• Anonym (utan skuld)

Gift och har varit otrogen. Har inga skuldkänslor.

Innan jag börjar så vill jag bara säga att moralkärringar och liknande som ropar: "TROLL!" är inte av något intresse. Ni kan gå någon annanstans.

Jag är en kvinna i 30-års åldern. Gift sedan några år och har ett barn.

Jag har alltid varit den som vill ha ordning på allting och kan nog själv kalla mig för en pedant. Jag unnar mig själv väldigt sällan saker, som att gå på stan med nån kompis eller ha en tjejkväll med kompisarna, eller vad som nu är det ordinarie för vad fullt arbetade mammor gör när dom vill "chilla". Kanske är för att jag själv inte har några vänner. Har alltid haft svårt att skaffa vänner och har enda sedan barnsben varit väldigt osocial och tillbakadragen av mig.

Jag och min mans äktenskap har börjat knaka i fogarna. Vi båda arbetar, men han är lite av en arbetsnarkoman och det känns som vi aldrig har tid för varandra förutom när det är bråk och tjafs. Numera sover vi inte ens i samma säng längre.

Dagarna ser alltid likadana ut, och är så enformiga. Jag får aldrig tid att liksom bara andas och bara vara. Antingen så är det jobb, eller så jag mamma eller hustru. Det finns ingen tid över att jag hinner hämta krafterna.

Varför berättar jag detta, undrar ni säkert. Jag vill att ni ska få upp en bild på ett ungefär hur mitt liv ser ut, det ursäktar självklart inte det jag har gjort, men kanske förklarar en hel del.

För några veckor sedan så valde jag att sälja lite saker här hemma som vi inte längre har nån användning för och la ut på Facebook. Jag fick snabbt napp av en som bodde i närheten utav oss och gärna ville köpa det jag hade att sälja. Vi bestämde att mötas upp och slutföra affären på det sättet.

Den som var intresserad utav varan var en man, som är ungefär är i min ålder (vi kan kalla honom C). När jag träffade honom första gången tänkte jag inte så mycket. En helt random kille liksom. Inte riktigt min typ egentligen.

Efter att ha sålt varan till C och affären var avslutad, så frågade han om han fick bjuda på kaffe. Om det hade varit någon annan vid det här laget hade jag sagt: nej tack, på en gång. Kaffe med en främmande människa? Aldrig!

Men ändå så sa jag: ja, tack.

Vi tog en varsin kaffe och satt ute i det fina vädret och pratade allmänt. Jag berättade lite om mig och han om sig. Jag kände nästan bara efter några minuter att han var raka motsatsen till vad min man är. Denna kille var lugn, lät mig prata till punkt, respektfull och en gentleman.

Efter den gången har vi träffats några gånger och umgåtts som vänner. C har även träffat mitt barn och min man som även dom fattade tycke för honom, i alla fall till en början. Min man är vansinnigt svartsjuk av sig, oavsett vem eller vilka jag umgås med, och när min man märkte att jag börjat umgås med C så var det förstås storbråk mellan mig och min man. Han började ställa ultimatum att antingen väljer jag honom (min man) eller min vän! Jag kan inte välja båda.

Jag kände redan där att ett äktenskap uppsatt med ultimatum är inte ett äktenskap, det är fångenskap.

Jag fortsatte att umgås med C, då jag märkte att jag verkligen kunde öppna mitt hjärta för honom. Ingen hade lyssnat, brytt och ställt upp så mycket för mig som C har gjort under dessa veckor. Vissa några veckor är kort tid, och jag vet att jag inte känner honom så väl.

Men häromdagen hände det som inte fick hända. Jag och min man hade bråkat i vanlig ordning och jag kände att jag inte pallade. Jag behövde komma ut från denna krigszon!

Jag frågade om C ville hänga med ut på en promenad, och det gjorde vi. Vi promenerade en stund och pratade om min och min mans problem.

Efteråt gick vi hem till honom, vi drack kaffe och fortsatte snacka om livet. Och nånstans mitt i pratat kändes det som jag tappade all kontroll inom mig. All kontroll, alla spärrar och alla måsten jag har burit på hela livet bara släppte. Förvånad själv var det jag som tog första steget och, resten kan ni säkert räkna ut själva. Vi hade det bästa sexet jag någonsin haft tre gånger, låg och myste efteråt och för en gång skull i mitt liv så kände jag att jag inte kände några måsten eller någon kontroll. Allt kändes bara bra. Allt kändes lugnt.

Efter ett tag åkte jag hem, nattade min lilla guldklimp och gick och la mig. Min surputte till man hade redan somnat när jag kom hem. Jag tänkte att dagen efter kommer säkert baksmällan och jag kommer att tänka på vad fan det är jag har gjort, men nu har det gått några dagar sedan "incidenten" och ärligt talat så har jag inte något dåligt samvete eller några skuldkänslor. Det jag mest funderar på faktiskt är, varför har jag inga skuldkänslor? Rent praktiskt vet jag ändå att det är genomfel att göra detta och borde känna mig skitdum men det gör jag inte. Tanken är jobbig också att min man kommer med största sannolikhet göra slarvsylta av både mig och C om han får reda på detta.

Bråket mellan mig och min man är betydligt lugnare nu, men vi pratar inte så mycket med varandra.

Det känns som jag både vet och inte vet vad jag ska göra i denna situation.

Jag vill ha kvar C i mitt liv då han är en så god, snäll och fin människa som har ställt upp för mig mer än vad någon annan har gjort, men jag är rädd att sexet vi hade kan påverka vår vänskap. Samtidigt vet jag inte om jag vill ha ett förhållande med honom, för tänk om det kraschar efter bara någon vecka, och han inte vill ha med mig att göra?

Min man har jag velat lämna i flera års tid, men då är det ju inte bara mitt liv som blir påverkat då jag och min man har barn tillsammans. Då påverkas även vårt barns vardag och jag vet inte hur hen kommer hantera det.

*suck*

Någon med förslag?

• Svar på tråden Gift och har varit otrogen. Har inga skuldkänslor.
  • NELJ

Du behöver separera på känslorna för din man och känslorna för C. Nu tror jag du blandar ihop din olycka med maken med dina positiva känslor för C och han får stå för allt bra som din man inte lyckas leva upp till just nu.

Ta en rejäl funderare på vad du ska göra med ditt äktenskap. Tror du att ni kan hitta tillbaka till varandra? Vill du det? I så fall, prata med C om att du inte kan träffa honom mer och bleja jobba på äktenskapet. Gå i rådgivning. Satsa allt ni har. Behövs förändringar? Nya jobb, nytt boende? Gör allt ni kan.

Om du inte tror att ni har en framtid så är det bättre att lugnt och vänskapligt avsluta äktenskapet. Ert barn kommer inte att må bättre av att bo ihop med två föräldrar som inte älskar varandra. Tvärtom. Men under skilsmässan bör du också minimera kontakten med C. Om det kommer fram att du varit otrogen är det stor risk att det förstör din och din mans fortsatta relation och som föräldrar till ett barn är det er skyldighet att så långt det är möjligt hålla sams och visa varandra respekt. Sedan när allt är klart kanske du vill fortsätta träffa C som vän eller älskare. Eller så går du vidare.

• Aliona

Jag har också varit otrogen i ett tidigare förhållande och hade (knappt) några skuldkänslor. Jagvar ung när vi träffades, han 10 år äldre än jag, fin på många sätt, men svartsjuk, dåligt humör och kontrollerande. Jag kände mig fast. Var otrogen en massa innan vi till slut bröt upp. Vad jag insåg efteråt var att jag behövde den där uppmärksamheten och uppskattningen av andra för att hitta styrkan i mig själv att bryta upp.

• Anonym (Skuld)

Jag tror att du inte har skuldkänslor av flera anledningar. Det har inte riktigt sjunkit in än vad du gjort. Du tycker din man varit dum så nu kan du vara dum tillbaka. Men otrohet är på en helt annan skala än det han gjort. Det en bra människa gör om den är olycklig i relationen är att antingen prata ut med mannen, bestämma sig för att satsa. Eller göra slut. Men är inte otrogen. Det värsta är inte ens mot din man utan mot dig själv. Nu kommer du för evigt vara en otrogen person. Du har gått över en gräns man inte kan gå tillbaka över och ha ogjort. Även om du aldrig otrogen mer (och det låter som du kommer vara det igen), så är du nu någon som varit otrogen. Det går aldrig ta tillbaka. Det har förändrat dig som person i ditt innersta.

När du inser det kommer du nog må dåligt eller så fortsätter du inte tänka på det.

• Anonym (mmm)

Världens längsta historia som du inte hade behövt skriva. räcker med att tala om att det är tråkigt hemma och nu har du varit otrogen.

1. Bestäm dig för hur du och din man ska göra med ert äktenskap- parterapi låter som rätt läge för er. Antingen närmar ni er varann igen eller så tar det slut. 
    2. OM ni separerar - då kan du gå vidare att ha affärer med andra män men om du fortsätter med C just nu är du verkligen en riktig oschysst person och det vill du nog egentligen inte vara. 

Red upp din byk hemma först.

• NELJ
    Anonym (Skuld) skrev 2017-06-24 18:38:28 följande:

Jag tror att du inte har skuldkänslor av flera anledningar. Det har inte riktigt sjunkit in än vad du gjort. Du tycker din man varit dum så nu kan du vara dum tillbaka. Men otrohet är på en helt annan skala än det han gjort. Det en bra människa gör om den är olycklig i relationen är att antingen prata ut med mannen, bestämma sig för att satsa. Eller göra slut. Men är inte otrogen. Det värsta är inte ens mot din man utan mot dig själv. Nu kommer du för evigt vara en otrogen person. Du har gått över en gräns man inte kan gå tillbaka över och ha ogjort. Även om du aldrig otrogen mer (och det låter som du kommer vara det igen), så är du nu någon som varit otrogen. Det går aldrig ta tillbaka. Det har förändrat dig som person i ditt innersta.

När du inser det kommer du nog må dåligt eller så fortsätter du inte tänka på det.

Vilket trams. Du får det att låta som om hon haft ihjäl någon.
  • Anonym (12345)

Helt normalt.

De knakar där hemma, människan drivs av passioner.
    Det är ett substitut du mår bra när du är  med honom, ni har bra sex och det ger dig ny energi.

Det omoraliskt men inte fel, det är väldigt vanligt att man träffar en ny innan man separerar.

Om du är medveten att sanningen kommer nå din man någon dag, så tycker jag att du ska köra på.

Det är bara låta han dunka som hårdast bara du mår bra av det.

• Aliona
    Anonym (Skuld) skrev 2017-06-24 18:38:28 följande:

Att man gör ett felsteg i en relation betyder inte att man är "för evigt otrogen" eller att det förändrar något.

Däremot, om ts vill fortsätta med sin nuvarande man, så kommer det ju vara något som kan komma att kasta en skugga över förhållandet framöver, och kanske kan det bli svårt för ts man att återfå förtroende för henne. Men nu verkar det ju som att hon vill lämna i vilket fall som helst.
  • Anonym (Man)

När jag var otrogen så kände jag mig som en skit direkt. Avbröt pågående samlag o tackade för mig o gick hem. Ingen kom naturligtvis. Kunde knappt sova äta eller jobba ordentligt på flera veckor. Hade enorma skuldkänslor i säkert ett halvår, som jag tampats med pp olika sätt, och undermedvetet gjort massa saker för att kompensera min kvinna på olika sätt. Gör aldrig om den missen igen. Hon är fortfarande omedveten om snesteget.

Anledningen till att du inte känner nån skuld beror sannolikt på att du mentalt redan har skiljt dig. Du har velat lämna han i flera år skriver du. Din kropp o hjärna är inte i synk, därav denna tråd.

Normalt sett så skulle jag råda till terapi och att försöka lappa ihop allt, om man har barn ihop. I det här fallet verkar det som att du bara stannar för barnets skull. Inget barn blir lyckligt av föräldrar som bråkar och inte älskar varandra. Fundera riktigt noga på om det är så du vill leva de kommande 20 - 30 åren?

Jag tror det bäst för alla om du separerar från din man, om känslorna är borta sedan flera år. Och jag tror det bästa är att du inte säger något om otroheten, för det skulle bara försvåra samarbete med maken om barnet i framtiden.

Du skriver att du är osäker på om det skulle hålla med c eller ej. Egentligen är den frågan inte riktigt relevant, frågan är om du vill satsa på sin man eller ej. Svara på den frågan först, därefter kan du verka fundera på om C bara var ett verktyg för att ta sig ur en död relation, eller om det var verklig kärlek.

Lycka till

• Gung Ho
    Anonym (Man) skrev 2017-06-24 20:22:26 följande:

När jag var otrogen så kände jag mig som en skit direkt. Avbröt pågående samlag o tackade för mig o gick hem. Ingen kom naturligtvis. Kunde knappt sova äta eller jobba ordentligt på flera veckor. Hade enorma skuldkänslor i säkert ett halvår, som jag tampats med pp olika sätt, och undermedvetet gjort massa saker för att kompensera min kvinna på olika sätt. Gör aldrig om den missen igen. Hon är fortfarande omedveten om snesteget.

Anledningen till att du inte känner nån skuld beror sannolikt på att du mentalt redan har skiljt dig. Du har velat lämna han i flera år skriver du. Din kropp o hjärna är inte i synk, därav denna tråd.

Normalt sett så skulle jag råda till terapi och att försöka lappa ihop allt, om man har barn ihop. I det här fallet verkar det som att du bara stannar för barnets skull. Inget barn blir lyckligt av föräldrar som bråkar och inte älskar varandra. Fundera riktigt noga på om det är så du vill leva de kommande 20 - 30 åren?

Jag tror det bäst för alla om du separerar från din man, om känslorna är borta sedan flera år. Och jag tror det bästa är att du inte säger något om otroheten, för det skulle bara försvåra samarbete med maken om barnet i framtiden.

Du skriver att du är osäker på om det skulle hålla med c eller ej. Egentligen är den frågan inte riktigt relevant, frågan är om du vill satsa på sin man eller ej. Svara på den frågan först, därefter kan du verka fundera på om C bara var ett verktyg för att ta sig ur en död relation, eller om det var verklig kärlek.

Lycka till

Håller med om detta till 100%

Exakt så var mitt förhållande innan jag separerade. Var inte tillsammans främst pga vårt barn, men av rutin efter 20 år.. Var också otrogen utan att känna ångest, exakt av orsakerna ovan (förstår jag nu).

Är idag gift med en underbar kvinna som är helt olik mitt ex <3
  • Anonym (Skuld)
    NELJ skrev 2017-06-24 19:08:05 följande:

Vilket trams. Du får det att låta som om hon haft ihjäl någon.

Hon har ju haft ihjäl deras förhållande som det en gång var. Det blir aldrig detsamma (även om det kan bli bra igen blir det en annan sorts bra) och det blir inte hon heller. Självklart är det värre att ha ihjäl någon men det gör inte att det inte har konsekvenser att vara otrogen.

Det finns många saker som är så här som inte går att ta tillbaka och som förändrar en som person. Att slå sitt barn är också en sådan grej.
Svar på tråden Gift och har varit otrogen. Har inga skuldkänslor.