Måste man ha nytt läkarintyg regelbundet vid autism och körkort?
Vad jag vet behövs det bara ett läkarintyg vid neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.
Vad jag vet behövs det bara ett läkarintyg vid neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.
Jag har adhd men skippade att tala om det när jag ansökte om tillstånd. Anser att det är systematisk diskriminering att försvåra körkort för männikor med funktionsnedsättningar, står inte för diskriminering och kan inte medverka till det. Alltså struntade jag i det.
Om du har en autismdiagnos och det krävs läkarintyg som styrker att du skulle kunna bli en bra bilförare, kan du inte avstå från att fylla i att du har autism bara för att du tycker det verkar krångligt med läkarintygen. Ställer inte din autism till det (är du flexibel, kan fokusera på det som är viktigt och inte fastnar i detaljer i trafikmiljön) kan du få ett intyg som stärker det. Ställer din autism till det i trafiken, måste du kanske avstå från att köra f.a inte utsätta andra för fara.
Körkort är ingen rättighet.
Jaha, men då måste du ju tycka att det är självklart att en epileptiker ska sitta bakom ratten och ha en grand mal på motorvägen, för det är diskriminerande annars? Eller att en blind ska få köra bil? Eller en person med okontrollerbara spasmer? Eller så klart alkohol- och drog-påverkade?
Nej, inte bara de bäst lämpade, men självklart bara de som är lämpade! Du hör väl själv hur det låter, att låt vem som helst, utan att uppvisa kunskap och lämplighet som bilist få lov att sitta bakom ratten!
Om det vore en rättighet att köra bil hade alla fått ett körkort på posten på sin 18-årsdag, men nu är det inte så. Alla som vill ha körkort måste genomgå en utbildning och sedan visa att de behärskar grunderna i bilkörning genom att klara av teoriprovet och uppkörningen.Självklart kan jag det! Om den medicin jag äter påverkar min reaktionsförmåga och mitt omdöme som alkohol eller droger så ska jag inte sitta bakom ratten.
Samma gäller ett funktionshinder som inte medicineras; om utredande läkare anser att mitt omdöme och reaktionsförmåga är för dålig så ska jag inte köra bil.För det första finns det ingen trovärdig vetenskaplig undersökning som påvisar att intelligens och hudfärg/hårfärg/ögonfärg/etc är avhängiga på varandra. För det andra så är det inte intelligens som gör dig en bra eller farlig bilist.
Men jag vill veta om du verkligen tycker att det är vettigt att en epileptiker eller gravt synskadad ska få köra bil. Vill du verkligen att personer som inte kan hantera bilkörning på ett säkert sätt ska ha "rätt" att köra bil bara för att den bakomliggande orsaken till oförmågan att hantera ansvaret är ett funktionshinder?