• Anonym (Fattig)

Villl höja min lön med 5000 - tips tack!

Hej alla!

Jag ska ha löneförhandling i augusti och mitt mål är att försöka höja min lön med cirka 5000 kronor. Jag vet att det är en rejäl höjning i ett slag, men jag anser att den är motiverad av flera skäl. 

Dels så har företaget haft stor nytta av att jag börjat jobba hos dem (i november) och dels så har jag legat på i princip exakt samma lönenivå på alla jobb jag haft sedan jag blev nyexad 2011... Känns inte rimligt.

Min nuvarande lön är cirka 27 000 och jag skulle alltså vilja höja till 32, men absolut till minst 30.

Jag har funderat på att ringa facket och fråga vad snittlönen för personer med min ålder, erfarenhet etc är, men vet inte om det kan tjäna något till... 

Vilka tips vill ni ge för en lyckad löneförhandling?
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Villl höja min lön med 5000 - tips tack!
  • Anonym (Cilla)

Du behöver komma med konkreta argument. Att företaget haft nytta av dig är inget argument för ökad lön, det är ett argument för att du ska få behålla ditt jobb.

På vilket sätt är du värd mer för företaget nu än du var i november?

Och ett tips för framtiden, det är när man byter arbetsgivare som man har en chans att höja lönen rejält (flera tusen). Vid vanliga löneförhandlingar brukar chefen vara tvungen att följa avtalet och då blir det några hundralappar.

• Anonym (Opa)

Att du haft samma lön sedan 2011 känns säkert surt men är inget argument i förhandlingen i augusti. Som skrivs ovan, du måste tydligt beskriva vad du gjort som gör verksamheten bättre. Vad har blivit effektivare? Vilka goda effekter har insatser gett? Vad har du konkret bidragit med?

Säg sedan vad du begär, vad är det värsta som kan hända? Troligtvis möts ni någonstans mitt i mellan. Din chef blir också medveten om att du tycker din lön är låg. Är du då så värdefull för arbetsgivaren som du själv säger, i kombination med att chefen har handlingsutrymme och pengar att fördela så kommer det gå din väg. Personligen hade jag sökt upp lönestatistik ändå, bara för att inte vara helt ute och cykla i mina anspråk. Du kan ju också ha rätt i att du ligger allldeles för lågt.

Oavsett, lycka till!

• 10oktober

Jag hade definitivt ringt facket och frågat om statistik och om argument. Läs också på om lönesystemet på din arbetsplats så du vet hur det är tänkt att fungera. Kanske kan du använda dig av löneglidning som argument? Kolla om du har någon fackrepresentant på ditt jobb och prata med denne.

• Anonym (C)

Har du sökt ett nytt jobb? Enda gången man förhandlar om lönen är vid nyanställning, därefter är det chefen som ensidigt bestämmer lönen vid lönerevisionen.

• Anonym (Tips)

Först och främst: yrke? Utbildning?

Jag har höjt min lön avsevärt på ett år. Med 10100 kr.
    Jag tjänade 27400
    Gjort ett bra jobb, fick ett lyft på 2500 kr genom att pågående visa chefer min kvalitet.

Sedan har jag vidareutbildat mig. Lång tid vid sidan av yrket, så att jag har specialkompetens som kräva och dom jag är ensam om.
    Ny lön: 37500 kr.

Arbetsgivare: kommunen (i kommun med generellt låga löner!)

Jag hade aldrig kunnat höja lönen mkt i den vanliga lönerevisionen! Du får oftast inte upp lönen så mkt då!

Du måste: bli oumbärlig. Visa kontinuerligt vad du presenterar som är till nytta för verksamheten. Vidareutbilda dig? Skaffa specialkompetens på området så att du kan få ny befattning och löneförhandla igen.

Hur mkt behöver företaget dig? Arbetar du privat, kommunalt eller statligt? Privata arbetsgivare kan i regel ge mer OM de vill och behöver dig nig mkt.

På årliga lönerevisionen rör det dig om 600-1200 kr i regel. Då vet du vad du har att spela med. Sen måste du ha sakliga argument! Inte luddiga "mjuka" argument som att du är "bra för företaget" utan hårda fakta. Siffror?!

Tycker dock du har arbetat kort tid på samma företag för att begära 5000 kr...

• Anonym (Man)

Har för mig att löner är offentliga, tror du kan gå till personalavdelningen och få ut en lönelistan för personer i din närhet. Då ser du ungefär vart nivån ligger. Sen att de andra har en högre lön är inte argument för att du ska ha högre lön, men då vet du vad som är realistiskt att uppnå för lön. Då vet du om 27 är bra eller dåligt.

Klart du kan få fram statistik o tips via facket, varför vara med om du aldrig använder dem?

Jag tror du måste vara mycket konkret med argument om du ska prata upp din lön med 5000kr, det är ju nästan 18%. I normala fall får chefen en lönepott som kanske motsvarar 2% löneökning per medarbetare. Ska du få så hög ökning så kommer många andra få väldigt låg löneökning. Det är bl.a. därför man ska prata upp lönen när man byter jobb.

Men det är på intet sätt omöjligt att få upp lönen. Jag fick upp min lön 8000kr per månad ett år (och 5extra semesterdagar), men då hade jag ett skarpt jobberbjudande, hade en utskriven påskriven uppsägningsblankett, men sa som det var till chefen: att jag fått ett bra jobberbjudande med väldigt hög lön, men att jag egentligen ville stanna för att jag trivdes så bra, men att jag helt enkelt inte hade råd att stanna med den gamla lönen. Dessutom så drog jag upp ett antal stora projekt som jag drivit mycket effektivt vilket gjort väldigt stora ekonomiska förbättringar för försetaget.

• Queennr1

5000 innan du ens jobbat ett år är ett skämt.

Och ett så uselt argument som att dina TIDIGARE arbetsgivare inte höjt din lön måste få arbetsgivaren att fundera på din begåvningsnivå.

• Anonym (Adde)

Dags att göra en reality check här...

• Anonym (Cilla)
    Queennr1 skrev 2017-06-24 09:55:38 följande:

5000 innan du ens jobbat ett år är ett skämt.

Och ett så uselt argument som att dina TIDIGARE arbetsgivare inte höjt din lön måste få arbetsgivaren att fundera på din begåvningsnivå.

Jag håller med dig. Och med tanke på att ts började i november så är sannolikheten stor att hen har fått lönen satt på 2017 års nivå, dvs är inte med i årets lönerevision.
  • Anonym (Qwerty)

Byt jobb! Det du ska på i augusti är ett medarbetarsamtal med lönerevision. Det är allt annat än en löneförhandling, det tar man innan man anställs och skriver anställningsavtal.

• Anonym (Nn)

Det är antagligen inte ett realistiskt krav du har. Du gick med på lönen i nov när du anställdes. Att du helt plötsligt efter så kort tid är värd så mycket mer verkar orimligt. Vad är det som gör att du tycker du är värd så mycket mer? I så fall är det det du ska trycka på. Men realistiskt kan du nog räkna med ca 2%. Byt jobb och var tuffare i löneförhandlingen nästa gång.

• Anonym (Nytt)

Precis som flera andra påtalat så är din bästa chans att öka din lön med 5k att byta jobb. Jag har precis gjort samma sak själv.. att byta jobb varannat/var 3e år, gör det lättare att öka på lönen än att försöka förhandla till dig det på samma ställe. Det du vill begära dvs 5k ses inte som en lönerevidering utan en lönejustering dvs att du kom in med fel lön från början.

• Vinterankan

Du skulle löneförhandlat när du började på det nya jobbet, det är då man har chansen. Din chans att höja lönen nu är om du fått andra arbetsuppgifter som du inte visste om när du förhandlade lönen innan du började (och att dessa uppgifter är sådana som normalt ger en högre lön). Tex om du fått ett budgetansvar eller personalansvar som inte fanns med varken i annonsen eller diskussionerna inför jobbstarten.

• Anonym (löneförhandlare)
    Anonym (C) skrev 2017-06-24 09:00:39 följande:

Har du sökt ett nytt jobb? Enda gången man förhandlar om lönen är vid nyanställning, därefter är det chefen som ensidigt bestämmer lönen vid lönerevisionen.

Jag antar att du bara har erfarenhet av en enda bransch då i det offentliga, och det är förvisso vanligt att tro att hela världen ser ut som ens egen bakgård.

Den anställde har alltid rätt att be om ett extra lönesamtal och den som är riktigt attraktiv i privat sektor kan visst omförhandla sin lön. Under IT-åren runt år 2000 klampade ett par killar in till mig som HR manager och ville ha 3-5000 mer i månaden, annars drog de. Och som det var då så var chanserna goda att få det.

Det händer även idag att arbetsgivaren höjer lönen om man har jobb klart på annat ställe och ger dem en chans att bjuda emot, om man är en viktig resurs.
Svar på tråden Villl höja min lön med 5000 - tips tack!