• kvarnfot

Dotter bli retad.

Min dotter är 8,5år, hon har sedan en kort tid redan fått ganska mycket könshår. Häromdagen kom hon hem ledsen från skolan och berättade att hennes klasskompisar retade henne i duschen pga detta.
    Ska jag låta henne raka sej eller vad ska jag göra?

• Svar på tråden Dotter bli retad.
  • Anonym (Svår fråga!)

Det bästa vore att försöka stärka henne i att hon inte är konstig utan håller på att bli stor. Att dölja det tror jag är en alltför kortsiktig lösning som kan slå tillbaks senare och skapa onödiga problem.

Är hon stark nog att se mobbaren i ögonen och säga "du behöver inte vara avundsjuk för att jag börjar bli vuxen före dig"?
    Annars kanske skolan kan hjälpa till med lite biologilektioner?

• Mandypanndy

I det här fallet skulle jag absolut inte låta henne raka sig. Nu framgår det inte var håret är väx. Men håret man får är jo ett skydd så det skulle jag nog inte rekommendera att du skulle be henne göra. Jag fick min mens rejält tidigt var 9 år och först i klassen först blev jag också retad men förklara för dom i klassen tjejerna då att jag blivit lite äldre än dom i kroppen och att en dag är det deras tur att få bli vuxen i kroppen.

• Anonym (Stärk henne)

Stärk henne istället. Och är hon säker på att hon blev retad? Min dotter kom hem och var ledsen en dag för att hon hade kommenterat en klasskompis bröstet och kompisen hade blivit jättearg. Hon menade inget illa alls men eftersom att hon själv inte fått några så har hon än så länge ingen aning om hur känsligt det kan vara och att en kommentar om att de är stora kan uppfattas som en värdering och inte bara ett konstaterande (möjligen något avundsjukt konstaterande dessutom).

• Anonym (Stärk henne)

Stärk henne istället. Och är hon säker på att hon blev retad? Min dotter kom hem och var ledsen en dag för att hon hade kommenterat en klasskompis bröstet och kompisen hade blivit jättearg. Hon menade inget illa alls men eftersom att hon själv inte fått några så har hon än så länge ingen aning om hur känsligt det kan vara och att en kommentar om att de är stora kan uppfattas som en värdering och inte bara ett konstaterande (möjligen något avundsjukt konstaterande dessutom).

• Anonym (X)
    Mandypanndy skrev 2017-06-16 14:24:57 följande:

Det skulle stå att nu framstår det var det växt

Var brukar könshår växa menar du?
  • Systerfammesk95743

Du bör kontakta barnmottagning och utreda om hon är på väg in i för tidig pubertet omgående. Den kan stoppas isf. Annars riskerar hon full pubertet alltför tidigt med tex avslutad längdtillväxt som följd.

• Mandypanndy
    Anonym (X) skrev 2017-06-16 18:51:37 följande:
    Var brukar könshår växa menar du?
    Ursäkta men läste fel, vilket kan hända vem som helst.
  • Anonym (Ih)

Jag började själv raka muffen vid 10 år, då jag hade en jävla buske, men de andra tjejerna hade inget hår alls... sen väntade man tills de började få.

• Anonym (Strumpan)
    Anonym (Ih) skrev 2017-06-18 00:59:20 följande:

Jag började själv raka muffen vid 10 år, då jag hade en jävla buske, men de andra tjejerna hade inget hår alls... sen väntade man tills de började få.

Redan vid 10år??? Hur gammal var du då när det började komma könshår?
  • Anonym (Ih)
    Anonym (Strumpan) skrev 2017-06-19 08:15:48 följande:

Redan vid 10år??? Hur gammal var du då när det började komma könshår?

Ja, jag skämdes för att inga andra tjejer hade fått det. Därför gjorde jag det själv utan att någon visste om det.

Tror jag var 9 år eller så, fick mens när jag var 11 iallafall.
  • Anonym (Skumt)

Men allvarligt, det finns väl ingen flicka som fått könshår före ca 12års ålder???

• Anonym (Ih)
    Anonym (Skumt) skrev 2017-06-29 14:36:47 följande:

Men allvarligt, det finns väl ingen flicka som fått könshår före ca 12års ålder???

Haha alltså va?! Finns flera tjejer som får mens när de är 9, 10 och 11 år. Man brukar få hår på muffen innan det.
  • Anonym (Skumt)
    Anonym (Ih) skrev 2017-06-29 15:28:59 följande:
    Haha alltså va?! Finns flera tjejer som får mens när de är 9, 10 och 11 år. Man brukar få hår på muffen innan det.
    Det tror jag inte! Hår brukar väl börja komma vid ca 12års ålder. I alla fall vad jag minns av flickorna när jag var i den åldern.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Skumt) skrev 2017-06-30 07:52:54 följande:

Det tror jag inte! Hår brukar väl börja komma vid ca 12års ålder. I alla fall vad jag minns av flickorna när jag var i den åldern.

För det du sett på skolgymlan representerar alla tjejer i världen.

Jag började få vid 7 8 nånting.

Svår sits det där TS. Barn kan vara riktigt elaka. Kanske är det bara viktiga att hon vågar stå upp för sig själv utan att vara elak tillbaka?
  • Anonym (Skumt)
    Anonym (Jag) skrev 2017-06-30 08:06:54 följande:
    För det du sett på skolgymlan representerar alla tjejer i världen.

Jag började få vid 7 8 nånting.

Svår sits det där TS. Barn kan vara riktigt elaka. Kanske är det bara viktiga att hon vågar stå upp för sig själv utan att vara elak tillbaka?
    Undrar ändå... Det är några tjejer som brukar bada nakna vid vårat landställe som jag vet är 11 år som inte har ett hår eller det minsta bröst ännu.
  • lövet2
    Anonym (Skumt) skrev 2017-06-29 14:36:47 följande:
    Jag har 5 döttrar, och jag lovar att du har fel.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Skumt) skrev 2017-06-30 08:16:03 följande:

Undrar ändå... Det är några tjejer som brukar bada nakna vid vårat landställe som jag vet är 11 år som inte har ett hår eller det minsta bröst ännu.

Men det fatrar du väl inte representerar alla!
  • Anonym (EP)

Jodå - visst finns det barn som har könshår vid 9-årsåldern. Min dotter har haft det sen ett par månader tillbaka och hon är 9 - fyller 10 i maj. Hon har därutöver fått mer "kvinnliga" former än andra av hennes vänner - höfter och midja som medför problem att hitta kläder då kläderna på barnavdelningen inte är skurna så och kläderna på vuxenavdelningen ofta är för stora. Hennes bröst har under samma tid börjat utvecklas och gått snabbt. Då hon ägnar sig kampsport och kläderna man använder där är rejält urringade stod valet mellan att ha linne under (blev för varmt) och köpa en liten sportbh. Valet föll på sport-bh:n och storlek Small inköpt i underklädesaffär för vuxna passade. Hon är utredd av läkare och de har valt att inte skjuta upp hennes pubertet då det inte är så uppseendeväckande tidigt och inte heller ovanligt.      

Svar på tråden Dotter bli retad.