• GrönaDruvan

    Nyfödd som äter sällan..

    Min lilla skatt är idag 5 dagar gammal. Han har sedan han föddes ätit sällan och sovit extremt mycket.
    Idag har jag tex ammat 5.30, 10.30 och 15.... nu är klockan snart 20..
    Han sover i stort sett hela tiden. Idag har han väl varit vaken totalt 2 Max 3 timmar sedan 5.30 imorse....
    Han spyr inget så han behåller all mat och kisseriet funkar.
    Med mina andra barn har det ätits mycket oftare och även kräkts mycket...
    Någon som har bebisar som upplever samma?

  • Svar på tråden Nyfödd som äter sällan..
  • Gavsvs

    Du får väcka honom var tredje/var fjärde timme om han inte vaknar själv och äter, han blir slö annars. Jag har själv en som äter sällan och får fortfarande efter 7 veckor ställa klockan en gång på natten, annars sover hon sig genom.

    Detta är mitt tredje, men första jag får väcka.

  • GrönaDruvan
    Gavsvs skrev 2017-06-24 20:09:09 följande:

    Du får väcka honom var tredje/var fjärde timme om han inte vaknar själv och äter, han blir slö annars. Jag har själv en som äter sällan och får fortfarande efter 7 veckor ställa klockan en gång på natten, annars sover hon sig genom.

    Detta är mitt tredje, men första jag får väcka.


    Men ska man göra det även om de går upp i vikt?
  • zemer
    GrönaDruvan skrev 2017-06-24 20:10:26 följande:

    Men ska man göra det även om de går upp i vikt?


    Mår han bra och går upp i vikt som han ska så är det ingen fara med honom och du behöver inte väcka honom.
  • basio

    Visst är han lite tidig, din pojke? Min äldste föddes i v36+0 och var väldigt trött och slö de första månaderna. Jag fick väcka honom var tredje timme i början för att han skulle äta. Jag skulle nog faktiskt göra det med din pojke också även om han går upp i vikt. I alla fall nu i början ... de blir så lätt slöa och uttorkade när de är så små. Min pojke insåg inte själv att han var hungrig utan behövde påminnas om det de första veckorna. Sen blev han som en klocka och vaknade exakt var tredje timme för mat.

    Väck honom i alla fall var fjärde timme för mat på dagarna, tycker jag.

  • GrönaDruvan
    basio skrev 2017-06-24 20:32:05 följande:

    Visst är han lite tidig, din pojke? Min äldste föddes i v36+0 och var väldigt trött och slö de första månaderna. Jag fick väcka honom var tredje timme i början för att han skulle äta. Jag skulle nog faktiskt göra det med din pojke också även om han går upp i vikt. I alla fall nu i början ... de blir så lätt slöa och uttorkade när de är så små. Min pojke insåg inte själv att han var hungrig utan behövde påminnas om det de första veckorna. Sen blev han som en klocka och vaknade exakt var tredje timme för mat.

    Väck honom i alla fall var fjärde timme för mat på dagarna, tycker jag.


    Ja...jo..han fick komna ut i 37+3, så något tidig.
    Väckte honom nu så han äter nu...
    Blir lite osäker på allt, även om det är tredje barnet, men mina andra har ju ätit rätt ofta...
  • Linnis92

    Min sov också mycket, väckte aldrig för att mata då hon gick upp i vikt. Oftast gick det 3-4 timmar mellan mattillfällena men ibland kunde de bli 6 timmar.

  • Lia4
    GrönaDruvan skrev 2017-06-24 20:10:26 följande:

    Men ska man göra det även om de går upp i vikt?


    Är han sök och inte vaknar självmant för att äta tycker jag du ska väcka honom. Nu är han ju dock 5 dagar men risken finns ändå att han blir gul. Känner du att maten runnit till? Är han pigg och alert när han väl är vaken?
  • Lia4
    Lia4 skrev 2017-06-24 20:53:50 följande:

    Är han sök och inte vaknar självmant för att äta tycker jag du ska väcka honom. Nu är han ju dock 5 dagar men risken finns ändå att han blir gul. Känner du att maten runnit till? Är han pigg och alert när han väl är vaken?


    Sök= slö
  • Meriall

    Du ska se att han slutar sova så mycket när han kommer förbi bf. Min var 2 mån tidig och sov hela tiden, vaken en timme per dygn kanske. Efter bf vände det helt och hon var som en typisk bebis. Och började sova sämre och vakna för mat hela tiden.

    Väck om han går upp dåligt i vikt, annars njut av sömnen för det vänder snart.

  • Iden

    Jag tycker du ska ringa BB och fråga om du är osäker. Det kan finnas information i dina journaler som vi här inte har en aning om och som är väsentliga för att ge rätt råd.

    Mitt barn var väldigt trött i början pga låg vikt och vi hade strikta order om att väcka var tredje timma första veckorna. Blodsockret på små bebisar kan dippa fort och till slut sparar de energi genom att inte signalera om att de är hungriga. Detta gäller särskilt för tidigt födda eller barn som väger lite. Man räknar tre timmar från varje påbörjad matning. Max en gång per dygn fick vi låta vårt barn sova längre och då Max 4-5 timmar.

    Hellre väcka och mata några gånger extra än för lite. Var noga med detta.

  • ElinNO

    relis.no er veldig fin for å finne informasjon om medisiner og amming. Den er produsentuavhengig, offisiell side med forskningsbasert informasjon. Brukes bl.a av norske leger og apotek.

Svar på tråden Nyfödd som äter sällan..