• Anonym (?)

Jobba gratis? Känsligt att fråga om pengar?

Hej, jag har jobbat lite extra i min släkting och hennes mans butik. Jag jobbade tre dagar i en butik där dom säljer både grejor för vuxna och för barn. Jag jobbade en dag i april, en dag i maj och nu två dagar i juni med typ en veckas mellanrum och jag har inte fått betalt för någon av dagarna än. Jag är så feg och vågar inte fråga när jag ska få mina pengar heller. Sen tror jag att min släkting redan har betalat mig med leksaker. Jag fick typ 4 grejor till min dotter. 4 defekta grejor som sol inte kunde sälja vidare i butiken. Hon har inte sagt något om grejorna blir bra som lön eller så. Hon frågade mig om hennes man har hört av sig till mig angående lön men när han inte hade gjort det fick jag kassen med sakerna till min dotter.

Grejen är den att dom har frågat mig om jag kan tänka mig att jobba mer i sommar och jag så i så fall i augusti. Men nu känner jag att jag inte vill. Vill ju inte stå och jobba gratis. Har lust att säga till dom "jag kan tyvärr inte jobba hos er mer för jag vill inte jobba gratis". Men så bitchig vill jag inte låta. Men det är så känsligt att fråga om pengar! Och jag förstår inte varför dom inte ens har pratat med mig om betalning. Dom vet dessutom att jag är arbetslös och behöver pengar.

Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Jobba gratis? Känsligt att fråga om pengar?
  • Anonym (Stina)

Du ska ALDRIG jobba gratis. Inte ens åt en släkting. Så säg att du gärna jobbar men du vill ha lön efter kollektivavtal samt OB ersättning.

• nejdu46

fråga dem hur mycket du får i lön, velar dem så säg att du inte kan eller vill jobba gratis, säger dem en summa du tycker är ok så är problemet löst

men det känns spontant som att de utnyttjar dig så jag hade tackat nej, inte säkert att du får pengarna sen iallafall utan istället en massa undanflykter

• Anonym (V)

Om du arbetar gratis = inte är anställd - hur fungerar det då med försäkring om det skulle hända dig något på/till/från arbetet? (Retorisk fråga)

Du är inte bitchig. Säg som det är bara: "Tyvärr, jag har inte råd att arbeta gratis".

• Anonym (.)

Jag hade sagt: jag har inte råd att jobba gratis, vad erbjuder ni för lön?

• Carambolan

Du kan ju uttrycka dig lite finkänsligt om du vill. "Det har varit väldigt kul att hjälpa er med affären men jag behöver vara fri att tacka ja om jag får ett betalt arbete under sommaren. Eller skulle ni ge mig lön för det?" Det tänker jag att du borde ha sagt redan inför första dagen men jag förstår att det kan kännas känsligt att begära pengar i efterhand när det handlar om en släkting.

• Anonym (mmm)

Givetvis måste du fråga! Skumt att de inte nämnt något själva när de är arbetsgivare. 

Du ska inte tänka att det är jobbigt eller skämmigt eller något att fråga för det är det inte. Lön för arbete är en självklarhet. 
    Säger de att du så klart ska få betalt så säg att du vill ha det skriftligt och underskrivet av dem, som vilket anställningsavtal som helst. Du kan säkert googla lite och hitta en mall för timanställning, om de inte verkar ha koll. Har de inte koll skulle jag däremot inte anse dem som speciellt seriösa som arbetsgivare och kanske hellre hitta något annat jobb.

Lova inte bort dig på att jobba i augusti utan att du fått ett skriftligt avtal före!

• Anonym (mmm)

Du behöver inte vara så finkänslig heller.
    Fråga: "när får jag betalt för den här tiden jag nu har arbetat? "Säger de då att sakerna du fick var tänka som lön, så säger du att de var ju defekta och ingen av er har sagt att det skulle vara "lön". Dessutom är jag arbetslös och behöver pengar. 

• Anonym (Pepp)
    Anonym (?) skrev 2017-06-21 10:11:14 följande:

Hej, jag har jobbat lite extra i min släkting och hennes mans butik. Jag jobbade tre dagar i en butik där dom säljer både grejor för vuxna och för barn. Jag jobbade en dag i april, en dag i maj och nu två dagar i juni med typ en veckas mellanrum och jag har inte fått betalt för någon av dagarna än. Jag är så feg och vågar inte fråga när jag ska få mina pengar heller. Sen tror jag att min släkting redan har betalat mig med leksaker. Jag fick typ 4 grejor till min dotter. 4 defekta grejor som sol inte kunde sälja vidare i butiken. Hon har inte sagt något om grejorna blir bra som lön eller så. Hon frågade mig om hennes man har hört av sig till mig angående lön men när han inte hade gjort det fick jag kassen med sakerna till min dotter.

Grejen är den att dom har frågat mig om jag kan tänka mig att jobba mer i sommar och jag så i så fall i augusti. Men nu känner jag att jag inte vill. Vill ju inte stå och jobba gratis. Har lust att säga till dom "jag kan tyvärr inte jobba hos er mer för jag vill inte jobba gratis". Men så bitchig vill jag inte låta. Men det är så känsligt att fråga om pengar! Och jag förstår inte varför dom inte ens har pratat med mig om betalning. Dom vet dessutom att jag är arbetslös och behöver pengar.

Hur hade ni gjort?

Om du inte vill ta konflikten om pengar för det du redan gjort kan du svara att du kan tänka dig att jobba och att du vill ha xxxxxx  betalt, och så nämn timpenningen.
  • No Logo

Messa så blir det mindre stressigt. Tex: jag kan gärna tänka mig att jobba i augusti. Men jag har ju inte fått betalt ännu för dagarna jag jobbat hittills så jag vet ju inte vad timlönen är. Så jag undrar över vad betalningen blir; timlön och när utbetalning sker? Som ni vet är jag arbetslös och i stort behov av kontanter.

Då försäkrar du dig om att de vet att du anser inte att trasiga leksaker duger som lön och att du vill ha betalt för tiden som varit + för tiden i augusti.

Svar på tråden Jobba gratis? Känsligt att fråga om pengar?