• Anonym (Too much)

Varför har vi så mycket teknik idag? Hur minimera den?

Det är inte ovanligt i en familj att det finns varsin smartphone, varsin surfplatta och kanske ett par datorer också i varje hem. Sen kanske man dessutom har gamla surfplattor etc som ligger och skräpar men som egentligen skulle vara funktionsdugliga. I en familj på fyra personer så kanske det alltså finns minst 10 apparater och då har jag inte räknat med eventuella musikspelare som iPod och avlagda apparater.

Tänker ni andra att det är för mycket och att man borde minimera lite? Om er familj har minimerat hur har ni gjort det då? En telefon behöver ju alla förstås men sen då? Hur många mer saker behöver man? För mig är en dator ett måste men surfplattan skulle jag nog kunna leva utan om jag är lite rationell.

Berätta hur ni andra tänker.

• Svar på tråden Varför har vi så mycket teknik idag? Hur minimera den?
  • Anonym (A)

Har en gammal tfn, plus en dator....varför lämna massa spår...?

• Lena

1-3 smartphone/padda/dator per person och inte köpa nytt förrän saker inte går att använda längre. Vi är två vuxna och två barn och har en server, två medialösningar som typ är datorer, en dator, en padda och fyra smartphones.

• Anonym (C)

Nä, jag tänker inte att vi borde minimera. Vi har så mycket prylar som vi har behov av. Jag har iPhone och iPad. Dator använder jag bara på jobbet. Skulle väl klara mig utan paddan, men använder den varje dag och ser ingen anledning till att inte ha den :) Däremot så har jag två gamla datorer som ligger och skräpar, de är så sega att det inte går att använda dem.

12-åringen har iPhone, iPad och speldator. Han använder allt.

9-åringen har iPhone och iPad, han vill ha dator så han kan spela men har inte fått en ännu. Han använder paddan en del, men sällan mobilen, den har han främst för att jag ska kunna ringa hem honom och att han ska kunna spela Pokémon go :)

Att barnen har en varsin iPad är väldigt skönt, särskilt när man åker iväg. Vi hade bara en att dela på från början och det blev ju en del konflikter trots att vi hade tydliga regler.

Mina barn har inte egen tv på sina rum så de kollar en del serier och film på paddorna.

• Anonym (Too much)
    Anonym (A) skrev 2017-06-16 16:52:28 följande:
    Har en gammal tfn, plus en dator....varför lämna massa spår...?
    Hur menar du med att inte lämna massa spår? Det är ju omöjligt idag att inte göra det då mycket kontakt med elbolag, tv-bolag etc måste skötas på internet och med mejl och appar. Alla ens sms och telefonsamtal sparas säkert också hos telefonbolaget väldigt länge. Det man skriver och ringer i diverse appar vet bara gudarna vart det tar vägen och vem som kan se det och hur länge.
    Lena skrev 2017-06-16 16:52:32 följande:
    1-3 smartphone/padda/dator per person och inte köpa nytt förrän saker inte går att använda längre. Vi är två vuxna och två barn och har en server, två medialösningar som typ är datorer, en dator, en padda och fyra smartphones.
    Jag vet inte om du har småbarn men om du har större barn får dom varsin padda eller dator då eller delar ni på dom? Och hur dåliga måste prylarna bli innan ni köper nytt? Räcker det att dom krånglar lite eller ska dom vara så dåliga att det inte ens går att ringa om det är en telefon t ex? Ungefär hur länge behåller ni en mobil t ex snackar vi 2-3 år eller 5 år?

• Anonym (A)

Har inga barn, Nej...alla räkningar på inbet,lappar, ingen mail adress, stängt min Android tfn, inte med på F.B el Instagram, inte uppkopplad ID, bank...

• Lena

Vi delar på paddan men stora barnet har egen dator.

När enheten inte går att använda till sina huvudsyften skrotas den. Tex har dottern en iPhone 4 i dagsläget.

• Anonym (A)

Betalar allt kontant, plus kontantkort till telefonen.

• Tow2Mater

Nej, minimerar inte bara för sakens skull. Men försöker dra ut på datorköp till 8-åringen till hans födelsedag, tills dess får han o jag försöka samsas om en dator, vilket skapar en del konflikter men nog är nyttigt för oss båda.

• Carambolan

Jag har en smartphone, en laptop, ett ps4, ett wii och ett 3ds. Wii används dock lika mycket av barnen.

Min man har en smartphone och en speldator. Tar också hem sin jobblaptop varje dag.

Tioåringen har en smartphone och en surfplatta.

Sjuåringen har en gammal avlagd smartphone och en surfplatta.

Fyraåringen har en gammal avlagd surfplatta.

Man kan säga att vi kör "trickle down economy" på teknik i min familj

• Anonym (Too much)
    Anonym (A) skrev 2017-06-16 17:23:54 följande:
    Har inga barn, Nej...alla räkningar på inbet,lappar, ingen mail adress, stängt min Android tfn, inte med på F.B el Instagram, inte uppkopplad ID, bank...
    Det är ganska ovanligt i dagens samhälle. Upplever du att din vardag blir krånglig? Har du en gammal dumbphone eller har du bara stängt av så mycket du kan på en smartphone? Vad använder du för att skriva här på forumet och internet som du uppenbarligen har tillgång till?
    Anonym (A) skrev 2017-06-16 17:27:06 följande:
    Betalar allt kontant, plus kontantkort till telefonen.
    Hur tycker du att det funkar när så många vägrar ta emot kontanter idag? Det är ju allt från parkeringsautomater till restauranger och affärer som vägrar ta kontanter? Om man ska boka en resa så tror jag inte ens att det skulle gå att betala kontant? Hur är det om man slänger upp 15 000 kr i kontanter för en ny soffa? Går det eller blir man misstänkliggjord då? Folk betraktar ju människor med kontanter som kriminella idag vilket är helt sjukt då det finns så många andra orsaker till att man vill betala kontant. Det kan ju vara så enkelt som att man har bättre koll på sin ekonomi då man ser papperslappar försvinna från plånboken och inte bara siffror på ett kontoutdrag.

Svar på tråden Varför har vi så mycket teknik idag? Hur minimera den?