• Anonym (Ouch)

Underlivsproblem – tips?

För några veckor sedan började mitt underliv att klia, svida och bränna. Trodde att det var svamp, då jag haft det tidigare, men behandlingen funkade inte. Tänkte då att det var bakteriell vaginos och köpte medel, men funkade inte heller.

I torsdags träffade jag en läkare som enbart tog urinprov och kände på magen. Skrev ut antibiotika baserat på mina symtom och sa till mig att boka tid hos sköterska för att ta ett vaginalt test och fick tid först nästa torsdag.

Antibiotikan har inte hjälpt och jag känner mig desperat. Underlivet brinner. Någon som har några tips? Vore oerhört tacksam. Jag tvättar med vatten och barnolja. Luftiga bomullstrosor etc.

Ps. Bor inte i Sverige, så det kan hända att sjukvårdsrutinerna är annorlunda här. 

• Svar på tråden Underlivsproblem – tips?
  • Anonym (.)

Hej! Dina symtom låter som de jag hade förut och jag fick diagnosen lichen sclerosus. Det är en autoimmun hudsjukdom som ofta sätter sig i underlivet. Ofta görs en biopsi för att fastställa diagnos och sen är det kortisonbehandling med starkaste krämen (steroider) som gäller. Man kör ett 12-veckors behandlingsschema och sedan underhållssmörjer

Hur ser underlivet ut i övrigt? Ofta när man har lichen så är huden väldigt skör och kan bli vitaktig och pergamentlik.

Hoppas du får någon ordning på det!

• Anonym (Ouch)

Hej! Tack snälla för ditt svar. Jag är absolut skör, men har inte sett något vitt. Ska kolla efter det. 

• Meriall

Vilken svampbehandling har du testat?

Du kan prova cortimyk-salva på apoteket. Den är både korridor och mot svamp. Mycket "snällare" mot huden än vanliga svampsalvor.

Pillret man kan köpa på apoteket (minns inte namn) är också bra men det kan ta typ en vecka innan det har effekt.

• Anonym (Ouch)
    Meriall skrev 2017-06-18 11:28:19 följande:
    Vilken svampbehandling har du testat?
    Du kan prova cortimyk-salva på apoteket. Den är både korridor och mot svamp. Mycket "snällare" mot huden än vanliga svampsalvor.
    Pillret man kan köpa på apoteket (minns inte namn) är också bra men det kan ta typ en vecka innan det har effekt.
    Jag har testat Canesten. Tack för tipset, ska kolla efter den.
  • Anonym (V)

Fick så efter en operation och fick då ordinerat vanligt vitt vaselin och xylocain. Inget annat hjälpte, men då gick det över.

• Anonym (Ouch)
    Anonym (V) skrev 2017-06-18 17:22:12 följande:
    Fick så efter en operation och fick då ordinerat vanligt vitt vaselin och xylocain. Inget annat hjälpte, men då gick det över.
    Vet du vad som var fel?
  • Anonym (V)
    Anonym (Ouch) skrev 2017-06-18 18:15:49 följande:

Vet du vad som var fel?

Nej, inte direkt. Men den behandlingen läste jag att man ordinerat kvinnor med vestibulit. Men för mig var det nog mest stressrelaterad orsaker. Men det sved och ömmade då fruktansvärt. Men den kuren var fantastisk.
  • Anonym (Ouch)
    Anonym (V) skrev 2017-06-18 21:51:07 följande:
    Nej, inte direkt. Men den behandlingen läste jag att man ordinerat kvinnor med vestibulit. Men för mig var det nog mest stressrelaterad orsaker. Men det sved och ömmade då fruktansvärt. Men den kuren var fantastisk.
    Så bra! Ska testa. Tack så mycket!
Svar på tråden Underlivsproblem – tips?