. Stämmer det? Är osäker eftersom min god man inte kör bil.
  • Glinda från Oz

    Du behöver inte motivera din godeman, det är inte han som bestämmer. Jag tycker du ska börja med att lägga upp en ekonomisk plan med din godeman, sedan behöver du ett körkortstillstånd och det kanske han kan hjälpa till med. Du kommer behöva ett läkarintyg eftersom du har diagnoser så det kan vara bra att kolla upp vart du ska vända dig, prata med din godeman om det också. Så behöver du boka tid hos en optiker för synundersökning för körkort (det måste alla göra) vissa optiker har drop in.

  • Glinda från Oz
    godisslukaren20 skrev 2017-06-17 13:25:01 följande:

    Sen så påstår han man behöver läkarintyg på att man har autism om man ska ha körkortsstillstånd. Stämmer det? Är osäker eftersom min god man inte kör bil.


    Ja, det stämmer.
  • godisslukaren20
    Glinda från Oz skrev 2017-06-17 13:33:28 följande:

    Ja, det stämmer.


    Fast jag har just nu kollat igenom med körkorttillstånd på nätet och jag hittar inget som står att om man har autism så måste man har läkarintyg utan de skriver istället att det finns två sätt att ansöka om körkortstillstånd. Den ena sättet är med läkarintyg och den andra är att man deklarerar sin hälsa och sig själv på en formulär men om man ljuger så kan man bli straffad av lagen.

    Kan du länka informationen du hittade som säger att läkarintyg är obiligatorisk för folk med autism?
Svar på tråden hur ska jag motivera min god man till körkort?