Vuxen med äggallergi?
Idag ringde en läkare angående provsvar på dotterns misstänkta allergier.
Tyvärr var det precis som jag befarade. Hon har samma allergier som storebror.
Läkaren var fundersam över en del saker. Tex det faktum att hon bara var fem månader när blodprovet togs och ändå verkar vara jätteallergisk mot de livsmedel hon testades för.
Vissa har hon inte utsatts för.
Hon har aldrig ätit ägg, ändå sköt det i taket som han sa. Och det har han bara stött på i ett fall tidigare under sin karriär. Då var det en mamma som var ovetandes allergisk mot ägg och hade ätit det under graviditet och amning. Barnet reagerade när mamman stekte omelett.
Så har det varit här. Jag brukar må ganska dåligt av ägg. Äggula går bra men äggvita fastnar i halsen. Jag snorar, nyser, kräks och får diarré.
Magen bullrar. Ofta får jag blåsor på tungan.
Men jag har alltid hittat andra saker att skylla på då jag har andra allergier också.
Därför har jag periodvis ätit mycket ägg.
Jag inledde ett experiment med äggfasta som jag avbröt när jag märkte att bebisen hostade, nös och svällde upp i ansiktet varje gång jag tillagade ägg. Sedan fick hon eksem. Typ som ringormsliknande utslag där jag höll mina händer eller pussade henne.
Och min kropp reagerade också. Förutom att jag inte får problem med luftvägar.
Läkaren sa att han sätter sin månadslön på att jag är allergisk mot samma ämnen som dottern. Detta eftersom jag också har en son som är allergisk mot exakt samma saker. Olika pappor.
Kan man ha så milda symptom och vara allergisk mot ägg?
Jag är också allergisk mot vete, havre, soja och mjölk. Har ätit lite sånt under graviditet och amning med båda barnen. Kan läkarens tes om att barnen lär sig reagera på dessa ämnen för att min kropp producerar antikroppar vid intag av dessa livsmedel stämma? Han menade att det överförs under graviditet och amning.