• Anonym (Not early)

Kan inte gå upp tidigt!

Hej på er!

För en månad sen ändrade vi arbetstiderna och nu börjar jag klockan 7, vilket som väntat inte funkar överhuvudtaget för mig. Ni kommer säkert tro att jag är lat, men det är jag inte för jag jobbar gärna.

Problemet är bara att jag har så svårt att komma igång på morgonen och jag avskyr verkligen stress, så därför måste jag upp senast 4:30 för att dessutom hinna i tid. Tar ca 15 minuter att ta mig till jobbet. Resten av tiden ska jag duscha, fixa iordning mig och äta frukost. Sedan har jag också en extremt krånglig mage som gör att jag ibland kan behöva uppemot en halvtimme på toan.

Det spelar ingen roll att jag lägger mig i tid på kvällen för detta tar all ork ur mig. Samtidigt vet jag att det är många andra som börjar kl 7 eller även tidigare, så hur fixar ni det? Tips och råd för att underlätta för mig uppskattas!

• Svar på tråden Kan inte gå upp tidigt!
  • Fru Ve

Jag har också oerhört svårt för tidiga mornar. Spelar ingen roll om jag varje kväll lägger mig kl 21 så är jag helt död om jag måste upp före 6 på morgonen. Sover allra helst till 8 eller senare. Ett tag löste jag det genom att jobba natt vilket jag tyvärr inte kan nu.

Hursomhelst har jag ett jobb som kräver att jag börjar 7. Jag står ut genom att korta ner morgonrutinen så mycket som möjligt. Det blir inte bättre av att man går upp supertidigt för att få mer tid fast det kanske känns så. Jag duschar på kvällen och går upp så sent som möjligt. Tar med frukost och äter typ i bilen eller på jobbet. Fixar mig så lite som möjligt. Max 20 minuter från att jag går ur sängen tills jag sitter i bilen. På såsätt kan jag gå upp efter 6 och ändå hinna.....

• Carambolan

Jag skulle också korta ner morgonrutinen så mycket det bara går. När jag börjar jobba klockan 07 går jag upp 06:20 och går hemifrån 06:38. Jag duschar, packar, väljer kläder och gör i ordning frukost kvällen innan. På morgonen går jag på toaletten, fräschar upp mig, borstar håret, klär på mig, väcker mannen och går. Äter frukost på jobbet.

• Aniiee

Det bara är så att vissa människor är morgonmänniskor och vissa är kvällsmänniskor. Precis som vissa människor är sprintare och vissa människor är löpare. Det är inbyggt i oss, och en del forskare vill till och med installera morgon- resp eftermiddagsklasser i skolorna för att denna inbyggda skillnad går ut över ungarnas kunskapsinhämtning.

Det finns tyvärr inte så där supermycket att göra. rationalisera bort/ner morgonbestyren, be att få börja senare, byt arbete.... 

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • LFF

Klockan ringer 6, väcker barnen, ser till att de får på sig kläder, klär på mig själv, packar deras väska, åker hemifrån ca 0645. Lämnar på förskolan kl 7 där barnen äter frukost. På jobbet kl 8, köpt macka på vägen.

Duschar varannna dag, då ringer klockan 0530 så jag har tid att ligga kvar en liten stund innan det är dags för 10 minuter dusch.

Så 2,5 timme för morgonbestyr känns alldeles för mycket.

• Anonym (Not early)

Tack för era svar! Hade gärna kortat ner tiden för att göra mig klar, men duschen vill jag helst inte hoppa över eftersom den gör mig iallafall något piggare (tillfälligt). Sedan är det detta med toabesöket som är jättejobbigt för jag hade kunnat spara tid genom att äta frukost på jobbet, men i stort sett varje morgon ca 20-30 minuter efter jag ätit känner jag hur det kör runt i magen och jag måste på toan. Självklart kan jag gå på jobbet, men jag möter mycket människor och det går inte alltid att bara rusa därifrån samt att det är lite pinsamt också.

• Alexi

Jag är på jobbet kl sju några dagar i veckan. Känns som en vanesak. Jag går upp 05.55, duschar, klär på mig och åker hemifrån 06.15.

Jag slutade äta frukost på vardagarna för ett år sedan och det sparar verkligen tid.

Behöver man gå på toa i en halvtimma är det kanske läge att söka läkare.

• Anonym (Not early)
    Alexi skrev 2017-06-16 15:56:07 följande:

Jag är på jobbet kl sju några dagar i veckan. Känns som en vanesak. Jag går upp 05.55, duschar, klär på mig och åker hemifrån 06.15.

Jag slutade äta frukost på vardagarna för ett år sedan och det sparar verkligen tid.

Behöver man gå på toa i en halvtimma är det kanske läge att söka läkare.

Oj bara 20 minuter från att du vaknar? Du måste verkligen vara rekordsnabb. Önskar att jag också var det!
  • Christi38

Dels tror jag det är en vanesak, dels tror jag att vi är olika helt enkelt. Jag skulle t ex vara sjukt trött och långsam om jag var tvungen vara uppe till 22 varje kväll hehe... det är nog en åldersfråga med, som yngre jobbade jag bara kvällar ett tag, gick knappast upp före 9.

Jag går upp 5.15 varje vardagsmorgon. Fram till 06.00 är det MIN tid. Jag vill ha den lalla-runt-tiden innan barnen vaknar kl 6.00. Ca tre mornar börjar jag jobba 7 så jag går ca 6.20 hemifrån. Övriga två mornar lämnar jag på förskolan, vi går strax efter 7 då.

Allt görs varje morgon (för min del), bara kläder som fixas kvällen innan. Frukost på jobbet, fixar på plats.

• Lena

Det låter som det är något i din frukost du inte tål om magen reagerar så. För mat- och magdagbok och lägg om kosten.

Tvätta av ansiktet gör dig nog lika pigg som en dusch men går fortare.

• Anonym (promenad)

Har du provat att ta en promenad på morgonen? Den behöver inte vara lång, bara så att du får frisk, sval luft och aktiverar kroppen. Jag funkar inte utan min promenad på morgonen. Utan den kan jag somna på toaletten, vid matbordet eller på bussen så att jag kommer för sent till jobbet..

• Anonym (Idag hände en så konstig sak: kassörskan log när hon hälsade på mig! Vad betyder det?)

Har också haft en superkrånglig mage förut. Försvann nästan helt sedan jag slutade med frukost (och att dricka kaffe på morgonen). Mår även i övrigt mycket bättre. Det är ju bara min erfarenhet, men det kanske vore något för dig att prova en tid?

• Jodyanna

Har samma problem. Eller jag kommer inte upp snarare. Är så fruktansvärt trött på morgonen! Har 2 barn och måste upp för att hinna men jag skulle kunna hugga av mig benet för att få sova en timma till .

• falukorv

Vilken tid går du och lägger dig och hur ser dina rutiner ut på helgerna?

Jag hade samma (eller värre) problem för några år sedan, men med lite bättre rutiner går det bättre. Då jobbar jag ändå skift vilket såklart också är dåligt för mage, sömn och kropp.

Du som jobbar dagtid kan ju försöka hålla samma rutiner alla dagar. Ät inte så mkt timmarna före läggdags. Gå och lägg dig runt 22.00 varje dag till att börja med. Ju tidigare du går upp desto tidigare måste du ju gå och lägga dig. Snooza inte. Se över frukosten. Vad äter du idag? Gå inte upp för sent på helgerna utan sov bara max ett par timmar längre än i veckorna.

Det gäller ju att hitta sina egna rutiner. Om du märker att något funkar lite bättre, fortsätt med det ett tag och se om du blir piggare.

Svar på tråden Kan inte gå upp tidigt!