Anonym (Ledsen) skrev 2017-06-22 09:42:48 följande:
Nej, detta blir min första och förhoppningsvis sista abort. Tänkte försöka ringa runt lite efter tips i tråden.. Men det känns ju såklart jobbigt ändå. Hur länge är man ledsen?
Anonym (?) skrev 2017-06-21 22:21:18 följande:
Vad säger mannen/pappan?
Han skulle förmodligen vara väldigt stöttande och fin om jag behöll men han vill verkligen att jag gör abort. Vi har pratat om barn förut och han säger hela tiden att han vill ha fler barn, att det kommer. Men inte nu. Och jag hade aldrig planerat eller aktivt försökt skaffa barn just nu heller, men nu är jag ju redan gravid.
Du har en vän som råkat ut för något fruktansvärt. Det är väldigt liten risk att det händer er men jag förstår att det hjälper dig föga för likväl vet du ju nu att risken finns. Chansen att du kan få barn senare är förmodligen väldigt stor, om man säger så.
Hur länge är man ledsen? Det beror på. Det beror på hur mycket det får dig att fundera på om du gjorde rätt. Det beror på om det finns några andra omständigheter som får dig att börja fundera över livets tillfälligheter.
Du har många faktorer som pekar på att ett barn inte passar just nu. Ni var inte beredda på det, inte planerat, och du kan förmodligen skaffa barn längre fram när det passar er bättre. Ni har redan flera barn att ta hand om och ni behöver göra det som är bra för alla.
Sen har ni också redan pratat om barn och pratar ni lite till kring det här kanske ni hittar en lösning för att slippa göra abort och arbetar tillsammans runt omkring det. Men om du känner att du inte orkar ge allt det som det krävs för att behålla ett barn så är det ju faktiskt så att vi har en abortlag av en anledning.
Be att få prata med en kurator också. Du kan ha kontakt med kurator både före och efter en abort. Och du har rätt att ångra dig även om du beställer tid för abort.