• Äldre 19 Jun 00:16
    7811 visningar
    4 svar
    4
    7811

    Tillförordnad tjänst?

    Hej,

    Finns det någon maxgräns på hur länge man kan vara tillförordnad (tf) på en tjänst?


    Exempelvis att anställningen med den nya rollen blir permanent efter X antal månader som tillförordnad.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Tillförordnad tjänst?
  • Äldre 20 Jun 07:34
    #1

    Jag kan inte tänka mig att det finns någon sådan gräns. Sen beror det förstås på bransch och avtal.

    Tillförordnad på en tjänst blir man väl när företag/myndighet snabbt behöver någon på en post, ofta tills man har hunnit rekrytera en ny innehavare.

    Typiskt blir "biträdande chef" tillförordnad chef om den förra chefen snabbt försvinner. Däremot är det inte alls säkert att den tillförordnade får chefs-tjänsten permanent. Skulle nog tro att det oftast inte är så. 

  • Äldre 20 Jun 08:56
    #2

    Jag tror som Fontana att det inte finns någon fast gräns.
    En tf tillsätts när man inte har en självklar efterträdare tillgängligt, sedan kan det vara så att personen är tf för att prova på tjänsten och då kan det handla om 6 mån - ett år och sen blir personen "fast" i tjänsten, annars är man tf tills de hittar någon som passar för tjänsten och vill ha den.

  • Äldre 20 Jun 08:58
    #3

    På mitt förra jobb var det vanligt att gruppchefer som slutade ersattes av en projektledare från gruppen som fick vara tf tills personen i fråga bestämt sig för om h*n ville ha tjänsten.

  • Äldre 22 Jun 07:43
    #4

    Förut var det inte ovanligt att statliga chefer satt som tf i många år.

Svar på tråden Tillförordnad tjänst?