• SigneS

Enstavig för- och efternamn?

Tycker ni att enstaviga för- och efternamn låter bra? Jag och min man heter nämligen Stark i efternamn och jag tänkte alltid att enstaviga namn gick bort då, men med tanke på Ulf Starks död nyligen började jag att tänka om lite, det kanske kunde funka med vissa enstaviga namn? Rösta på det ni tycker låter bäst tillsammans med vårt efternamn men berätta sen gärna också vilka andra ni tycker låter bra och vilka inte gör det.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Enstavig för- och efternamn?
  • EmberEyes

Jag är inte förtjust i några av dina alternativ, men det handlar inte om kombon med ert efternamn, utan att jag inte gillar förnamnen i sig. Ev Charles, kanske, om jag absolut måste välja något. (OBS, min personliga namnpreferens, och ni ska så klart välja namn som ni tycker är fina!)

Björn Stark tycker jag, om jag får komma med förslag.  Solig

• rabbes

Från bäst till sämst:

5: Knut

4: Pål

3: Bror

2: Charles, Jöns, Truls

1: Fritz

0: Ernst

Mina favoritnamn på listan är Bror, Fritz och Ernst men de sista två tycker jag låter för hackigt med ert efternamn. Pål flyter på bra men jag tycker att det är för mjukt på något sätt, så det är därför jag föredrar Knut med det hårda K:et och T:et. Bror funkar, det låter inte dåligt men Knut och Pål låter bara snäppet bättre. Tycker att Charles, Jöns och Truls flyter in i efternamnet, man vet inte riktigt var det börjar och var det tar slut, Jöns låter lite bättre än de andra två dock.

• Emmapemma92

Gillar Fritz och Knut mest. Jag tycker inte att några av de andra förslagen är speciellt dåliga, men den som låter minst bra är nog Ernst, dubbel-"ST" är svårt att säga om man säger det snabbt, det låter lite som om man stammar, men tar men det långsamt och tydligt går det bra.

Är förresten nyfiken på vilka andra namn ni gillar förutom dem som du nämnde Glad

• elyse

Inget som slutar på S. Det blir krångligt att säga när ni har ett efternamn som börjar på S.

• Tomelilla15

Tycker inte heller det passar med de som slutar på s. Blir svårt att säga. Knut är lin favorit men lämnar några andra förslag också.

Jon, Lo, Kim, Jarl, Carl, Arn, Bo, Ted, Tim, Klas,

Carl och Bo tycker jag passar bäst med ert efternamn.

• Sepril

Många av namnen med s på slutet är jättefina men tänk bara på hur de går ihop med Stark, det blir en tungvrickare att säga hela namnet om förnamnet slutar på s och efternamnet börjar på s. Jag har själv ett efternamn som börjar på s och skulle aldrig välja ett förnamn till mina barn som slutar på s, hur fint det än är.

• DenNamnbitne

Ser inga som helst problem med enstaviga för och efternamn tillsammans. Däremot kan olika namn passa mer eller mindre med efternamnet. Av dina förslag tycker jag att:

Bror
    Ernst

Knut

låter som allra bäst med efternamnet på grund av s-en som smälter ihop på de andra men det är inget stort problem så de andra funkar också. Det namn som jag tycker bäst om är:

Bror - mycket sött, stiligt och genuint!! Cool

• SigneS

Intressant att så många av er skriver att ni inte gillar namnen som slutar på S/Z men när man sen ser hur folk har röstat ser det ut som att det är dem som leder:

Fritz: 4
    Jöns: 3
    Truls: 3
    Charles: 2
    Sammanlagd: 12

Bror: 3
    Knut: 2
    Ernst: 1
    Pål: 0
    Sammanlagd: 6

Hade själv ett efternamn som började på S innan jag och min man gifte oss och det finns många i både min och hans släkt, min pappa och hans bröder heter Claes, Hans, Mats och Nils.

Andra namn som man kan hitta i släkten (avdöda släktingar inkluderad) är Andreas, Agnes, Elis, Frans, Inez, Iris, Johannes, Jonas, Julius, Linus, Magnus, Markus, Mathias, Måns, Niklas, Pontus, Tomas och Zakarias.

Så det där med att vi inte skulle kunde välja ett namn som slutar på S/Z har aldrig fallit oss in.

Men fortsätt gärna att rösta allesammans!

• SigneS
    Emmapemma92 skrev 2017-06-14 21:46:47 följande:

Är förresten nyfiken på vilka andra namn ni gillar förutom dem som du nämnde Glad

Vi har så himla många namn, haha! Jag och min man gillar att hitta namn i dödsannonser och på gravstenar - här är alla namnen på listan: Alfons, Algot, Alrik, Alvar, Agaton, Andor, Arnold, Artur, Birger, Brynolf, Einar, Elof, Erhard, Erland, Ernfrid, Esbjörn, Eskil, Evald, Evert, Ferdinand, Fridolf, Gerhard, Georg, Gottfrid, Gotthard, Harald, Helge, Henning, Herman, Hildebrand, Hilding, Hilmer, Konrad, Leopold, Lorentz, Manfred, Osvald, Ragnar, Reinhold, Rudolf, Sanfrid, Sigfrid, Sture, Torsten, Tyko, Ulrik, Uno, Valentin, Valdemar, Valfrid, Verner, Yngve.

Hoppas du hittar något du gillar!

Vi var egentligen mest bara nyfikna på om folk tyckte att det funkande att ha både ett enstavigt förnamn och efternamn, huruvida vi väljer några av de åtta enstaviga namnen är inte säkert.
  • SigneS
    Tomelilla15 skrev 2017-06-14 22:57:08 följande:

Tycker inte heller det passar med de som slutar på s. Blir svårt att säga. Knut är lin favorit men lämnar några andra förslag också.

Jon, Lo, Kim, Jarl, Carl, Arn, Bo, Ted, Tim, Klas,

Carl och Bo tycker jag passar bäst med ert efternamn.

Lustigt att du säger att namn som slutar på S inte passar och sedan nämner du Klas som förslag.

Jag har en kompis som heter Jonna så Jon funkar inte riktigt, jag tycker att det är för likt. Har en farbror som heter Claes så det går också bort. Dina andra förslag faller mig inte riktigt i smaken. Hade en hemsk körlärare som hette Bosse, han var så ful skulle aldrig kunna tänka mig att kalla en son för Bo.

• llindaaa

Personligt tycker jag att det hade passat bättre med ett längre namn :)
    Jonathan Stark vad det första som dök upp 

• fluu

Ernst och Knut är två av mina absoluta favotitnamn! Gillar även Fritz. Ert efternamn är ganska neutralt så de flesta namn går bra i kombo tycker jag.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Rafael90

Bror, Knut och Pål tycker jag passar, det blir liksom för mycket S "mellan" namnen med de andra, men tycker inte något av dem är fint. Möjligen Bror. Truls låter fullkomligt motbjudande.

Svar på tråden Enstavig för- och efternamn?