• Svar på tråden Jobbar som rekryterare, fråga mig vad du vill
  • Themis
    EllasEllis skrev 2017-06-18 07:30:03 följande:

En tanke som slagit mig är varför är det lättare att få jobb om man har jobb?
    Kanske svår fråga :)

tex: en arbetslös med rätt utbildning/bakgrund borde vara lätt att anställa då den kan börja på dagen medan en som har ett liknande jobb eller bakgrund men är anställd på annat företag tar tid att flytta på sig pga uppsägningstid.

Den som är anställd kan lämna en aktuell referens till chef och kollegor som kan intyga att personen funkar i arbetslivet här och nu, det är en sak.

Den utan jobb kanske är ringrostig eller oprövad och därmed ett mer osäkert kort, men i bristyrken så är det ibland så att den som är tillgänglig direkt ligger bättre till, skulle jag säga.
    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Noname00
    Themis skrev 2017-06-18 10:55:25 följande:
    Den som är anställd kan lämna en aktuell referens till chef och kollegor som kan intyga att personen funkar i arbetslivet här och nu, det är en sak.

Den utan jobb kanske är ringrostig eller oprövad och därmed ett mer osäkert kort, men i bristyrken så är det ibland så att den som är tillgänglig direkt ligger bättre till, skulle jag säga.
    Hur ofta lämnar man närmaste chef?, ingen av de chefer jag har haft har fått veta om att jag söker nytt arbete det är ju inget man talar om på nuvarande arbetsplats?
  • villblifler88

tex: en arbetslös med rätt utbildning/bakgrund borde vara lätt att anställa då den kan börja på dagen medan en som har ett liknande jobb eller bakgrund men är anställd på annat företag tar tid att flytta på sig pga uppsägningstid.