• modsey

Min brors barn

Som flera skrivit redan så låter det normalt för prematura tvillingar. (Till och med fullgångna enlinngar)

Dels är de just prematura och sen är de två. De delar på tid från sina föräldrar på ett annat sätt än enlingar och det påverkar dem.

Att jämnföra barns utveckling är rätt meningslöst och stressar de föräldrar med "sena" barn.

• modsey
    Gina43 skrev 2017-06-22 08:15:17 följande:

Till alla er som skriver här om "prematur" och "tidigt födda": min son är född 5 veckor tidigt, dvs i vecka 36 (35+). Från vecka 37 räknas barn som fullgångna. 5 veckor brukar man därför direkt inte korrigera. Mitt barn var sjukt och låg på neonatal i en månad, så ja vi fick en extra nyföddhetsmånad. Det var ändå något som BVC inte korrigerade. Dessutom, när barnen är närmare ett år så har den lilla skillnaden om några veckor raderats utvecklingsmässigt.

Jag tror mer på att barn är olika. Önskar så att folk kunde sluta jämföra. Barn som börjar gå vid ca 1 år behöver man väl inte oroa sig över? Jag vet ett barn som inte satt eller gick ordentligt vid ca 2 år pga låg muskeltonus.DET kan man oroa sig över.

Min äldste son gick vid 13 mån. Mitt andra barn, född frisk och fullgången, går ännu inte vid snart 14 månader. I släkten har det flesta barn börjat gå vid 13-14 månader. Det är varken sent eller "sent". Det är för oss helt normalt.

Jo men här har du även aspekter på att de varit två i magen.
  • modsey
    Anonym (svenskt) skrev 2017-06-23 08:39:09 följande:

Nej, jag påstår inte att jag är expert på prematur-tvillingar, men det kan väl inte vara förbjudet att fråga mamman om man undrar varför barnen beter sig annorlunda?

Fast kanske lite ofint ändå och klumpigt
Svar på tråden Min brors barn