• cutmastahkurt

Små röd/lila prickar på insidan av låret

Hej! 

Jag har fått små röd/lila prickar på insidan av låret. Dom flesta är små som en knappnål medan några är större. Dom sitter liksom under huden. Dom står inte ut någonting och känns inte heller.

Det har under 1-2 veckor kliat ganska mkt på mina ben. Framförallt på kvällen och på morgonen men knappast något jag legat sömnlös över. 

Jag har två teorier om vad detta kan vara. 

1. Skabb - just på grund av att det kliat. Jag köpte tenutex på apoteket idag och smörjt in hela kroppen. Det ska tydligen svida en massa men det sved ingenting på mig över huvud taget. Nu efter jag smörjt in kliar det ingenting. 

2. En kompis drog med mig på ett crossfitpass för två dagar sen. Jag har inte tränat på över ett år och har sån träningsverk att jag knappt kan gå i trappor. Tänker att det kanske kan vara spruckna blodkärl från det? 

Är det någon som vet vad det kan vara? Var först nästan helt säker på att jag fått skabb, men tycker inte att de ser likadant ut som bilderna som kommer upp på skabb när man googlar. Jag tycker mig inte heller se några små "gångar" som man ska kunna se vid skabb. 

Här nedan är en bild på prickarna

• Svar på tråden Små röd/lila prickar på insidan av låret
  • EpicNurse

Ser ut som petekier! Alltså miniblåmärken som uppstår pga yttre våld eller tex koagulationssjukdom

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • MammAmma

Såna där brukar jag också få om jag kliar mig mycket. Det är blödningar i huden - som små blåmärken - som kan uppstå av trycket när man kliar sig. Mitt blod koagulerar å andra sidan sig inte som det ska heller.

Svar på tråden Små röd/lila prickar på insidan av låret