• Anonym (Bonusmamma)

Betala underhåll utan inkomst?

Hej efter sommaren kommer min man bli arbetslös utan möjlighet till a-kassa. Förmodligen kommer han lyckas få nytt jobb direkt men om han inte lyckas hur blir det med underhållet för hans barn ??har själv varken lust eller råd att betala pengar till hans exfru då barnen förmodligen kommer bo här varannan vecka ändå. Min man påstår att han måste betala underhåll till henne ändå och får väl gå till soc. Men vet av tidigare erfarenhet att vi gemensamt får inga pengar av soc. Då vi äger flera fordon och hus och vi överlever ju på min inkomst knappt dock. Inte behöver väl min man/vi betala underhåll då han ej har nån inkomst alls!?

• Svar på tråden Betala underhåll utan inkomst?
  • Anonym (.......)

Nä alla föräldrar slipper köpa mat och kläder till sina barn om man blir arbetslös. Barnens behov försvinner då så det är det första man kan skära ner på :)

• Anonym (Man)

Om inte han kan betala så betalar fkassan ut underhåll, underhåll som din sambo senare får betala tillbaka till staten.

Jag som skattebetalare hoppas inte staten betalar ut sig bidrag till er om ni äger flera bilar o hus. Sälj något först!

Men om barnen bor växelvis bör väl underhåll utgå?

• Anonym (zx)

Varför skulle han betala underhåll vid vv??

• Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (.......) skrev 2017-06-17 21:20:23 följande:

Nä alla föräldrar slipper köpa mat och kläder till sina barn om man blir arbetslös. Barnens behov försvinner då så det är det första man kan skära ner på :)

Självklart fattar jag att barnen måste försörjas våra gemensamma barn kommet försörjas via mig bonusbarnens mamma har råd att försörja barnen utan underhållet
  • Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (zx) skrev 2017-06-17 21:24:13 följande:

Varför skulle han betala underhåll vid vv??

Jadu biomamman anser det ändå ska betalas till henne då hon betalar försäkringar för barnen bl.a o då har hon ändå hela barnbidraget också..
  • Lena

Bara för att hon anser det är det inte rätt. Hon kommer inte få igenom det via rätten om hon försöker, inte när hon har hela barnbidraget.

• Anonym (Hanna)

Om barnen bor varannan vecka betalar han väl inte underhåll?

Bor barnet varannan vecka är han ju försörjningsskyldig som vanligt, man förlorar ju inte försörjningsansvaret bara för att man blir av med jobbet. Hamnar ni under norm har ni ju dock rätt till försörjningsstöd som alla andra. Skulle deta dock vara så att mammans överskott vida överstiger pappans kan det väl bli aktuellt med underhåll ändå (från henne då) men det är ju extremt ocanligt. Däremot finns det en stöd från FK som man kan söka "underhållstöd vid växelvis boende" tror jag att det heter som din man kan söka om inkomsten är låg.

Är det dock så att din man är underhållskyldig (att barnet ej bor v/v) och hans inkomst är mycket låg kan man istället ansöka om underhållstöd från FK. Då betalar pappan bara den del av underrhållet som FK anser att han har råd med och så täcker de mellanskilnaden.

• Anonym (Bonusmamma)
    Anonym (Man) skrev 2017-06-17 21:21:42 följande:

Om inte han kan betala så betalar fkassan ut underhåll, underhåll som din sambo senare får betala tillbaka till staten.

Jag som skattebetalare hoppas inte staten betalar ut sig bidrag till er om ni äger flera bilar o hus. Sälj något först!

Men om barnen bor växelvis bör väl underhåll utgå?

Om jag hade fått råda så hade vi sålt vissa bilar men min man är nostalgisk och vill ej detta.
  • Anonym (zx)
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2017-06-17 21:26:53 följande:

Jadu biomamman anser det ändå ska betalas till henne då hon betalar försäkringar för barnen bl.a o då har hon ändå hela barnbidraget också..

Som Lena säger, hon kan anse så mkt hon vill om han slutar toffla. Bara upphör med betalningen.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2017-06-17 21:26:53 följande:

Fast det bestämmer ju inte hon. Det finns ju regler kring detta.
Svar på tråden Betala underhåll utan inkomst?