• Svar på tråden Jobbar som rekryterare, fråga mig vad du vill
  • Themis
    EllasEllis skrev 2017-06-18 07:30:03 följande:

En tanke som slagit mig är varför är det lättare att få jobb om man har jobb?
    Kanske svår fråga :)

tex: en arbetslös med rätt utbildning/bakgrund borde vara lätt att anställa då den kan börja på dagen medan en som har ett liknande jobb eller bakgrund men är anställd på annat företag tar tid att flytta på sig pga uppsägningstid.

Den som är anställd kan lämna en aktuell referens till chef och kollegor som kan intyga att personen funkar i arbetslivet här och nu, det är en sak.

Den utan jobb kanske är ringrostig eller oprövad och därmed ett mer osäkert kort, men i bristyrken så är det ibland så att den som är tillgänglig direkt ligger bättre till, skulle jag säga.
    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Noname00
    Themis skrev 2017-06-18 10:55:25 följande:
    Den som är anställd kan lämna en aktuell referens till chef och kollegor som kan intyga att personen funkar i arbetslivet här och nu, det är en sak.

Den utan jobb kanske är ringrostig eller oprövad och därmed ett mer osäkert kort, men i bristyrken så är det ibland så att den som är tillgänglig direkt ligger bättre till, skulle jag säga.
    Hur ofta lämnar man närmaste chef?, ingen av de chefer jag har haft har fått veta om att jag söker nytt arbete det är ju inget man talar om på nuvarande arbetsplats?
  • villblifler88

tex: en arbetslös med rätt utbildning/bakgrund borde vara lätt att anställa då den kan börja på dagen medan en som har ett liknande jobb eller bakgrund men är anställd på annat företag tar tid att flytta på sig pga uppsägningstid.

Det är dels för har man ingen vettig förklaring till luckan i cv så blir man misstänksam. Normalt har man ständig syssslsättning. Det hade inte varit avgörande i mina ögon dock. Jag hade gärna velat prata med den sista chefen du haft och se om hon eller han har någon tanke om varför du inte jobbet efter du var där
  • villblifler88

Ofta är man beredd på att den sökande har uppsägningstid. Behöver man få in någon fort till tjänsten så kan det ju faktiskt vara en fördel att man kan börja direkt. Så det kan bero lite på vad man söker
  • Johnnyorange

Vilka är de vanligaste misstagen folk gör under en intervju?

• EllasEllis
    villblifler88 skrev 2017-06-19 20:45:08 följande:
    Det är dels för har man ingen vettig förklaring till luckan i cv så blir man misstänksam. Normalt har man ständig syssslsättning. Det hade inte varit avgörande i mina ögon dock. Jag hade gärna velat prata med den sista chefen du haft och se om hon eller han har någon tanke om varför du inte jobbet efter du var där
    ja jag misstänkte att det var så :)
    Det har varit storvarsel på företaget jag jobbat på i tre omgångar sen jag anställdes 2004. varje varsel har slutat i att ca 200 har blivit uppsagda. merparten av dem har fina akademiska utbildningar och en del har eftertraktad kompetens men det verkar ändå gå trögt för dem att hitta nya jobb.

Jag har dock haft enorm tur alla tre varslen och sluppit bli en av de som varslas om uppsägning :)
  • Themis
    Noname00 skrev 2017-06-19 18:26:54 följande:
    Hur ofta lämnar man närmaste chef?, ingen av de chefer jag har haft har fått veta om att jag söker nytt arbete det är ju inget man talar om på nuvarande arbetsplats?
    Beror helt på skulle jag säga, alla chefer är inte arslen faktiskt. Men jag hade klart inte sagt något förrän jag kommit till andra intervju och de behöver referensen.

Hur ska man annars ge referenser på sina kunskaper om man har bytt yrke?

Finns faktiskt ett fåtal personer på min stora arbetsplats som har varit inne tre gånger på företaget under sin karriär och hämtat in kunskaper hos andra emellan.
    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • villblifler88
    Johnnyorange skrev 2017-06-20 08:03:42 följande:

Vilka är de vanligaste misstagen folk gör under en intervju?

Att försöka för mycket tror jag, man läser av en människa mer än man tror. Var ärlig! Misstag kan vara att komma utan referenser. Nu interjuvar jag mycket unga människor och är därmed väldigt förlåtande.
  • Johnnyorange
    villblifler88 skrev 2017-06-21 21:01:41 följande:
    Att försöka för mycket tror jag, man läser av en människa mer än man tror. Var ärlig! Misstag kan vara att komma utan referenser. Nu interjuvar jag mycket unga människor och är därmed väldigt förlåtande.
    Att gå på intervju är lite som att gå på äggskal.
  • Noname00

Vad tjänar man som rekryterare, får man provision om kunden till slut hyr in eller väljer att anställa en kandidat som man har haft på intervju?

• aefgesagfesg
    villblifler88 skrev 2017-06-17 07:25:18 följande:

Shot ????

Varför är alla rekryterare WT:n?
Svar på tråden Jobbar som rekryterare, fråga mig vad du vill