• KarinMedK

Oproportionerlig, mage 4 veckor större än huvud. Risk för oro?

Hej alla,
    Behöver lite stöd och kanske "lugn-ning". Vårt lilla mirakel har ända sedan RUL visat tecken på att vara oproportionerlig. Vid RUL skillde det 2,5 vecka mellan huvudets storlek och magens. Igår var vi på tillväxt-UL i v 32, nu skiljer det nästan 5 veckor i storleken mellan dom. Huvudet mättes till v 31/32, magen till v 36! 

Redan vid RUL försökte jag få någon förklaring till detta, men fick inte någon, utan man sa bara "det kan vara så", vilket jag kände att jag kunde acceptera. Men nu är skillnaderna ännu större. (Tyvärr hade jag igår en väldigt dålig läkare som inte ens gav mig en chans att ställa frågor.) 

Borde jag vara orolig? Är det fler som upplevt samma sak och kanske kan lugna mig med att ett helt normalt barn tillslut kom ut?
    Därtill kan jag ju inte heller låta bli att fundera, vilken tidsuppskattning stämmer? Kan det vara så att vår bebbe är på väg ut om kanske 4 veckor, och inte om 8? 

Uppskattar stöd och att få höra från andra som kanske varit i liknande situation.
    Tack!

• Svar på tråden Oproportionerlig, mage 4 veckor större än huvud. Risk för oro?
  • Mooki

Hej!

Det var samma med vår dotter som föddes i augusti förra året. På ett ultraljud i vecka 24 låg hon på +22% i vikt. Men det var bara magen som var stor, den motsvarade vecka 29. Resten av kroppen motsvarade vecka 24. Jag blev gravid genom IVF, så vi visste exakt hur långt gången jag var. Vi fick också till svar att "det kan vara så". När hon föddes var hon lika proportionerlig som andra barn, och så är det fortfarande vid 10 månaders ålder. Så försök att inte oroa dig!

• Meriall

Det skiljer väl 2 cm eller så i de veckorna på huvudet? Kanske hon har 2 cm mindre huvud än medel när hon kommer ut? Det syns ju inte.

Hur stora huvuden har ni i familjen? Vi har stora och min bebis (som dock är född) ligger +3 SD på huvud men bara +1 på längd (+2 på vikt). Hon ser proportionerlig ut i mina ögon, tänker inte på att hon skulle ha extra stort huvud eller så.

• KarinMedK

Tack för svar! Lite lugnande i varje fall att det finns fler (även om det inte verkar vanligt) som haft barn som på UL visat på "för stor" mage. I mitt fall är det nog den stora magen som känns lite "off" mer än att huvudet ska vara litet.
    Känner mig lite lugnare nu, även om man såklart funderar. TACK!

Svar på tråden Oproportionerlig, mage 4 veckor större än huvud. Risk för oro?