• Inbaal

Dop/bröllop

Hej jag har funderat på om vi skulle slå på och ha bröllop nu när bebben ska döpas i september. Men hur planerar man och lägger upp det?

Jag skulle vilja ha dopet först och sedan smita ut och byta om men kan man det......

• Svar på tråden Dop/bröllop
  • Almina

Är det tänkt som ett överraskningsbröllop alltså?

Kanske att ni kan avsluta dopet med en lååång psalm med en massa verser, som sen övergår i en bröllopsmarsch. Om ni ska ha solist kan ni istället för en lång psalm ha en lång solosång. Jag tänker då att ni går ut i början av psalmen/sången medan övriga får sitta kvar. Prästen får väl ansvara för att inte gästerna börjar gå ut om det är en psalm, utan visa att de förväntas sitta kvar. Om det är en solosång tror jag folk sitter kvar "naturligt".

Men du får se till att ha allt vääldigt väl förberett. Smink och hår får du ju då ha samma som på dopet. Och välj en klänning som du relativt lätt kan få på dig ???? Din man kan ju ha samma kostym, kanske typ byta slips om han vill variera sig...

Lycka till!

• Carambolan

Jag hade gjort ungefär som Almina föreslår. Ta upp någon som sjunger solo i slutet av dopet. Ni kan också då "byta plats" med barnets fadder eller farmor eller liknande, så att barnet står kvar där framme och behåller allas uppmärksamhet.

• Trippelmamma76

Tycker det låter stressigt och hade valt att ha bröllopsakten först och döpt barnet direkt efter så slipper ni byta om, kan ha håruppsättning osv. Ni får väl inviga någon typ mormor/faddrar som får ha barnet under tiden, gå in i kyrkan efter er etc. Så får ni gömma er när gästerna anländer. Men barnet lär behöva matas innan ändå...

• Linnis92

Jag hade valt att gå in brudklädd, köra bröllopsakten och dopet efter de.

Svar på tråden Dop/bröllop