Min brors barn
Varför skulle du lägga dig i något? Det finns utbildad personal som har koll. Även om inte dina vänner kanske talar om ALLT för dig (vad personal säger och inte säger!)! Att vara född 5 veckor för tidigt och tvilling dessutom påverkar ibland utvecklingen. Huvudsaken att utvecklingen går framåt. Och att barnen är glada och friska.
Fokusera du på ditt barn ist. Att ditt barn gick vid 10,5 mån säger ingenting. De flesta barn gör det inte.
Mitt barn är född två mån för tidigt med komplikationer som krävt operation och eftervård på sjukhus i ca 2 mån och otaliga uppföljningar. Utvecklingsmässigt har han mer eller mindre alltid hängt med sin korrigerade ålder (alltså varit mer som 10 mån än 12 mån när han var 12 mån). Intellektuellt har han ibland varit tidigare än jämnåriga barn. Mkt pga hans intresse också legat mer vid böcker, pussel, former, siffror. Medan andra vänners barn i hans ålder varit mer motoriska då. Min son gick sent. Det var det han sackade efter i. Nästan 18 mån korrigerat. Inget "fel", och inget bvc eller läkare poängterade stup i kvarten då de visste hans historik. Huvudsaken var att det gick framåt.
Samma kanske är för dina vänners barn. Du kanske tror du vet allt om barnen och deras historik men oftast talar man inte om allt. Så lägg din energi vid ditt barn och dess utveckling och fundera inte över vad du ska eller inte ska säga till din väninna. Det är inte ditt huvudbry.