• Anonym (paranoid)

Någon har försökt ta lån i mitt namn

Fick en kreditupplysning i brevlådan, ringde numret som stod till "frågeställaren", ett kreditserviceföretag. Denne sa att det hade blivit avslaget med direkten.

Står just nu i telefonkö för att polisanmäla det. Googlade på företaget som kollade och av någon anledning står det ett annat telefonnummer i brevet jag fick än på deras hemsida, det finns ingen risk att det är något lurt där, nej? När jag ringde kom jag till en "tryck 1 för X annars dröj kvar". Gav personen mitt personnummer där, men personnummer är ju inte direkt privat...

Kanske är att jag är överdrivet paranoid nu, men man hinner tänka en del när man sitter o väntar på att polisen ska svara.

• Svar på tråden Någon har försökt ta lån i mitt namn
  • Anonym (???)

Hur högt lån då? Från vilket företag? Bra att det inte gick igenom.

• Anonym (paranoid)
    Anonym (???) skrev 2017-06-21 14:16:13 följande:
    Hur högt lån då? Från vilket företag? Bra att det inte gick igenom.
    Framgick inte hur högt lån det rörde sig om (jag var rätt skakig när jag ringde dom också, så när hon sa att det inte hade gått igenom så ville jag bara lägga på och ringa polisen), företaget var freedom finance.
  • sextiotalist
    Anonym (paranoid) skrev 2017-06-21 13:42:22 följande:

Fick en kreditupplysning i brevlådan, ringde numret som stod till "frågeställaren", ett kreditserviceföretag. Denne sa att det hade blivit avslaget med direkten.

Står just nu i telefonkö för att polisanmäla det. Googlade på företaget som kollade och av någon anledning står det ett annat telefonnummer i brevet jag fick än på deras hemsida, det finns ingen risk att det är något lurt där, nej? När jag ringde kom jag till en "tryck 1 för X annars dröj kvar". Gav personen mitt personnummer där, men personnummer är ju inte direkt privat...

Kanske är att jag är överdrivet paranoid nu, men man hinner tänka en del när man sitter o väntar på att polisen ska svara.

En kompis råkade ut för det tre gånger. Två försök till kreditköp i en affär och en låneansökan på ett större belopp.
    Nu hade hon betalningsanmärkningar, vilket räddade henne den gången, samt att hon fick UC direkt i sin digitala brevlåda.

När vi pratade om det kom vi på att hon har sagt sitt personnummer högt i affären flera gånger.

Efter det så lämnar jag fram körkortet ifall de vill ha mitt personnummer och så har jag själv en digital brevlåda, så eventuell UC kommer snabbt till mig.
  • Anonym (paranoid)
    sextiotalist skrev 2017-06-21 14:25:26 följande:
    En kompis råkade ut för det tre gånger. Två försök till kreditköp i en affär och en låneansökan på ett större belopp.
    Nu hade hon betalningsanmärkningar, vilket räddade henne den gången, samt att hon fick UC direkt i sin digitala brevlåda.

När vi pratade om det kom vi på att hon har sagt sitt personnummer högt i affären flera gånger.

Efter det så lämnar jag fram körkortet ifall de vill ha mitt personnummer och så har jag själv en digital brevlåda, så eventuell UC kommer snabbt till mig.
    Usch, skönt att hon klarade sig iaf!

Kommer det alltid en UC när någon begär lån? Personnummer kan ju folk hitta hela på internet bara man loggar in på vissa hemsidor.....
  • sextiotalist
    Anonym (paranoid) skrev 2017-06-21 14:30:13 följande:

Kommer det alltid en UC när någon begär lån? Personnummer kan ju folk hitta hela på internet bara man loggar in på vissa hemsidor.....
    Det ska det göra.
    Jovisst kan man hitta personnummer överallt, men jag kan tänka mig också att tillfället gör tjuven.
  • Anonym (paranoid)
    sextiotalist skrev 2017-06-21 14:35:18 följande:
    Det ska det göra.
    Jovisst kan man hitta personnummer överallt, men jag kan tänka mig också att tillfället gör tjuven.
    Ja, man ska nog vara försiktig iaf. Tack för svaren.

Borde man spärra personnummer trots att det bara verkar vara ett försök (och det gick inte igenom)? Verkar inte vara det lättaste att göra (många platser att spärra på).
  • Anonym (paranoid)

Usch, samtalet med polisen bröts med massvis med högljutt sprak sprakande. Hon fick dock ner all min information och en anmälan är upprättad...men vi hade ju inte pratat klart. Kommer hon att ringa upp eller ska jag ringa igen?? tog 90 minuter att komma fram...

• Anonym (U)
    Anonym (paranoid) skrev 2017-06-21 14:30:13 följande:

En UC görs alltid av företag innan de beviljar lån. Så ja, det kommer alltid. Dock så tar det några dagar att få själva bekräftelsen, även med digital brevlåda. Det tar typ 1-2 dagar extra att få brev. Jag har jämfört, jag och min man gjorde en låneansökan tillsammans, jag har digital brevlåda, han har det inte. Jag fick meddelande om UC efter typ 3 dagar efter att banken gjort en kreditupplysning. Min man fick brev om det dagen efter.
  • Anonym (?)

Lånet som blev avslaget - hur stort var det och vad handlade det egentligen om?
    Jag fick själv en kreditupplysning i lådan för några dagar sedan. Jag ringde bolaget som stod som beställare, och det visade sig att allt handlade om att jag handlat online för ett par hundra på net-on-net med faktura för ett tag sedan.

• Anonym (UC)
    Anonym (U) skrev 2017-06-21 18:43:35 följande:

En UC görs alltid av företag innan de beviljar lån. Så ja, det kommer alltid. Dock så tar det några dagar att få själva bekräftelsen, även med digital brevlåda. Det tar typ 1-2 dagar extra att få brev. Jag har jämfört, jag och min man gjorde en låneansökan tillsammans, jag har digital brevlåda, han har det inte. Jag fick meddelande om UC efter typ 3 dagar efter att banken gjort en kreditupplysning. Min man fick brev om det dagen efter.

Ursäkta att jag kapar tråden men vad är UC och digital brevlåda?? Vore tacksam för svar.
Svar på tråden Någon har försökt ta lån i mitt namn