• Anonym (autistisk tjej)

Måste man ha nytt läkarintyg regelbundet vid autism och körkort?

Jag tänkte börja övningsköra och tvekar lite om jag ska fylla i att jag har autism eller inte. Jag har läst att man kan bli tvingad att skicka in ett nytt läkarintyg varje år för resten av livet om man har det och det har jag ingen lust med alls. Det ska dessutom vara krångligt och svårt med läkarintyget, ett intyg från VC duger t.ex inte.

Är det någon som vet hur troligt det är att man behöver nytt läkarintyg varje år? Vad har ni för erfarenheter av att få läkarintyg till körkortstillstånd vid NPF diagnoser?

Jag vill helst inte ha rena gissningar!

• Svar på tråden Måste man ha nytt läkarintyg regelbundet vid autism och körkort?
  • Anonym (A)

Om du har en autismdiagnos och det krävs läkarintyg som styrker att du skulle kunna bli en bra bilförare, kan du inte avstå från att fylla i att du har autism bara för att du tycker det verkar krångligt med läkarintygen. Ställer inte din autism till det (är du flexibel, kan fokusera på det som är viktigt och inte fastnar i detaljer i trafikmiljön) kan du få ett intyg som stärker det. Ställer din autism till det i trafiken, måste du kanske avstå från att köra f.a inte utsätta andra för fara.

Anonym (A) skrev 2017-06-15 19:29:35 följande:

Om du har en autismdiagnos och det krävs läkarintyg som styrker att du skulle kunna bli en bra bilförare, kan du inte avstå från att fylla i att du har autism bara för att du tycker det verkar krångligt med läkarintygen. Ställer inte din autism till det (är du flexibel, kan fokusera på det som är viktigt och inte fastnar i detaljer i trafikmiljön) kan du få ett intyg som stärker det. Ställer din autism till det i trafiken, måste du kanske avstå från att köra f.a inte utsätta andra för fara.

Frågan var hur troligt det är att man behöver läkarintyg varje år och vad andra har för erfarenheter, jag kan inte se att du svarar på någon av mina frågor i ditt inlägg.
  • Solarn

Jag har aspergers, när jag ansökte om lämplighetsintyg skickade jag bara med ett intyg från VC, det var inga problem. Du ska absolut uppge din diagnos när du ansöker, om du inte gör det och de kommer på att du ljugit får du böter och blir genast av med körkortet. Jag har inte skickat in några nya läkartyg efter den första ansökan.

• Anonym (adhd)

Vad jag vet behövs det bara ett läkarintyg vid neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

• Anonym (adhd)

Jag har adhd men skippade att tala om det när jag ansökte om tillstånd. Anser att det är systematisk diskriminering att försvåra körkort för männikor med funktionsnedsättningar, står inte för diskriminering och kan inte medverka till det. Alltså struntade jag i det.

• Anonym (adhd)
    Anonym (A) skrev 2017-06-15 19:29:35 följande:

Alla utsätter sina medmänniskor för fara när de sätter sig bakom ratten.
  • Anonym (Adhd-medicin)

Jag har adhd. Måste skicka in för att jag äter medicin. Men troligtvis inte för resten av livet utan "de närmaste åren" för att se så drt funkar. Jag får påminnelse från Trafikverket när det närmar sig. Men detta är som sagt för att jag äter medicin. (Ritalin)

• Anonym (hilfe)
    Anonym (adhd) skrev 2017-06-15 20:49:29 följande:

Jag har adhd men skippade att tala om det när jag ansökte om tillstånd. Anser att det är systematisk diskriminering att försvåra körkort för männikor med funktionsnedsättningar, står inte för diskriminering och kan inte medverka till det. Alltså struntade jag i det.

Körkort är ingen rättighet.
    Anonym (hilfe) skrev 2017-06-15 21:13:16 följande:

Så det är okej att diskriminera sålänge det inte är frågan om mänskliga rättigheter?

Tack för svaren! Jag vet att man får böta om man blir påkommen och det är jag okej med. Det verkar som (på svaren här i alla fall) att det bara behövs läkarintyg regelbundet om man tar mediciner och det gör inte jag, förhoppningsvis räcker det med ett läkarintyg då. Men jag är ändå lite orolig med tanke på all diskriminering jag läser att Trafikverket håller på med, som med lokföraren exempelvis.

• Anonym (adhd)
    Anonym (hilfe) skrev 2017-06-15 21:13:16 följande:

Det är det visst det. På samma sätt som allt och inget är en rättighet.
  • Anonym (que?)
    Anonym (adhd) skrev 2017-06-15 20:49:29 följande:

Jaha, men då måste du ju tycka att det är självklart att en epileptiker ska sitta bakom ratten och ha en grand mal på motorvägen, för det är diskriminerande annars? Eller att en blind ska få köra bil? Eller en person med okontrollerbara spasmer? Eller så klart alkohol- och drog-påverkade?
  • fornminne

Om funktionsnedsättningen kan försvåra bilkörningen, uppmärksamheten eller reaktionsförmågan ska man självklart skicka in. Påverkar det inte bilkörningen så har det ingen betydelse.

• Anonym (adhd)
    Anonym (que?) skrev 2017-06-16 19:44:09 följande:

Jaha, men då måste du ju tycka att det är självklart att en epileptiker ska sitta bakom ratten och ha en grand mal på motorvägen, för det är diskriminerande annars? Eller att en blind ska få köra bil? Eller en person med okontrollerbara spasmer? Eller så klart alkohol- och drog-påverkade?

Vilka ska få köra bil? Bara de bäst lämpade? Du hör själv hur det låter.

Sedan går det inte rakt av att jämföra fylla med funktionshinder. Eller varför inte förbjuda svarta människor från att ta körkort eftersom man vet svarta har lägre intelligens och därmed sämre förmåga att manövra fordon??
  • Anonym (que?)
    Anonym (adhd) skrev 2017-06-16 20:11:06 följande:
    Vilka ska få köra bil? Bara de bäst lämpade? Du hör själv hur det låter.
    Nej, inte bara de bäst lämpade, men självklart bara de som är lämpade! Du hör väl själv hur det låter, att låt vem som helst, utan att uppvisa kunskap och lämplighet som bilist få lov att sitta bakom ratten!

Om det vore en rättighet att köra bil hade alla fått ett körkort på posten på sin 18-årsdag, men nu är det inte så. Alla som vill ha körkort måste genomgå en utbildning och sedan visa att de behärskar grunderna i bilkörning genom att klara av teoriprovet och uppkörningen.
    Sedan går det inte rakt av att jämföra fylla med funktionshinder.
    Självklart kan jag det! Om den medicin jag äter påverkar min reaktionsförmåga och mitt omdöme som alkohol eller droger så ska jag inte sitta bakom ratten.

Samma gäller ett funktionshinder som inte medicineras; om utredande läkare anser att mitt omdöme och reaktionsförmåga är för dålig så ska jag inte köra bil.
    Eller varför inte förbjuda svarta människor från att ta körkort eftersom man vet svarta har lägre intelligens och därmed sämre förmåga att manövra fordon??
    För det första finns det ingen trovärdig vetenskaplig undersökning som påvisar att intelligens och hudfärg/hårfärg/ögonfärg/etc är avhängiga på varandra. För det andra så är det inte intelligens som gör dig en bra eller farlig bilist.

Men jag vill veta om du verkligen tycker att det är vettigt att en epileptiker eller gravt synskadad ska få köra bil. Vill du verkligen att personer som inte kan hantera bilkörning på ett säkert sätt ska ha "rätt" att köra bil bara för att den bakomliggande orsaken till oförmågan att hantera ansvaret är ett funktionshinder? 

• Anonym (adhd)
    Anonym (que?) skrev 2017-06-17 05:24:04 följande:

Nej, inte bara de bäst lämpade, men självklart bara de som är lämpade! Du hör väl själv hur det låter, att låt vem som helst, utan att uppvisa kunskap och lämplighet som bilist få lov att sitta bakom ratten!

Om det vore en rättighet att köra bil hade alla fått ett körkort på posten på sin 18-årsdag, men nu är det inte så. Alla som vill ha körkort måste genomgå en utbildning och sedan visa att de behärskar grunderna i bilkörning genom att klara av teoriprovet och uppkörningen.Självklart kan jag det! Om den medicin jag äter påverkar min reaktionsförmåga och mitt omdöme som alkohol eller droger så ska jag inte sitta bakom ratten.

Samma gäller ett funktionshinder som inte medicineras; om utredande läkare anser att mitt omdöme och reaktionsförmåga är för dålig så ska jag inte köra bil.För det första finns det ingen trovärdig vetenskaplig undersökning som påvisar att intelligens och hudfärg/hårfärg/ögonfärg/etc är avhängiga på varandra. För det andra så är det inte intelligens som gör dig en bra eller farlig bilist.

Men jag vill veta om du verkligen tycker att det är vettigt att en epileptiker eller gravt synskadad ska få köra bil. Vill du verkligen att personer som inte kan hantera bilkörning på ett säkert sätt ska ha "rätt" att köra bil bara för att den bakomliggande orsaken till oförmågan att hantera ansvaret är ett funktionshinder? 

Det är en frihetsbegränsande åtgärd att kräva körkort för att sätta sig bakom ratten och köra bil. Det kan dock vara okej att kräva det så länge kraven är på lika villkor, dvs alla gör samma prov. Prolemet är att funktionshindrade utsatts för högre krav än andra när de ska skaffa körkort. Och det bara för att de har en funktionsnedsättning. Det ÄR diskriminerande. På samma sätt som det skulle vara diskriminerande att ställa högre krav på svarta.

Staten skulle kunna kompensera de som utsätts för högre krav genom att göra prövningarna kostnadsfria och snabba. Det har de inte gjort. Istället fördyras och förlängs körkortsprocessen för de med funktionsnedsättningar på ett ytterst diskriminerande sätt.

Det är en rättighet att få köra bil. Om staten ska begränsa den rättigheten så ska det ske på lika (eller så likt som det bara går) villkor. Allt annat är oetiskt och diskriminering.
Svar på tråden Måste man ha nytt läkarintyg regelbundet vid autism och körkort?