• ttr

    påkörd bakifrån

    Hej

    Om man blivit påkörd bakifran 4 ggr under 6 år är det ok eller för många ggr för att vara oskyldig alla ggr?

    Tack

  • Svar på tråden påkörd bakifrån
  • John22

    Omöjligt att säga utan att känna till situationerna, men det låter sannerligen som att den påkörda kanske gör dåliga inbromsningar eller på annat sätt är delaktig i att orsaka olyckorna.

  • ttr

    Ja vet att man ska hålla avstånd. Är ute efter statistik/erfarenheter.

  • Mandel

    Lagt i backen och kört bakåt vid stopplikt/trafikljus?
    Det är bakomvarande förare som ska hålla så pass gott avstånd att den ska kunna stanna vid oförutsedd fara, men om någon börjar backa helt plötsligt så vet jag inte vad som gäller.

    Har haft körkort i 25 år och inte blivit påkörd bakifrån en enda gång.
    Har fått ena sidospegeln påkörd vid en trång allé då gubb-fan väjde för trädet ut i vägen och in i min sida istället för att hålla åt sig och köra sakta förbi träden...


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Queennr1

    Det ärju alltid den bakom som åker dit på det, men om det hänt så pass många gånger tänker jag att det inte är en slump utan att du kör oförutsägbart, kanske blinkar och bromsar svänger i sista sekunden etc. Eller kör så sakta eller ojämt att folk bli vansinniga och lägger sig för nära.

  • Lena

    Jag skulle gissa föraren har för kort avstånd till framförvarande och därför måste bromsa hårt och är dålig på att använda blinkers eller har en bil med trasiga bromsljus.

  • Tyrken
    Lena skrev 2017-06-23 08:48:03 följande:

    Jag skulle gissa föraren har för kort avstånd till framförvarande och därför måste bromsa hårt och är dålig på att använda blinkers eller har en bil med trasiga bromsljus.


  • Tyrken
    Lena skrev 2017-06-23 08:48:03 följande:

    Jag skulle gissa föraren har för kort avstånd till framförvarande och därför måste bromsa hårt och är dålig på att använda blinkers eller har en bil med trasiga bromsljus.


  • Efraim Barkbit

    Man får läsa polisrapporterna samt försäkringsbolagens omdömen innan man kan bedöma det.

  • ttr

    Polisen och försäkringsbolaget menar att det är bakomligande som förorsakar osv. Men det ju min nacke. Så börjar undra om min man är verkligen så bra förare som han säger sig vara. Denna gång är så pass att bilen skall skrotas. Vågar snart inte åka helt enkelt

  • Tyrken

    Ca 1/3 av bilolyckorna orsakas pga att föraren är distraherad/trött. Så här skriver korkortonline.se om vilka som orsakar olyckor. Stämmer något av det in på föraren du tänker på?

    ?Olycksfåglarna?

    Samma grupp på ungefär 15 % av befolkningen är inblandade i 50 % av olyckorna. Den gruppen har egenskaper som ökar risken för olyckor, exempelvis:

    Förklarar bort misstag, vilket gör att de inte lär sig till nästa gång.

    Tränger bort faror. Exempelvis ignorera att det ligger ett dagis i närheten.

    Impulsivitet kan leda till farliga situationer, till exempel en kraftig sväng utan att blinka.

    Prestigetänkande, vilket kan leda till negativa reaktioner då de blir omkörda. (De förlorar en ?kamp? med en annan bil.)

    Självhävdelsebehov innebär att personen måste visa sig stor och stark. Personer som tränger sig i kön måste ?straffas?.

    Reaktionsbildning är ett tvärtombeteende. De som är försiktiga i andra sammanhang använder trafiken som en ventil för att släppa ut frustration och andra känslor.

    Festar mycket, leder till sena körningar (trötthet) och även rattfylla.

    Äventyrliga förare ser trafiken som ett utmanande racerlopp.

  • ttr

    Köra sakta finns inte på kartan. Blir det fyra bilar på 50 min på 3n motorväg heter det "alla kör om mig"

  • cosinus

    Rent lagligt är det ju alltid den bakom som ska hålla sånt avstånd att den kan bromsa...

    Men, de som t ex har värdelös framförhållning i korsningar och rondeller kan ju ligga farligt till. De gånger jag varit nära att köra in i framförvarande är när man på långt håll ser att rondellen är tom och så stannar bilen framför för att kolla precis vid infarten till rondellen. Eller när man ser ett trafikljus där man får svänga höger med enbart väjningsplikt och man även där kan räkna ut långt i förväg att mer tanke på vilka som nu har grönt kan det inte komma någon från andra hållet (iaf inte lagligt) och så stannar lik förbannat bilen innan och ska kika extra när man själv är påväg att börja öka farten igen.

    Då, då har det varit nära några ggr. Man får inte förutsätta en hjärna på sina medtrafikanter men det är lätt hänt ibland.

  • Monchichier
    Dantepeak skrev 2017-06-23 09:46:04 följande:

    Är du en sånder idiot som panik bromsar hela tiden?


    Ett tips till dig, till nästa gång du går på sådär hårt: Läs ALLA ts inlägg.
  • Lena

    Det låter som din man kör allt för aggressivt och ser körandet som en tävling, dvs en typisk dålig bilförare.

  • holidodi

    Ja det är inte så vanlig olycka, så det låter som att det du har en körstil som att d blir påkörd bakifrån.

Svar på tråden påkörd bakifrån