Anonym (adhd) skrev 2017-06-16 20:11:06 följande:
Vilka ska få köra bil? Bara de bäst lämpade? Du hör själv hur det låter.
Nej, inte bara de
bäst lämpade, men självklart bara de som är lämpade! Du hör väl själv hur det låter, att låt vem som helst, utan att uppvisa kunskap och lämplighet som bilist få lov att sitta bakom ratten!
Om det vore en rättighet att köra bil hade alla fått ett körkort på posten på sin 18-årsdag, men nu är det inte så. Alla som vill ha körkort måste genomgå en utbildning och sedan visa att de behärskar grunderna i bilkörning genom att klara av teoriprovet och uppkörningen.
Sedan går det inte rakt av att jämföra fylla med funktionshinder.
Självklart kan jag det! Om den medicin jag äter påverkar min reaktionsförmåga och mitt omdöme som alkohol eller droger så ska jag inte sitta bakom ratten.
Samma gäller ett funktionshinder som inte medicineras; om utredande läkare anser att mitt omdöme och reaktionsförmåga är för dålig så ska jag inte köra bil.
Eller varför inte förbjuda svarta människor från att ta körkort eftersom man vet svarta har lägre intelligens och därmed sämre förmåga att manövra fordon??
För det första finns det ingen trovärdig vetenskaplig undersökning som påvisar att intelligens och hudfärg/hårfärg/ögonfärg/etc är avhängiga på varandra. För det andra så är det inte intelligens som gör dig en bra eller farlig bilist.
Men jag vill veta om du verkligen tycker att det är vettigt att en epileptiker eller gravt synskadad ska få köra bil. Vill du verkligen att personer som inte kan hantera bilkörning på ett säkert sätt ska ha "rätt" att köra bil bara för att den bakomliggande orsaken till oförmågan att hantera ansvaret är ett funktionshinder?