• Äldre 15 Jun 13:57
    3371 visningar
    6 svar
    6
    3371

    Hjälp mig lista ut hur bebis ligger i magen

    Idag går jag in i vecka 36 (35 +0) och fick för drygt en vecka sedan veta med hjälp av UL att bebis fortfarande ligger i säte. Bebis har till måndag på sig att vända sig, annars blir det vändningsförsök. Har under hela veckan varit väldigt nervös och orolig, eftersom jag är helt inställd på en vaginal förlossning och inte gärna vill föda med snitt.

    Sedan igår tycker jag dock att något har förändrats inne i magen, men har väldigt svårt att beskriva hur. För en stund sedan kände jag även hicka långt ner vid ljumsken/höften och ingenting uppe vid den stora knöl i navelhöjd som tidigare konststersts vara huvudet. Jag har försökt göra en liten karta över magen för att visa hur jag känner rörelserna nu (Ber om ursäkt för den lite oglamorösa bilden på Plura-magen ????) Snälla hjälp mig med era teorier. Kan benisen ha vänt sig med huvudet neråt?

  • Svar på tråden Hjälp mig lista ut hur bebis ligger i magen
  • Äldre 15 Jun 14:01
    #1

    Kanske ska förtydliga vad det står på de olika markeringarna. Längst upp: "Stor knöl". Längre ner till höger: "Liten buff". Nere vid höften: "Hicka". Vid blygdbenet: "Småfladder".

  • Äldre 15 Jun 14:04
    #2

    Sådär känner jag. För mig är huvudet ner och rumpan den stora knölen. Så eftersom hickan är långt ner kan den nog ha vänt sig. Jag har också småfladder runt blygdbenet - händer.

  • Äldre 15 Jun 14:53
    #3

    Huvudet är hårdare än rumpan, och går att lixom studsa iväg när man trycker på det. Rumpan går inte att flytta på lika lätt! Låter som att den har vänt sig!


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Äldre 15 Jun 15:03
    #4

    Det heter bebisen

  • Äldre 15 Jun 16:15
    #5

    Har fött ett av barnen i säte. Det var extremt liten skillnad i var sparkar och hicka kom. Alla barnen var legat med ryggen på min vänstra sida och sparkat på höger sida.

    De som har haft huvudet ner har krafsat lite med händerna i höger ljumske. Han som låg i säte hade huvudet under mitt vänstra revben och det kändes något hårdare än vad syskonens rumpor kändes men det var inte stor skillnad.

    Var lite kul för bm trodde varje vecka att han vänt sig och varje vecka kunde vi konstatera på UL att han ff var kvar i säte. T o m överläkaren hade svårt att känna och tog det som en utmaning att gissa först innan han kollade med UL.

    Jag pratade ihop mig med läkaren och vi bestämde oss för att skippa vändning och föda vaginalt i säte. Väldigt nöjd med det beslutet.

    Min fyra låg på tvären i vecka 36 men snurrade sen till sig några dagar senare. Där hade man ju dock behövt göra något om hon inte själv vridit antingen huvud eller rumpa neråt.

  • Äldre 19 Jun 09:37
    #6

    Var precis hos BM där det kunde konstateras att barnet fortfarande ligger i säte :( Dock har barnet bytt sida och ligger nu med huvudet under vänster revben i stället för höger som tidigare. Ryggen ligger längs med högersidan på magen.

    Är det någon här som framgångsrikt har lyckats påverka barnet att vända sig spontant? Finns ju en uppsjö av gamla husmorsknep och övningar att försöka sig på, men fungerar det verkligen?

Svar på tråden Hjälp mig lista ut hur bebis ligger i magen