• Olivia1995

Kände ni av ägget?

Hej. Jag fick ordentlig kramp vänstra sidan av magen långt ner igårkväll som höll i ett tag men var borta nu imorse. Det är ca 6-7 dagar efter äl och tänkte om det kunde vara ägget som fäste?! Kan ju självklart vara något annat oxå.. Har ni någon gång känt av det isåfall hur?

• Svar på tråden Kände ni av ägget?
  • Jw83

Ägget är 0,2 m.m. och där det fäster har du ingen känsel. Livmodern är väldigt liten innan graviditet och sitter i mitten. Att då få ordentlig kramp är nog lite långsökt ;) Mest troligt så är det gaser. Men det är ju roligare att föreställa sig att det är ett ägg :)

Jag har inte känt av ägget fästa vid någon av mina graviditeter.

• Delilah2001

När jag blev gravid med tvåan hade jag kramp på kvällen exakt 7 dagar före beräknad mens. Gjorde väldigt ont.

Tror absolut inte att det var ägget jag kände, för det funkar inte riktigt så. Det befruktade ägget bäddar långsamt in sig i livmoderslemhinnan, och man har ingen känsel där.

Men tänker att det ändå hade något med graviditeten att göra, eftersom jag aldrig känt den smärtan vid något annat tillfälle.

• Milou3

Hur vet ni att man inte har någon känsel där? Står det någonstans? Man känner ju av ägglossning och mens och om spiralen skulle sitta fel. Jag tror nog man kan kunna ägget fästa. Man har ju nerver överallt i kroppen!

• Delilah2001
    Milou3 skrev 2017-06-15 13:03:10 följande:

Hur vet ni att man inte har någon känsel där? Står det någonstans? Man känner ju av ägglossning och mens och om spiralen skulle sitta fel. Jag tror nog man kan kunna ägget fästa. Man har ju nerver överallt i kroppen!

Man har inga nerver i slemhinnan. Så det man känner av vid mens och om en spiral skulle sitta fel, det är inte slemhinnan man känner det i. Ägglossningen sker inte i livmodern, utan äggstockarna/äggledarna.
  • Jw83
    Delilah2001 skrev 2017-06-15 12:59:02 följande:

Men tänker att det ändå hade något med graviditeten att göra, eftersom jag aldrig känt den smärtan vid något annat tillfälle.

Gaser är ju väldigt vanliga i tidig graviditet :) Själv såg jag ut som om jag var i v 25 när jag egentligen var i v 7. En jättestor fisbebis :)
  • Jw83
    Milou3 skrev 2017-06-15 13:03:10 följande:

Ägglossningen sker inte i livmoderslemhinnan, mensvärk beror bl.a. på sammandragningar som görs för att stöta ut mensen, en spriral som sitter fel kan göra ont för att den just sitter fel ex i kontakt med slidan.
  • Milou3
    Delilah2001 skrev 2017-06-15 13:10:36 följande:

Man har inga nerver i slemhinnan. Så det man känner av vid mens och om en spiral skulle sitta fel, det är inte slemhinnan man känner det i. Ägglossningen sker inte i livmodern, utan äggstockarna/äggledarna.

Så beläst är jag att jag vet att ägglossningen sker vid äggstockarna ;) men många får ont i livmodern av den vätska som kommer ut i livmodern isamband med att ägget släpper.
  • Jw83
    Olivia1995 skrev 2017-06-15 12:37:24 följande:

Hej. Jag fick ordentlig kramp vänstra sidan av magen långt ner igårkväll som höll i ett tag men var borta nu imorse. Det är ca 6-7 dagar efter äl och tänkte om det kunde vara ägget som fäste?! Kan ju självklart vara något annat oxå.. Har ni någon gång känt av det isåfall hur?

Kom just ihåg. Om man har inflammerade tarmfickor så är det vanligt med plötslig kramp i just vänster sida långt ner på magen. Då kan man också bli uppblåst. Så känner du det fler gånger så kan du kolla upp det!
  • Milou3
    Delilah2001 skrev 2017-06-15 13:10:36 följande:

Vet du att man inte har nerver i slemhinnan?

Exempelvis de som lider av trigeminusneurologi kan ju känna smärta när någon rör med handen 2-3 cm ovanför huvudet eller kinden. Jag hävdar fortfarande att det är möjligt att känna ägget fästa. Beroende på hur lyhörd och känslig man är :)
Svar på tråden Kände ni av ägget?