Inte rätt till fritids vid fl...
Här i min kommun har syskon rätt till 2 h på fritids om en förälder är föräldraledig. Fick bebis för 2 veckor sedan och oroar mig över skolstarten till hösten. Dottern börjar åk 3 och är van att vara på skola och fritids mellan 8.00-16.30 då vi båda jobbar. Har haft dessa tider sedan hon började på förskola. Vi har ca 2 mil till skolan så skjutsar henne till och från varje dag när vi åker samma väg till jobb. Nu tycker kommunen att jag ska göra denna resa varje dag när jag är föräldraledig då tiden 2 h inte räcker till att hon kan gå 8.00-16.30. Jag ska alltså köra minst 8 mil per dag med ett spädbarn morgon och eftermiddag trots att pappan kör denna väg varje dag. Kanske inte låter så farligt men det är ju bensinkostnader enbart för den resan tOr x2 samt att det alltid ska passa bebisen.. mitt förslag var då att hon kan få skolskjuts men de beviljar endast skolskjuts för barn med varannan vecka schema där en förälder bor närmare skolan än den andra. Så eftersom vi valt denna skola själv och gjort resorna självmant så tycker kommunen att vi kan byta skola istället eller göra dessa resor som föräldraledig. Är det bara jag eller låter det helt sjukt?? Vet att det ska finnas särskilda skäl och då kan vi få igenom fritids som vanligt men det verkar vara omöjligt. Kommunen tycker det är "vårt problem" och det är de ju.. men antingen ska vi betala dessa kostnader för att hon ska komma till skolan eller så ska hon behöva byta skola.. vad skulle ni gjort?