• Aalvaa0

Tonåring ha barnvakt

Hej! Jag är en tjej på 15 år och har en bror som är 17. Vår mamma vägrar låta oss vara hemma själva. Vi har sommarlov och hon jobbar kväll (kommer hem runt 21:30). Hon vill då att vi har barnvakt och hon litar inte på oss. Vi kan laga mat själva och jag kan även tillägga att ingen av oss är personer som går på fest och vi följer alltid alla regler. Jag tycker att vi förtjänar förtroende och att vi klarar att vara hemma själva några timmar på kvällen. Åsikter kring detta?

• Svar på tråden Tonåring ha barnvakt
  • Anonym (X)

Vad anger hon som skäl till att ni inte klarar er/hon inte litar på er?

• Anonym (L)

Jag tycker också de låter konstigt. Ni är två stycken och är så pass gamla att ni klarar er själva. Dessutom kommer hon ju hem innan ni går och lägger er (antar inte att två tonåringar är i säng halv tio, dessutom när ni dessutom har sommarlov). Undrar också vad de är för skäl hon ger för att neka er detta. Hade ni varit 5 och 7 hade jag förstått, men ni är faktiskt snart vuxna.. 

• Nandez

Tycker inte att ni behöver någon barnvakt då ni är så pass gamla.

• Anonym (Natalia)

Alltså, din bror är ju snart myndig? Hur kan din mamma motivera att ni borde ha barnvakt? Speciellt då hon inte ens är borta speciellt länge?

• John22

Låter helt sjuk såvida ni inte gjort något för att få henne att inte lita på er. Brorsan din är ju för bövelen snart myndig.

• KlunsSmurfen

Har ni visat att det inte går att ge er det förtroendet eller har ni aldrig fått chansen?

En någorlunda mogen 15-åring med sunt förnuft är tillräcklig gammal för att vara barnvakt.

• Dixie

Vem ska "passa" er?!

Låter ju konstigt att en 15 och 17 åring inte kan vara själv hemma - men hur gör ni under resten av året, det är väl inte bara på sommarlovet hon jobbar?

• Pimpinellan

Jösses, jag flyttade hemifrån när jag var 17! Barnvakt hade jag inte efter kanske 10.

• LieH

Det är dags för er mamma att klippa navelsträngen! Ni är så pass stora att ni ska klara av att vara ensamma. Sätt er ner och prata igenom hur ni vill att det ska se ut. Kom överens om regler, respekt och förståelse för varandra ska se ut. Att man är myndig betyder inte att man är vuxen men det innebär ett större ansvar. Om er mamma är orolig kan ni ju bara ha kontakt via sms. Lämna ut mobilnr till kompisar och dess föräldrar kan vara en enkel lösning. Att man som förälder är orolig är naturligt och förståeligt men det får inte gå till överdrift, det blir aldrig bra. Lycka till och hoppas att ni får ett bra sommarlov!

• nämenojdå

Jadu alltså de låter som din mamma är lite överdriven, MEN det är hon som betalar för hemmet. Du får ju jätte gärna skaffa dig ett jobb och betala din egenbostad och bestämma där .Lilla fuff gumman pengar växer inte på träd 

Svar på tråden Tonåring ha barnvakt