• Äldre 22 Jun 14:01
    8555 visningar
    12 svar
    12
    8555

    Vilket huvudmått hade era barn vid 8 mån?

    Mitt barn har 48 cm, känns som att det är rätt mycket. Hon hade 37 på bf. Vad hade era?

  • Svar på tråden Vilket huvudmått hade era barn vid 8 mån?
  • Äldre 22 Jun 14:08
    #1

    Det är nog väldigt individuellt hur huvuden växer. Min dotter hade 36 cm vid födseln och 44,5 cm när hon var 8 månader.

  • Äldre 22 Jun 21:25
    #2

    Har hon korsat några kurvor uppöver?

  • Äldre 22 Jun 22:17
    #3
    daimstrut skrev 2017-06-22 21:25:15 följande:

    Har hon korsat några kurvor uppöver?


    Ja många i början, då gick allt spikrakt uppåt, men har legat stadigt på "sin" huvudkurva nu de senaste 2 mån. Den är dock högre än längd och vikt, ca 1,5 SD mer om jag minns rätt.
  • Äldre 22 Jun 22:19
    #4

    Det känns som att hon har ett stort huvud om jag jämför med andra bebisar i samma ålder. Det är gulligt men mysko att det kan skilja så mycket.

  • Äldre 22 Jun 22:43
    #5

    Jag tycker du ska kontakta bvc. Inte för att skrämmas men det finns en liten risk för vattenskalle/hydrocephalus om huvudet växer onormalt mycket. Detta kan kontrolleras med ultraljud. Bara för säkerhets skull.

  • Äldre 22 Jun 22:48
    #6

    Äldsta tösen 34 respektive 44,2
    Yngsta 35 respektive 45,5
    Pojken 35 respektive 47,2 vid 9 månader

  • Äldre 22 Jun 22:50
    #7
    daimstrut skrev 2017-06-22 22:43:06 följande:

    Jag tycker du ska kontakta bvc. Inte för att skrämmas men det finns en liten risk för vattenskalle/hydrocephalus om huvudet växer onormalt mycket. Detta kan kontrolleras med ultraljud. Bara för säkerhets skull.


    Jo men det är ju BVC som tagit måtten. Haft samma sköterska hela tiden. Borde hon inte ha reagerat?om det är det, kan det då börja växa enligt kurvan eller fortsätter det uppåt? Det ser ju ut att ha stabiliserats.
  • Äldre 22 Jun 22:56
    #8

    Jo hon borde ha reagerat, men det är inte alltid som bvc agerar som de ska. Om de korsar två kurvor eller mer ska det kollas upp. Låter ju dock mindre oroande i och med att det har stabiliserat sig men jag skulle ta det upp i alla fall, för säkerhets skull.

    Om ni föräldrar har stora huvuden kan det vara så enkelt som att hon får det också så det behöver inte alls vara nåt onormalt.

  • Äldre 23 Jun 08:49
    #9

    Det är inget att oroa sig för, det är jag säker på. Min son hade 46,2 cm när han var lite över 8 mån (han är snart 9 mån idag), han hade ett huvudmått på 35 cm när han föddes om jag inte minns fel. Han är dessutom en lättviktare, lång och smal. Din dotter hade ju rätt stort huvud när hon föddes också så det spelar nog in. Jag hade samma mått när jag föddes och jag har fortfarande stort huvud men är helt normal Vissa människor har större huvud än andra.

  • Äldre 23 Jun 10:36
    #10

    Vad räknas som normalt resp. stort för en vuxen?

    Jag får se nästa gång vi är till BVC. Ligger det kvar på samma kurva är det nog okej, annars får jag säga till. Hon har hoppat upp flera steg på vikt och en halv på längd också så kanske bara växte fort i början.

    Tack för alla svar :) Gärna fler!

  • Äldre 23 Jun 13:52
    #11

    Huvudmåttet gjorde att vår bebis låg på +34% redan som foster! 37 cm. när han föddes, 45,5 vid 6 månader. BVC har aldrig sagt nåt om det, folk ser olika ut helt enkelt. Han är fullkomligt normal.

  • Äldre 24 Jun 09:12
    #12

    Min son hade 36 när han föddes. Vid fyra veckor hade han typ 42 eller nåt. BVC sa inget men när jag kommenterade det sa hon att hon också tänkt på det. Han visade sig ha vattenskalle. Jag tror inte att det är någon fara för er eftersom ni verkar ha legat på kurvan hela tiden. Min son försvann liksom ur bild på bara några veckor. Med operationer (alldeles för många tyvärr) har det gått tillbaka och man ser inget på honom idag (fem år).

Svar på tråden Vilket huvudmått hade era barn vid 8 mån?