• erikaABC

Blir svag av lchf-kost

För några dagar sedan började jag med lchf - kost. Men jag är så svag, svag i armar och ben. Vad gör jag  för fel? Är inte hungrig.

• Svar på tråden Blir svag av lchf-kost
  • John22

Felet du gör är att hålla på med genvägsdieter istället för att anamma goda livsvanor. Ät måttliga mängder mat och motionera dagligen så går du ned i vikt. Mirakeldieter är och kommer alltid vara dåliga för kroppen.

• Annelie 76

Man blir det i början. Kroppen och hjärnan behöver lära sig att använda fett istället för glukos som drivmedel och det tar ett tag. Ca 2 veckor för hjärnan och ett par månader för musklerna. Du kommer inte vara orkeslös hela tiden, förutsatt att du äter och dricker ordentligt samt får i dig tillräckligt med salt, men full styrka kommer efter ett tag. Vinsten då är att du kommer vara starkare än tidigare, även utan träning, samt att uthålligheten blir mycket bättre.

• Yoker
    John22 skrev 2017-06-19 14:07:17 följande:

Felet du gör är att hålla på med genvägsdieter istället för att anamma goda livsvanor. Ät måttliga mängder mat och motionera dagligen så går du ned i vikt. Mirakeldieter är och kommer alltid vara dåliga för kroppen.

Vad är det för skillnad mellan att "anamma goda livsvanor" (d.v.s utesluta vissa livsmedel ur sin kost/byta ut livsmedel) och följa en diet (d.v.s utesluta vissa livsmedel ur sin kost/byta ut livsmedel)? Är det inte samma sak? Denna "mirakeldiet" handlar ju för övrigt i högsta grad om att äta måttliga mängder mat och motionera, även om det sistnämnda inte är ett måste. Det är tråkigt att det alltid dyker upp personer som hört skräckhistorier om att man äter 1 kg smör och grädde per dag när man äter enligt LCHF... Och att man tror på det, dessutom...

TS: Det brukar vara så i början när kroppen inte får det socker den är van vid att få. Jag kan känna mig riktigt slut de första 3-4 dagarna, med efter det blir jag så mycket piggare än tidigare och då blir det bara lättare och lättare.
Svar på tråden Blir svag av lchf-kost